ظرفیت‌های گردشگری روستایی کاشمر مغفول مانده است

بخشدار مرکزی کاشمر:
ظرفیت‌های گردشگری روستایی کاشمر مغفول مانده است/ گردشگری روستایی از راه‌های نوین ایجاد درآمد برای روستاییان است
سعید چیتی بخشدار مرکزی کاشمر
سعید چیتی در گفتگو با کاشمربصیر اظهار داشت: توجه به مقوله گردشگری روستایی یکی از راه‌های نوین و مؤثر ایجاد درآمد و اشتغال برای روستاییان است و این موضوع با توجه به ظرفیت‌های ارزشمندی که در روستاهای کاشمر وجود دارد باید در دستور کار همه ما باشد.

وی ادامه داد: روستاهای شهرستان کاشمر و از جمله روستاهای بخش مرکزی، از ظرفیت‌های تاریخی، طبیعی، زیارتی، کشاورزی و آداب و رسوم فراوانی برای توسعه صنعت گردشگری روستایی برخوردار هستند که شناسایی و برنامه‌ریزی برای تقویت این ظرفیت‌ها و استفاده از آن در مقوله گردشگری اولین گام برای تحقق این مهم است.

بخشدار مرکزی کاشمر تأکید کرد: هم اکنون شناسایی ظرفیت‌های مختلف به منظور توسعه گردشگری روستایی در دستور کار ما قرار دارد و در حال تهیه فهرستی از آثار تاریخی و نیز سایر توانمندی‌های روستایی که می‌تواند منجر به رونق گردشگری روستایی شود هستیم.

چیتی گفت: در روستاهای بخش مرکزی کاشمر دارای ظرفیت‌های گردشگری زیارت همچون زیارتگاه امامزاده سیدمحمد در روستای زنده‌جان و نیز مزار پیر عارف‌آباد و همچنین ظرفیت‌های گردشگری تاریخی همچون بناهای مختلف مانند یخدان روستای فروتقه، حمام‌های قدیمی و آب‌ انبارهای متعدد در روستاهای مختلف هستیم.

وی ادامه داد: از دیگر ظرفیت‌های تاریخی برای توسعه گردشگری روستایی در بخش مرکزی کاشمر می‌توان به آسیاب آبی روستای جردوی، آب‌انبار فروتقه، قبرستان دشت تل‌آباد، بقایای قلعه ریگ، محوطه دزد سرحوضک، آسیاب آبی تل‌آباد، محوطه باستانی روستای فرگ، بقایای قلعه نیمه‌تمام روستای قوچ پلنگ، قبرستان و محوطه باستانی روستای فرشه، یخدان اسحاق آباد، قلعه نای، تپه سفالی روستای کسرینه، قلعه چهل دختر، محوطه تاریخی محمدیه، محوطه تاریخی هندآباد، حمام روستای فدافن، خانه امینی روستای فدافن، آب انبار قوژد، آب انبار عارف آباد و… اشاره کرد.

بخشدار مرکزی کاشمر خاطرنشان کرد: تعدادی از آثار تاریخی روستاهای کاشمر به ثبت فهرست آثار ملی ایران رسیده و باید تلاش کنیم با ثبت سایر آثار در این فهرست زمینه حفظ و ماندگاری آن‌ها که سرمایه‌های ارزشمندی برای روستاها به حساب می‌آیند را فراهم سازیم.

چیتی افزود: ما باید تلاش کنیم با شناسایی ظرفیت‌ها و نیز ایجاد بستر مناسب، زمینه جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی را در مقوله گردشگری روستایی شهرستان کاشمر فراهم آوریم چرا که این کار تنها از دست بخش خصوصی برمی‌آید ضمن اینکه باید نسبت به توجیه روستاییان و آشنا کردن آن‌ها با نحوه کسب درآمد از صنعت گردشگری نیز اقدام شود.

وی اظهار داشت: بسیاری از جاذبه‌های موجود در روستاها شاید برای ما عادی شده باشد اما برای گردشگران می‌تواند از جذابیت بالایی برخوردار باشد به عنوان مثال حتی روستای گندم‌بر که دورافتاده‌ترین و محروم‌ترین روستای ما به حساب می‌آید هم می‌تواند با توجه به پرورش شتر توسط اهالی این روستا، برای گردشگران جذاب باشد و یا بافت روستایی روستای قوچ‌پلنگ و خانه‌های قدیمی آن می‌تواند به عنوان اقامت‌گاه‌های بومگردی از جذابیت ویژه‌ای برای گردشگران برخوردار باشد.

بخشدار مرکزی کاشمر گفت: تلاش می‌کنیم با توجه به موضوع گردشگری روستایی که می‌تواند هم منجر به ایجاد اشتغال و هم درآمد برای روستاییان شود به سمت اقتصاد مقاومتی در روستاها حرکت کرده وضعیت معیشتی روستاییان را ارتقاء بخشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *