اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار برای تولید واکسن گامی موثر در کاهش مرگ و میر کودکان

عضوکمیسیون بهداشت مجلس اذن رهبری برای برداشت ۱۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای تولید واکسن سینه پهلو و عفونت کودکان را گامی موثر در جهت پیشگیری و کاهش مرگ و میرهای کودکان دانست.
بهروز بنیادی نماینده مردم کاشمر
بهروز بنیادی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری موافقت مقام معظم رهبری با برداشت 100 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای تولید واکسن پنوموکوک (سینه پهلو) و روتاویروس (عفونت کودکان)، گفت: در کشور 10 نوع واکسن به کودکان تزریق می شود البته سن و تعداد تزریق در کشورهای توسعه یافته و صنعتی متفاوت است اما در مجموع در این کشورها 14 تا 15 نوع واکسن در سال به کودکان تزریق می شود.

نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه بر اساس بند (د) ماده 74 برنامه ششم توسعه برنامه واکسیناسیون کشور باید به سطح کشورهای صنعتی و توسعه یافته برسد، افزود: طی دو ماه گذشته به طور مکرر با دکتر لاریجانی در مورد برداشت مبلغی از صندوق توسعه ملی برای ورود تکنولوژی دو واکسن مهم پنوموکوک (سینه پهلو) و روتاویروس (عفونت کودکان) بحث و گفت وگو داشتم البته از طریق تاجگردون رییس کمیسیون تلفیق مجلس نیز پیگیری هایی صورت گرفت.

وی ادامه داد: باکتری پنوموکوک عامل بسیاری از بیماری های کودکان از جمله گلودرد، سینه پهلو، مننژیت و عفونت های مفصلی و همچنین روتاویروس نیز عامل اصلی اسهال کودکان در فصل زمستان بوده و این بیماری ها مرگ و میرهای زیادی را برای کودکان رقم می زند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه خوشبختانه مقام معظم رهبری اجازه و اذن برداشت 100 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای تولید واکسن پنوموکوک و روتاویروس را صادر کردند، گفت: انتظار می رود این مبلغ برای ورود تکنولوژی تولید این واکسن ها در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد تا این دستگاه بتواند با برنامه ریزی مناسب طی دو سال آینده این واکسن ها را وارد برنامه واکسیناسیون کشور کند.

نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در مجلس دهم، ادامه داد: به طور قطع با ورود تکنولوژی و تولید واکسن های مذکور می توان گامی بزرگ در بحث پیشگیری و کاهش مرگ و میرهای کودکان برداشت؛ یکی از شاخص های ارتقای بهداشتی هر جامعه میزان مرگ و میر نوزادان، کودکان زیر یک سال و زیر 5 سال است و هر میزان بتوان از مرگ و میر کودکان پیشگیری کرد نشانه پیشرفت و ارتقای شاخص های بهداشتی است.

عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از مقام معظم رهبری و دکتر لاریجانی بابت توجه به این مهم سپاسگزاری می کنیم و انتظار می رود طی دو سال آینده حمایت های مناسب در دستور کار مجلس و دولت قرار گیرد تا تولید واکسن ها تحقق یابد./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *