طرح «سایبان اتوماتیک هوشمند» نیازمند حمایت مسئولان

مخترع و ایده پرداز موفق کاشمری گفت: کافه کسب و کار، «سایبان اتوماتیک هوشمند»، مکعب انگیزه، دستگاه سرعت گیر متحرک و طرح سیلوی زمینی از جمله اختراعات و طرح‌های موفقم است که از مسئولان انتظار دارم حمایتم کنند.
محمد موسوی نژاد
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ محمد موسوی نژاد مخترع، طراح و کارآفرین موفق از شهرستان کاشمر که هم اکنون با معدل الف در مرکز آموزش عالی این شهرستان مشغول به تحصیل است؛ خبرنگار ما در همین خصوص با وی مصاحبه‌ای انجام داده که در ادامه آمده است.

صبح توس: لطفا از طرحها و اختراعات خود برای ما بگویید؟

موسوی نژاد: یکی از طرحهایم ایده‌ «کافه کسب و کار» است که برای مرکز آموزش عالی کاشمر طراحی کردم تا دانشجویان در همین محیط کسب درآمد داشته باشند و خوشبختانه دانشگاه هم حمایتش را اعلام کرده است.

البته قصد داریم به صورت مجازی خدمات دانشجویی هم اجرا کنیم و وقتی در قسمت خدمات دانشجویی جواب گرفتیم مکانهایی برای دانشجویان و کسب و کار در اختیارشان قرار می‌دهیم.

این طرح غرفه‌هایی دارد که از همین غرفه‌ها خدماتشان را ارائه می‌کنند، به عنوان نمونه یک دانشجو که ویندوزش را در بازار با قیمت 15 یا 20 هزار تومان عوض می‌کند می‌تواند با مبلغ پنج هزار تومان ویندوز کامپیوتر یا لپ تاپش را عوض ‌کند و اکنون این طرح در مرحله اجرا و تست است.

صبح توس: تاکنون طرح یا اختراعی داشتید که ثبت کنید یا در مرحله ثبت باشد؟

موسوی نژاد: طرح «سایبان اتوماتیک هوشمند» است که برای ثبت اختراع اقدام کردم و در مراحل ثبت است و با توجه به اینکه مرجع مورد نظر بعد از بررسی اختراعم گفته بودند باید ظاهر طرحم را زیباتر کنم و دو الی سه ماه به من وقت داده بودند تلاشم را کردم تا این اشکال و مابقی موارد را رفع کنم.
طرح «سایبان اتوماتیک هوشمند» نیازمند حمایت مسئولان
تلاش خودم را ادامه می‌دهم و در کنار این تلاش و پیگیری انتظار دارم با در نظر گرفتن شرایط و نبود امکانات که اختراعم را به این مرحله رساندم حمایت بیشتری انجام شود؛ امکاناتم تنها اینترنت بود و مطالعات خودم و شرکت یا مهندسین مجرب در کنار من نبودند و نیستند به همین علت توقع پشتیبانی بیشتری دارم.

صبح توس: پیگیری بیشتری جهت ثبت اختراعتان انجام ندادید؟

موسوی نژاد: تسلیم نشدم و مجددا پیگیری کردم و تا کنون توانستم تمامی مواردی که به طرحم اشکال گرفته بودند برطرف کنم و منتظر جواب هستم؛ اما انتظار می‌رود من دانشجو که در یک مرکز آموزش عالی و در شهرستانی به نام کاشمر تحصیل می‌کنم و با نبود حمایت و امکانات به این مرحله رسیدم را با یک شرکت آلمانی که گفته شده طرح آنها زیباتر است مقایسه نکنند.

البته از لحاظ ظاهری در تولیدات انبوه می‌توان ظاهرش را قشنگتر کرد و چنانچه یک طراح متخصص ظاهر اختراعم را بتواند زیباتر کند بسیار بهتر است.

صبح توس: برای اینکه ظاهرش را زیباتر کنید از مؤسسه یا نهادی کمک نگرفتید؟ یا از مرکز آموزش عالی که در آن تحصیل می‌کنید؟

موسوی نژاد: قبلا برای سایر اختراعاتم اقدام کردم که کمک بگیرم اما احساس امنیت نداشتم و نتوانستم اعتماد کنم چون امکان لو رفتن طرح وجود دارد؛ مرکز آموزش عالی هم نیروی متخصص نداشت که بخواهد به من کمک کند.

به دانشگاههای تهران و اساتید دانشگاه ایمیل و تلفن می‌‌زدم که به نتیجه‌ی مورد نظر نرسیدم و برای همین حضوری به دانشگاه تهران رفتم و پیگیری‌های لازم را انجام دادم؛ دو عکس از مدارکی که نیاز داشتند گرفتند؛ اما باز هم به نتیجه مطلوب نرسیدم.

صبح توس: تا کنون سعی نکردید از اسپانسر استفاده کنید؟

موسوی نژاد: متأسفانه اسپانسرها و کارآفرین‌های مختلفی می‌آیند و می‌گویند ما حمایت می‌کنیم و یا شخصی می‌گوید حمایت می‌کنم و بعد در مرحله عمل که قرار می‌گیرد انگشت اتهام را به سمت دولت می‌برند که دولت حمایت نمی‌کند و اجازه می‌دهد که نخبه‌ها فرار کنند؛ اما نمی‌دانند این انگشت اتهام که به سمت دولت می‌برند سه انگشت اتهام هم به سمت خودشان است.

وقتی می‌پرسم شما، چه حمایتی از من می‌کنید؟! در پاسخ می‌گویند که هیچ حمایتی نمی‌توانم بکنم و وقتی می‌گویم با این حساب باید از ایران بروم می‌گویند بله باید از ایران بروی!!.

صبح توس: از طرح «سایبان اتوماتیک هوشمند» که در مرحله ثبت است بیشتر برایمان بگویید؟

موسوی نژاد: طرحم نسبت به طرح آلمانی،خلاقانه‌تر و بهینه‌تر و سبک ‌تر و ارزانتر است به عنوان نمونه عربستان هر یک از سایبانهای آلمانی را 100 هزار دلار می‌خرد؛ اما طرح من با 50 هزار دلار درست می‌شود و حتی امکانات بیشتری نسبت به طرح آلمانی دارد.

با مشکلات زیادی و همراه با سختی که روی درسهایم هم تأثیر گذاشت ظاهرش را درست کردم و واقعا تلاش خودم را انجام دادم و دیگر ایرادهایی هم که گرفته بودند برطرف کردم و مجدد فرستادم و همانطور که گفتم دو الی سه ماه به من زمان داده بودند که طرحم را کامل کنم.

بعد که طرحم را ارسال کردم دو ماه دیگر هم باید صبر می‌کردم که جوابش بیاید که تقریبا الان زمانش به اتمام رسیده و برای گرفتن جواب مجدد پیگیری می‌کنم.

صبح توس: طرح «سایبان اتوماتیک هوشمند» که طراحی کردید بیشتر کجا استفاده می‌شود؟

موسوی نژاد: در مکانهای عمومی و صحن حرم استفاده می‌شود به عبارتی مانند سایبانهای مسجد نبی (ص) و مکه مکرمه عمل می‌کند که با داشتن سرمایه می‌توانم به صورتی که قابل حمل هم باشد درست کنم؛ اما اکنون سرمایه‌ای ندارم و نمی‌توانم طرحهای دیگر این مهم و یا اختراعات دیگرم را طراحی کنم.
طرح «سایبان اتوماتیک هوشمند» نیازمند حمایت مسئولان
یکی دیگر از طرحهایم «طرح مکعب انگیزه» است که در دانشگاه طرح اولیه آن ساخته شد و مراحل آزمایش را هم طی کرد و مرحله بعدی‌اش هوشمندسازی طرح است و به عبارتی تلفیقی از محیط مجازی و محیط حقیقی است با این هدف که دانشجویان را مقداری از فضای مجازی بیرون بکشد و با ایجاد انگیزه‌ی بیشتر به درس و آینده ‌شان جهت دهد.

صبح توس: لطفا طرح مکعب انگیزه را بیشتر توضیح دهید؟

موسوی نژاد: این طرح محتویات علمی و انگیزشی دارد و رفتارشناسی دانشجو را قسمت هوشمند طرح انجام و عکس‌العمل دانشجو را هم نسبت به محتوای داخل مکعب نشان می‌دهد به عبارتی دانشجویان در طرح هوشمند که لمسی است می‌توانند وارد سیستم شوند و از روی خود مکعب و نه سایت دیگری دانلود داشته باشند و قسمت دیگر رفتارشناسی دانشجویان است که با استفاده از مطالب و محتویاتی که دارد دانشجویان را به سمت درس یا اهدافشان جهت می‌دهد و حتی در بازار کسب و کار هم می‌توان از طریق مکعب تبلیغ و کسب درآمد هم کرد.
طرح مکعب انگیزه محمد موسوی نژاد
محتویات این طرح می‌تواند از کتاب، معلومات به روز اساتید، مقالات اساتید و علم روز باشد که بتواند به دانشجویان کمک کند و دانشجویان را در راستای هدفهایی که خودشان می‌خواهند سوق دهد.

صبح توس: تاکنون طرح یا اختراعی داشتید که مختص یک شرکت یا یک کارخانه درست کرده باشید؟

موسوی نژاد: بله، دستگاه سرعت گیر متحرک است که برای یک کارخانه دام و طیور کاشمر طراحی کردم و در واقع فاصله انداز بین تخم‌مرغ‌ها است و باعث جلوگیری از شکسته شدن آنها می‌شود یعنی در هر ثانیه می‌تواند 20 الی 40 عدد تخم مرغ را بدون هیچ شکستگی از خودش عبور دهد.

صبح توس: دستگاه سرعت گیر متحرک را اجرایی هم کردید؟ در مورد ثبت اختراعتان هم توضیح دهید.

موسوی نژاد: بله، اجرایی کردم و نمونه‌ی اولیه هم ساخته شده و در حال مذاکره با شرکت مورد نظر هستم؛ اما یک سری مشکلات است که بیشتر در مرحله عمل به وعده‌ها است.

طبق قرارداد هم مشخص می‌شود که ثبت اختراعش کنند یا نه و امکان دارد این طرح را به نام شرکت خودشان ثبت اختراع کنند و شاید تنها امتیاز تولیدش را می‌خواهد.

در بستن قرارداد عدم افشای اطلاعات جایگاه و اهمیت خودش را دارد و تعهدی می‌خواهم که وقتی دارم اختراعم را تست می‌کنم طرحم لو نرود و عکسبرداری نشود و اطلاعاتی که در اختیارشان میگذارم جایی افشا نشود؛ چراکه در واقع دارم قرارداد عدم افشای اطلاعات می‌بندم و می‌خواهم که خیالم راحت باشد و چنانچه این قرارداد بسته شود مابقی مراحل از جمله تست و مرحله فروش و ثبت اختراع صورت می‌گیرد.

صبح توس: غیر از موارد ذکر شده طرح یا اختراع دیگری هم دارید؟

موسوی نژاد: طرح سیلوی زمینی است که نسبت به سیلوی هوایی هزینه‌ی کمتری دارد و فعلا در مرحله اجرایی نیست چون یک طرح تازه است و تنها محاسباتش انجام شده و در مرحله طراحی است.

صبح توس: با توجه به محاسباتی که تاکنون داشتید این طرح نسبت به سیلوهای هوایی چه تفاوتی دارد؟

موسوی نژاد: در سیلوی هوایی با توجه به اینکه در ارتفاع سازه‌ایی را بنا می‌کنید قطعا باید یک سری محکم کاری و بتن ریزی که خیلی هم هزینه بر است انجام شود و باید یک تکیه گاهی هم درست کرد که سنگینی سیلو را بتواند تحمل کند و باعث خرابی نشود؛ اما وقتی که روی زمین باشد نصف آن هزینه‌های که برای محکم کاری و نگهداری آن بار، توسط زمین تقسیم می‌شود و هزینه‌ای که باید جهت ارتفاع سیلوی هوایی استفاده شود در سیلوی زمینی به صورت طبیعی صرفه جویی می‌شود.

این طرح را هم برای کارخانه فولاد کاشمر طراحی کردم و این سیلوهای زمینی با توجه به میزان ذخیره می‌تواند ذخایر خیلی خوبی برای کارخانه داشته باشد و ضمن اینکه دیگر نیازی نخواهد بود 200 میلیون تومان جهت سیلوهای هوایی هزینه کنند.

صبح توس: عامل یا عوامل موفقیتتان با توجه این روحیه خستگی ناپذیری که دارید چیست؟

موسوی نژاد: عامل موفقیتم خانواده‌ام بود و علایقی که خودم داشتم و بیشتر می‌خواستم علایق و چیزهایی که دوست دارم را دنبال کنم و علاقه من هم کارآفرینی و ایده پردازی و اختراع بود تا بتوانم مفید باشم نه اینکه فقط بتوانم پول دربیاورم و یا یک گوشه بنشینم و هیچ کاری عملا انجام ندهم، بلکه بتوانم هم به خودم و هم به مردمم خدمت کنم و این بیشتر به من انگیزه می‌دهد و اینکه پرتو امیدی برای بقیه باشم و بتوانم به بقیه جوانان هم امید دهم.

الگوهای من هم بیشتر پروفسور حسابی، استیون پاول جابز، انیشتن، ایلان ماسک، ادیسون و دیگر مخترعین بودند.

صبح توس: حرف آخر و یا انتظاراتی که دارید.

موسوی نژاد: تا زمانی که انگیزه دارم هر چقدر که شکست بخورم ناامید نمی‌شوم؛ اختراعم ثبت شود و یا ثبت نشود کار و تلاشم را انجام می‌دهم و بیشتر به مهارتهای خودم تکیه می‌کنم و به مدرک گرایی بهایی نمی‌دهم.

خوشبختانه در کشورمان دانشجویان زیادی داریم که می‌خواهند برای صنعت کشور خودشان زحمت بکشند و ابداعات و اختراعاتی دارند و تلاش می‌کنند که به نتیجه برسند، بنابراین از مسئولین درخواست داریم که حمایت بیشتری از ما داشته باشند.

گفت‌و‌گو از حوریه صادقی زیرک آباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *