پاییز کم بارش امسال کاشمر در 26 سال گذشته بی‌سابقه بوده است / کاشمر جزو هفت شهر کم بارش استان


رئیس اداره هواشناسی کاشمر:

پاییز کم بارش امسال کاشمر در 26 سال گذشته بی‌سابقه بوده است / کاشمر جزو هفت شهر کم بارش استان

رئیس اداره هواشناسی کاشمر با اشاره به این‌که پاییز کم بارش امسال کاشمر در 26 سال گذشته بی‌سابقه بوده است گفت: کاشمر در بین 20 ایستگاه سینوپتیک خراسان رضوی جزو هفت شهر کم بارش استان قرار دارد.

علی اصغرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشمر اظهار داشت: از ابتدای سال زارعی جاری تاکنون 4.4 میلی‌متر بارندگی در ایستگاه کاشمر ثبت‌شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 1.2 میلی‌متری روبروست.
وی بابیان این‌که میزان بارندگی ثبت‌شده در کاشمر طی 3 ماهه اول سال زراعی نسبت به متوسط استانی 10.2 میلی‌متر کاهش بارندگی را نشان می‌دهد یادآور شد: میزان بارش ثبت‌شده در ایستگاه کاشمر در این مدت نسبت به بلندمدت دوره 30 ساله کاهش 31 میلی‌متری را نشان می‌دهد.
رئیس اداره هواشناسی کاشمر با اشاره به این‌که بر اساس بررسی‌های انجام‌شده میزان بارش‌ها که در پاییز امسال به ثبت رسیده در 26 سال گذشته در کاشمر بی‌سابقه بوده است تأکید کرد: در این سال‌ها تنها در سال 1377 پاییز کم‌بارشی را تجربه کردیم.
وی ادامه داد: ایستگاه کاشمر در بین 20 ایستگاه سینوپتیک خراسان رضوی به لحاظ جایگاه بارشی در فصل پاییز در رده 13 قرار دارد و این در حالی است که به لحاظ کم‌بارشی جزو هفت شهر کم بارش استان است.
اصغرزاده با تأکید بر این‌که متوسط دمای کاشمر بر اساس شاخص‌های دمایی از اول سال زراعی 15 درجه ثبت‌شده است افزود: این میزان مای ثبت‌شده نسبت به مدت مشابه سال قبل 0.4 درجه و نسبت به دوره آماری بلندمدت 30 ساله 0.6 درجه افزایش دما را نشان می‌دهد.
رئیس اداره هواشناسی کاشمر بابیان این‌که وضعیت بارش‌ها از اواخر دی‌ماه تا پایان سال به حد نرمال خواهد رسید خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت بارش‌های کم و نیز کمبود آب ضرورت مدیریت مصرف آب و رعایت الگوی مصرف یک امر اجتناب‌ناپذیر است که باید در این راستا راهکار عملی و اجرایی در این زمینه اندیشیده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *