نگرانی مردم ریوش از میزان بالای آرسنیک در آب شرب

نائب رئیس شورای شهر کاشمر از نگرانی مردم شهر ریوش در خصوص میزان بالای آرسنیک در آب شرب خبر داد.

نگرانی مردم ریوش از میزان بالای آرسنیک در آب شرب

به گزارش ایسنا، محمد صادقی امروز چهارم بهمن‌ماه با حضور در جلسه علنی شورای شهر با بیان اینکه در اغلب جلسات شورای سلامت و امنیت غذایی صحبت از آلوده بودن آب شرب شهر ریوش به آرسنیک می‌شود، اظهار کرد: آرسنیک ماده بسیار سمی و خطرناکی است که اگر از میزانی بالاتر برود در آینده مشکلاتی را در بدن افراد و نسل آینده به وجود می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه ماهیانه چندین بار از مراکز بهداشتی ریوش بازدید می‌کنم، بیان کرد: متأسفانه از سوی مسئولان دیگر صحبتی در خصوص رفع شدن یا نشدن مشکلات نمی‌شود.

صادقی با اعلام اینکه کارشناسان بهداشت مستقر در ریوش همچنان آب شرب مورد نیاز خود را از کاشمر می‌برند و از آب شرب شهر ریوش استفاده نمی‌کنند، اظهار کرد: کارشناسان بهداشت همچنان مدعی هستند در بررسی‌هایی که می‌کنند آب ایراد دارد.

وی با بیان اینکه مردم با اطمینان خاطر آب را مصرف نمی‌کنند، افزود: از سویی مرکز بهداشت اعلام می‌کند آب آلوده است و از سویی بخشداری و مدیر وقت آبفای شهری اعلام می‌کنند هیچ‌گونه مشکلی در آب شرب شهر ریوش وجود ندارد.

در ادامه شهردار کاشمر با بیان اینکه از سال 94 مشکلات مربوط به حفاری‌های پروژه فاضلاب این شهر رفع شده است، گفت: در حالی که گناباد با 50 درصد جمعیت کاشمر از اعتبارات ملی استفاده می‌کند اما پروژه فاضلاب کاشمر از داشتن این اعتبارات محروم است.

جعفر سلیمانی با اشاره به اینکه چون گناباد شهر مدیر عامل است پروژه فاضلاب از پیشرفت خوبی برخوردار است، افزود: سرمایه‌گذاری را انتخاب کرده‌ایم که برای ادامه کار نیازمند وام است.

وی با اعلام اینکه از سویی پرداخت 63 میلیارد تومان در توان صندوق توسعه ملی نیست، اظهار کرد: به‌رغم اینکه طرح توسط وزیر نیرو کلنگ زنی شده اما نیمه‌کاره رها شده است.

سلیمانی با بیان اینکه تمامی مبنای کار و برآوردی که شده بود براساس تن قیری 90 هزار تومان بود، افزود: کل حفاری‌های 300 کیلومتری در سطح شهر را 3.5 میلیارد تومان برآورد کرده بودند و توقع داشتند 250 کیلومتر معبر را با این مبلغ به پیمانکار و یا سرمایه‌گذار بخش خصوصی بدهیم.

شهردار کاشمر با اشاره به اینکه براساس برآورد انجام شده 70 میلیارد تومان هزینه مرمت آسفالت بود، عنوان کرد: در تفاهم‌نامه بین شرکت آب و فاضلاب، استانداری و شهرداری مقرر گردید 15 میلیارد تومان از سوی استانداری و شرکت آب و فاضلاب به شهرداری کاشمر اختصاص دهند و 5 میلیارد تومان دیگر را نیز خود شهرداری تأمین کند.

وی با اعلام اینکه همچنین مقرر گردید باقی منابع مورد نیاز توسط خود پیمانکار تأمین شود، بیان کرد: بعد از اجرای پروژه فاضلاب در پروژه مسکن مهر برای ادامه کار خود ما ورود کردیم و سرمایه‌گذار یک ریال پرداخت نکرد ولی ما همراهی کردیم.

سلیمانی با بیان اینکه اگر بنا بر انجام کار است باید هرچه سریع‌تر وضعیت پروژه مشخص شود، بیان کرد: بالغ‌بر سه سال است که پروژه در رکود به سر می‌برد.

وی با اشاره به اینکه مجبور هستیم معابر فرعی را پوشش دهیم، گفت: مجدد مجبور هستیم برای اجرای طرح آسفالت جدید را کنده که هزینه‌های بسیاری را تحمیل خواهد کرد.

شهردار کاشمر با اعلام اینکه امیدواریم این پروژه طولانی‌تر از پروژه‌های دولتی نشود، از مدیریت امور آب خواست نسبت به اصلاح دریچه‌های آب معابر اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در بسیاری از خیابان‌ها کارواش‌ها از آب شرب استفاده می‌کنند و آب را به جوب‌ها رها می‌کنند، گفت: برخی کارواش‌ها آب را در معبر رها می‌کنند.

در این جلسه همچنین عضو شورای شهر کاشمر با بیان اینکه بسیاری از مردم اعتراض دارند که چرا قیمت آب‌بهای مصرفی از سایر پارامترهایی که در قبض لحاظ می‌شود کمتر است، بیان کرد: در هیچ کجای کشور برای اصلاح انشعابات نه‌تنها اقدام چشم‌گیری انجام نمی‌شود بلکه دستگاهی هم نیست که هدر رفت شبکه‌ها را به موقع متوجه شوند مگر اینکه آب از زیرزمین بیرون بیاید.

غزنوی با اشاره به اینکه بسیاری از شبکه‌های فرسوده آب را هدر می‌دهند، بر هوشمند سازی شبکه‌ها تأکید کرد و افزود: به‌رغم اینکه در شورای شهر مسائلی تصویب می‌شود اما پاسخگویی نمی‌بینیم.

وی با بیان اینکه تبصره 3 مربوط به تعویض شبکه‌های فرسوده است و باید این تعویض‌ها با هماهنگی شورا و شهرداری باشد، به وضعیت کیفیت آب شرب اشاره کرد و افزود: نمی‌دانیم که کیفیت آب با توجه به افت منابع مطلوب است یا نه.

وی در ادامه به طرح فاضلاب اشاره کرد و گفت: پروژه فاضلاب کاشمر باید طرح زیست‌محیطی داشته باشد.

عضو شورای شهر کاشمر با بیان اینکه هرچند بحران آب مسئله جدی است اما نباید بهانه‌ای شود برای افزایش هزینه‌های آب، گفت: مسئولان نباید به خاطر بحران آب قیمت آب بهاء را افزایش دهند بلکه باید به فرهنگ‌سازی روی بیاورند.

وی با اشاره به اینکه اگر در سال 83 مسئولان مسئله کمبود آب را تکذیب نمی‌کردند اکنون با این مشکلات مواجه نبودیم، بیان کرد: اگر واقعیت‌ها گفته شود مردم همکاری خوبی خواهند داشت.

غزنوی در پایان از شهردار خواست از گیاهان کم آب طلب در فضای سبز استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *