کاشمریک‌قدم به آلودگی هوا نزدیک‌تر شد/ افزایش 23 درصدی مصرف بنزین در کاشمر

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کاشمر گفت: با افزایش 23 درصدی مصرف بنزین در کاشمر در حقیقت یک‌قدم به آلودگی هوا نزدیک‌تر شدیم.
مهدی جمعه پور
به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، مهدی جمعه‌پور امروز هم‌زمان با 29 دی‌ماه روز ملی هوای پاک در جمع نمازگزاران کاشمری در مصلای این شهر اظهار داشت: معضلات زیست‌محیطی که امروز با آن روبه‌رو هستیم در حقیقت حاصل عملکرد غیرمنطقی ما در استفاده از منابع سرزمین است.

وی با اشاره به این‌که برابر اعلام وزارت بهداشت از 360 هزار مرگ‌ومیر در کشور، حدود 36 هزار نفر آن براثر آلودگی هواست ابراز داشت: آلودگی هوا تنها مختص کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ نیست بلکه شهرهایی که به‌موقع درزمینهٔ پیشگیری اقدامات حفاظتی و مراقبتی را انجام ندهند قطعاً به این معضل دچار خواهند شد.

رئیس محیط‌ زیست کاشمر با تأکید بر این‌که مرگ‌ومیرهای ناشی از آلودگی هوا تنها به این حوزه خلاصه نمی‌شود بلکه اثرات غیرمستقیم نظیر گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی باعث افزایش این آمار نیز می‌شود افزود: معضلات زیست‌محیطی نظیر پدیده آلودگی هوا تنها مربوط به شهر یا محله نیست بلکه آثار فرا منطقه‌ای آن تمام کشور و منطقه را در برمی‌گیرد.

وی بابیان این‌که تغییرات اقلیمی و گرم شدن کره زمین نیز از عوامل بروز آلودگی هوا محسوب می‌شود یادآور شد: متأسفانه آثار آلودگی در کاشمر در حال نمایان شدن است به‌طوری‌که تاکنون بارندگی مؤثری در این شهرستان نداشتیم.

جمعه‌پور با اشاره به این‌که 20 دستگاه در حوزه آلودگی هوا فعالیت می‌کنند بیان داشت: در این راستا اگر به عامل اصلی آلودگی هوا یعنی تردد وسایط نقلیه توجه کنیم قطعاً خواهیم توانست با مشارکت و همراهی مردم از آلودگی هوا جلوگیری کنیم.

وی بابیان این‌که در ایران تنها ایران‌خودرو روزانه 2100 خودرو تولید و روانه بازار می‌کند خاطرنشان کرد: با این افزایش تعداد خودرو تنها کوچه و خیابان‌ها مملو از تردد خودروها می‌شود و به‌تبع آن آلودگی‌های صوتی و هوایی و ترافیک نیز افزایش می‌یابد.

رئیس محیط‌ زیست کاشمر با اشاره به این‌که بر اساس آمار در مصرف بنزین در کاشمر در سال جاری 4 میلیون و 330 هزار لیتر به‌صورت ماهانه بوده است گفت: این رقم در سال گذشته 3 میلیون و 506 هزار لیتر بوده است و این در حالی است که با افزایش حدود 23 درصدی مصرف بنزین در سال جاری منجر به افزایش آمار وابستگی بیشتر به خودرو و کم‌تحرکی مردم شده است.

وی بابیان این‌که به دلیل بارش‌های کم، امروز کاشمر مبتلابه بحران بی‌آبی شده است بیان داشت: مصرف روزانه آب در کاشمر به ازای هر نفر 257 لیتر گزارش‌شده است و این در حالی است که سرانه استان در این زمینه 198 لیتر است.

جمعه‌پور با تأکید بر این‌که افزایش میزان مصرف بنزین و کاهش بارندگی‌ها و افزایش مصرف آب در کاشمر بیانگر نزدیک شدن این شهر به سمت آلودگی هواست اظهار داشت: باید در جهت رفع معضلات زیستی محیطی و مشکلاتی که درگیر هستیم به سمت اصلاح رفتار خود در استفاده صحیح منابع حرکت کنیم تا گرفتار آلاینده‌ها و از دست دادن هوای پاک نشویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *