10 درصد سرمایه دامی کشور در خراسان رضوی است/ نظارت دامپزشکی استان بر 15 هزار مرکز عرضه فرآورده‌های خام دامی

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به این‌که 10 درصد سرمایه دامی کشور در این استان است، گفت: دامپزشکی بر فعالیت حدود 15 هزار مرکز عرضه فرآورده خام دامی خراسان رضوی نظارت می‌کند.
احمد شریعتی
به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، احمد شریعتی در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه کاشمر در محل شبکه دامپزشکی این شهرستان با تشریح وظایف و مأموریت‌های دامپزشکی اظهار داشت: نخستین وظیفه دامپزشکی حفظ و حراست از سرمایه دامی کشور است به‌طوری‌که بر اساس آماری که در سطح کلان کشوری ارائه‌شده است بعد از نفت، سرمایه دامی اولین سرمایه مملکت به لحاظ ریالی و نقش آن در اقتصاد و اشتغال است.

وی با اشاره به فعالیت حدود 150 میلیون واحد دامی در سطح کشور افزود: سهم خراسان رضوی از سرمایه دامی کشور 8 تا 10 درصد است و در حال حاضر نیز 14 تا 15 میلیون واحد دامی در این استان فعال است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی بابیان این‌که سرمایه دامی احتیاج به مراقبت و حفاظت در مقابل انواع و اقسام بیماری‌های واگیر و غیر واگیری دارد که جمعیت دامی را تهدید می‌کند بیان داشت: در این راستا دامپزشکی توانسته با انجام اقدامات پیشگیرانه و قرنطینه‌ای نقش اساسی خود را درزمینهٔ حفظ و حراست ایفا کند و در کنار این مهم اشتغال را هم حفظ کند.

وی با اشاره به این‌که تب برفکی ازجمله بیماری‌هایی است که در نیمه دوم سال نگران آن هستیم، افزود: تب برفکی ازجمله بیماری‌هایی است که در اپیدمی و واگیرهایی که داشته ضربات سنگینی به صنعت دام‌پروری در حوزه تولید شیر، گوشت، گوساله‌زایی و بره زایی ایجاد کرده است.

*کانون‌هایی با علائم خفیف از تب برفکی در شهرهای نیشابور و مشهد گزارش‌شده است

شریعتی با ابراز خرسندی از این‌که با اجرای دو فاز واکسیناسیون در سطح استان و تحت پوشش قرار دادن عمده دام‌های حساس از بروز این بیماری در سطح خراسان رضوی جلوگیری شده است ابراز داشت: در حال حاضر کانون‌هایی با علائم خفیف در شهرهای نیشابور و مشهد گزارش‌شده است که در این راستا نیز با اجرای اقدامات پیشگیرانه، این بیماری تحت کنترل است.

وی بابیان این‌که آنفولانزای فوق حاد نیز یکی دیگر از مخاطراتی است که همیشه نگران آن هستیم ادامه داد: خوشبختانه با انجام اقدامات قرنطینه‌ای توانسته‌ایم جمعیت طیور را در مقابل این نوع بیماری محافظت کنیم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به این‌که در حال حاضر 15 استان کشور مبتلابه بیماری آنفولانزا هستند اما خوشبختانه در خراسان رضوی در این چند ماه اخیر گزارشی از این بیماری نداشتیم گفت: این در حالی است که استان خراسان رضوی با تولید 100 هزار تن تخم‌مرغ و دارا بودن مقام دوم کشور، نقش اساسی در تولید تخم‌مرغ دارد.

*نظارت بر فرآورده‌های خام دامی از مزرعه تا میز غذا به عهده دامپزشکی است

وی کنترل بهداشتی فرآورده‌های خام دامی را دومین وظیفه دامپزشکی عنوان کرد و گفت: فرآورده‌های مربوط به دام در سفره تغذیه‌ای مردم نقش اساسی دارد و در این راستا نیز نظارت بر این فرآورده‌ها از مزرعه تا میز غذا به عهده دامپزشکی است بنابراین به دلیل حساسیت خاصی که وجود دارد باید تمامی گوشت‌ها تحت نظارت دامپزشکی ذبح و عرضه و توزیع شود.

شریعتی بابیان این‌که بیش از 50 درصد بیماری‌های عفونی منشأ حیوانی دارد، مبارزه و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان را سومین وظیفه دامپزشکی دانست و اظهار داشت: بیماری‌های مشترک از چندین جهت دارای اهمیت است اول این‌که این بیماری‌ها عمدتاً هزینه‌های زیادی در بردارد به‌طوری‌که بسیاری از این بیماری‌ها به دلیل لاعلاج و صعب‌العلاج بودن می‌تواند تأثیرات سیاسی و اجتماعی داشته باشد.

وی با تقدیر از تلاش و زحمات مجموعه همکارانش با انجام واکسیناسیون دام‌ها در راستای اقدامات کنترلی و پیشگیرانه در دورترین نقاط و سخت‌ترین شرایط کار یادآور شد: اعتقاد راسخ داریم که پیشگیری مقدم بر درمان است به همین دلیل اگر تلاش همکاران و وظیفه‌ای که بر عهده‌دارند به‌خوبی انجام نشود قطعاً به‌وضوح مشکلات بهداشتی در سطح جامعه انسانی و جامعه دامی نمایان خواهد بود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی نظارت بر ذبح شرعی را چهارمین وظیفه دامپزشکی بیان کرد و افزود: تمامی فرآورده‌های خام دامی که تولید می‌شود تحت نظارت ذابحین شرعی در کشتارگاه‌ها و مراکز انجام می‌شود تا گوشتی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد علاوه بر این‌که یک محصول بهداشتی است ازنظر شرعی نیز تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور است.

*خراسان رضوی با تولید سالانه 80 هزار تن گوشت قرمز مقام اول کشور را در این زمینه دارد

وی با اشاره به جایگاه خراسان رضوی درزمینهٔ تولیدات فرآورده‌های خام دامی اظهار داشت: خراسان رضوی با تولید سالانه 80 هزار تن گوشت قرمز مقام اول کشور را در این زمینه دارد.

شریعتی با اشاره به این‌که سالانه 90 تا 100 هزار تن تخم‌مرغ در خراسان رضوی تولید می‌شود و این استان مقام دوم تولید این محصول در کشور را دارد خاطرنشان کرد: خراسان رضوی با تولید 140 تا 150 هزار تن گوشت مرغ رتبه چهارم و با تولید سالانه 900 هزار تن شیر مقام سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی بابیان این‌که حدود 15 هزار مرکز عرضه فرآورده خام دامی خراسان رضوی همه روز توسط بازرسان شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌های استان مورد بازدید و بازرسی قرار می‌گیرد بیان داشت: در این بازدیدها نسبت به بازرسی و نظارت بر مراحل مختلف در تولید محصولات انجام و توصیه‌های لازم بهداشتی ارائه می‌شود و در صورتی هم که مواردی خارج از قانون مشاهده شود فرد متخلف به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به کشف و ضبط مقادیر زیادی کالای فاسد و تاریخ گذشته و غیربهداشتی فرآورده‌های خام دامی ابراز داشت: پس از جمع‌آوری فرآورده‌های غیرقابل‌مصرف و معدوم‌سازی آن، فرد متخلف برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

*امکانات، تجهیزات و کارکنان در قبال وظیفه مندی و مأموریت‌های محوله محدود است

وی با تأکید بر این‌که باوجود محدود بودن امکانات، تجهیزات و کارکنان در قبال وظیفه مندی و مأموریت‌های محوله یادآور شد: در این زمینه تلاش کردیم با کارکنان موجود و امکاناتی که در اختیارداریم وظایف را به نحو مطلوبی انجام دهیم و در این راستا نیز از توان و پتانسیل ائمه جمعه و جماعات، بسیج، نیروهای مروج، شوراهای اسلامی و دهیاران استفاده می‌کنیم.

شریعتی بابیان این‌که خراسان رضوی از پیشرفت قابل قبولی در حوزه دام‌پروری و درزمینهٔ تولید گوشت، مرغ، شیر و تخم‌مرغ برخوردار بوده و به لحاظ شاخص نیز جایگاه بالایی در بین استان‌های کشور دارد گفت: در حال حاضر زیرساخت‌های عمده دام‌پروری‌های استان صنعتی نیست بنابراین ضرورت دارد به سمت صنعتی شدن و گسترش زنجیره‌های تولید گام برداریم.

وی با اشاره به فعالیت سه زنجیره تولید در خراسان رضوی تأکید کرد: یکی از این زنجیره‌های تولید در کاشمر فعال است که عملکرد قابل قبولی داشته است به‌طوری‌که این شهرستان مقام اول تولید مرغ و تخم‌مرغ بدون آنتی‌بیوتیک را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت حمایت و تأمین تجهیزات به لحاظ نیرو و امکانات در راستای انجام مأموریت‌ها و وظایف محوله اظهار داشت: امیدواریم باوجود حمایت‌های انجام‌شده و با تقویت جایگاه‌های دولتی و خصوصی دامپزشکی بتوانیم اثربخشی خودمان را در حوزه اشتغال و تولید ایجاد کنیم.

*ضرورت راه اندازی پاسگاه قرنطینه در کاشمر

وی همچنین با اشاره به جایگاه کاشمر و قرار گرفتن این شهرستان در مسیر ارتباطی شهرستان‌های مختلف، راه‌اندازی و فعال کردن پاسگاه قرنطینه در کاشمر را ضروری دانست و یادآور شد: یکی از مواردی که در بحث پیشگیری بیماری و انتقال بر آن تأکیدداریم موضوع قرنطینه و توجیه کردن دامدار، مردم و نیروی انتظامی نسبت به حساسیت موضوع است بنابراین اگر در مواقع بروز بیماری بتوانیم کار قرنطینه را به‌خوبی انجام دهیم طبیعتاً از گسترش بیماری جلوگیری خواهد شد.

شریعتی با اشاره وجود راه‌های فرعی متعدد در سطح استان، وجود این مسیرها را یکی از راه‌های انتقال بیماری دانست و ابراز داشت: اگرچه در این زمینه با فرماندهی نیروی انتظامی، شورای پدافند غیرعامل استانداری خراسان رضوی و کمیسیون امنیت غذایی اقدامات و فعالیت‌های انجام‌شده است اما به دلیل تعدد راه‌های فرعی در سطح استان نیازمند همکاری فعالان این حوزه برای جلوگیری از انتقال بیماری‌ها هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *