3 هزار «کشاورز پیشرو» با هواشناسی کاشمر همکاری می‌کنند

رییس اداره هواشناسی کاشمر از همکاری سه هزار کشاورز پیش‌رو با این اداره به منظور انتقال سریع اطلاعات هواشناسی به کشاورزان خبر داد.
علی اصغرزاده مدیریت هواشناسی کاشمر

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی اصغرزاده در گفتگو با کاشمربصیر اظهار داشت: اداره هواشناسی شهرستان کاشمر با کمک متخصصان مرکز تحقیقات کشاورزی این شهرستان در هر هفته دو بار اقدام به انتشار بولتن هواشناسی کشاورزی می‌کند که در این بولتن، پیش‌بینی هواشناسی چهار روز آینده انجام و توصیه‌های لازم برای کشاورزان در مباحث زراعی و برای دامداران در بحث پرورش دام انجام می‌شود.
رییس اداره هواشناسی کاشمر ادامه داد: اطلاع‌رسانی پیش‌بینی‌های هواشناسی به ویژه در بخش هواشناسی کشاورزی به وسیله سامانه هوشمند هواگوی کاشمر که از دو سال پیش افتتاح شده است و کاربرهای زیادی نیز برای آن تعریف شده انجام می‌شود ضمن اینکه شهروندان می‌توانند از طریق شبکه همراه و نیز تلفن‌های ثابت با شماره 134 تماس گرفته و تمام اطلاعات جوی در دو روز آینده را در بخش‌های مختلف خدماتی، کشاورزی و راه و شهرسازی دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: اقدام دیگر هواشناسی کاشمر برای اطلاع رسانی به موقع و مؤثر به ویژه در بخش کشاورزی با یاری گرفتن تعدادی از کشاورزان با عنوان «کشاورزان پیشرو» است که این افراد در قالب بحث ترویج هواشناسی کشاورزی از طریق مدیریت جهاد کشاورزی در تمامی روستاها به ما معرفی می‌شوند به گونه‌ای که هم اکنون هزار و 500 کشاورز پیشرو در کاشمر و هزار و 500 کشاورز پیشرو نیز در خلیل‌آباد و در مجموع سه هزار کشاورز در این موضوع با ما همکاری دارند.

اصغرزاده افزود: نحوه همکاری کشاورزان پیشرو با اداره هواشناسی کاشمر به این طریق است که به منظور اطلاع‌رسانی به هنگام و سریع به کشاورزان در شرایط خاص و ضروری جوی مانند افت شدید و یا افزایش شدید دما و شرایط بحرانی خاص، از طریق پیامک به کشاورزان پیشرو که در واقع رابط ما با سایر کشاورزان هستند اطلاع‌رسانی انجام می‌شود و آن‌ها نیز اطلاعات و هشدارهای لازم را به سایر کشاورزان روستا منتقل می‌کنند.

رییس اداره هواشناسی کاشمر تأکید کرد: یکی از موضوعاتی که در دستور کار ما قرار دارد تحقق «هواشناسی کاربردی» است که در این موضوع به صورت جدی به دنبال آن هستیم تا هر چه سریع‌تر و بدون واسطه اطلاعات هواشناسی را به کاربرهای خود که به خصوص در بخش کشاورزی شهرستان فعالیت دارند برسانیم.

وی گفت: از آنجا که شهرستان کاشمر، یک شهرستان مبتنی بر کشاورزی است اطلاع‌رسانی به موقع به منظور کاهش خسارت‌هایی که کشاورزان متحمل می‌شوند ضروری است و در این راستا از مدیریت جهاد کشاورزی، تعاونی‌های روستایی و مرکز تحقیقات کشاورزی کاشمر نیز کمک دریافت می‌کنیم.

اصغرزاده همچنین در مورد سنجش شاخص‌های مختلف هواشناسی در کاشمر اظهار داشت: سنجش پارامترهای مختلف در هواشناسی بر اساس استانداردها و شرایط فیزیکی آن شاخص سنجیده می‌شود و دستگاه‌هایی که به عنوان مثال برای سنجش میزان باران در اختیار ما قرار دارد دستگاه‌های دستی دیتا لایتر و نیز دستگاه‌های خودکار است که بسیار فنی و دقیق می‌باشد و لذا سنجش‌ها بر اساس اصول دقیق و علمی انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *