سهم 10 درصدی گردشگری در ایجاد اشتغال روستایی باید به 30 تا 45 درصد برسد

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر بر لزوم توسعه گردشگری روستایی تأکید و خواستار ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توجه به این صنعت در روستاها شد.
سهم 10 درصدی گردشگری در ایجاد اشتغال روستایی باید به 30 تا 45 درصد برسد
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضا یوسفی در گفتگو با کاشمربصیر، اظهار داشت: امروزه با توجه به گسترش شهرنشینی و فضاهای شهری و نیز معضلات آن همچون ترافیک و آلودگی هوا، موضوعاتی مانند گردشگری روستایی از اقبال بهتری برخوردار شده است و لذا امروزه در کلان‌شهرها شاهد راه‌اندازی تورهای گردشگری به سمت روستاهای هدف گردشگری شهرستان‌ها و حتی جاذبه‌های کویری روستاها و شهرستان‌ها هستیم.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر ادامه داد: تدابیری مانند راه‌اندازی اقامتگاه‌های بومگردی تبدیل به فرصتی شده است که اقتصاد روستا را دگرگون کرده و در برخی روستاها، اقتصاد را از کشاورزی سنتی به سمت اقتصاد گردشگری سوق داده است.

یوسفی خاطرنشان کرد: هر چند توسعه گردشگری روستایی تأثیرهای مثبت و منفی دارد؛ اما باید گفت نتایج مثبت آن برای روستا بیشتر است که از آن جمله می‌توان به روستای ریاب گناباد اشاره کرد که با اقامتگاه‌های بومگردی خود تأثیر فراوانی در گردشگری روستایی و اقتصاد روستا داشته است.

وی افزود: در شهرستان کاشمر نیز با توجه به ظرفیت‌هایی که وجود دارد برای حرکت به سمت گردشگری روستایی، گام‌هایی برداشته شده؛ اما باید توجه داشته باشیم که چنین حرکتی مستلزم ارائه یک سری آموزش‌ها به افراد است و اهالی روستاها باید با این مقوله و اقتصاد گردشگری آشنا شوند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر با تأکید بر نقش مؤثر رسانه‌ها در ارائه این آموزش‌ها گفت: باید همه تلاش کنیم تا در گام نخست، روستاییان را با این نوع اقتصاد به صورت ملموس‌تری آشنا کنیم؛ به عنوان مثال سفر یک تور گردشگری به یک روستا می‌تواند همچون یک عامل انگیزشی برای اهالی روستا عمل کند و زمانی که روستاییان ببینند پخت یک غذای سنتی و یا یک سوارکاری با الاغ هم می‌تواند برای آن‌ها درآمدزا باشد انگیزه و اراده بیشتری برای حرکت به سمت اقتصاد گردشگری پیدا خواهند کرد.

یوسفی تصریح کرد: به عنوان نمونه روستای نامق کوهسرخ حدود 15 گزینه جذاب برای گردشگری دارد و حتی برخی روستاهای ما می‌توانند مسافر را تا دو روز نگه دارند لذا در مرحله اول باید جاذبه‌ها و ظرفیت‌ها را شناسایی و با برنامه‌ریزی و ارائه طرح، افق کار را مشخص کرد.

وی با تأکید بر لزوم تدوین طرح گردشگری روستایی اظهار داشت: برای ایجاد برخی زیرساخت‌ها باید دولت ورود پیدا کند و زمینه سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی در این حوزه را فراهم کند، چراکه اگر بدون پیش‌بینی زیرساخت‌های لازم به این موضوع ورود کنیم نخواهیم توانست نتایج کافی را کسب کنیم.

یوسفی افزود: زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری روستایی، هم فیزیکی است و هم فرهنگی؛ به عنوان مثال ایجاد فضاهای استراحتگاهی و اقامتی از جمله زیرساخت‌های فیزیکی است که اگر افق کار روشن باشد و جلوی روی مدیران روستایی ما قرار گیرد می‌توانند برای فراهم کردن این زیرساخت‌ها برنامه‌ریزی کرده و از مدیران بالادستی هم کمک بگیرند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر خاطرنشان کرد: خوشبختانه دولت نیز شرایط خوبی را برای اشتغال در روستاها پیش‌بینی کرده است و بر اساس طرح قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، 10 درصد اشتغال باید در بخش گردشگری و 10 درصد نیز در بخش صنایع دستی و فرش دستباف ایجاد شود و این موارد می‌تواند محور توسعه روستا باشد.

وی گفت: سهم گردشگری از ایجاد اشتغال روستایی باید به حد 30 تا 45 درصد برسد که این موضوع نیازمند فراهم کردن شرایط و نیز توجیه خود روستاییان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *