کوره‌داران کاشمری 2.5 میلیون تومان بدهی گاز دارند

محمد خلیلی رئیس ناحیه گاز کاشمر

رئیس ناحیه گاز کاشمر با اشاره به اینکه حدود 70 کوره‌دار کاشمری 2.5 میلیارد تومان بابت گاز مصرفی بدهکار هستند، گفت: از شهرداری انتظار داریم، اداره گاز را به‌جای اینکه به‌عنوان فرزند ناتنی شهر ببیند، فرزند تنی بداند و در راستای خدمات‌رسانی به مردم ما را هم همراهی و کمک کند.

محمد خلیلی رئیس ناحیه گاز کاشمربه گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، محمد خلیلی صبح امروز در بیست و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر کاشمر با اشاره به اینکه شهرهای کاشمر، ریوش، خلیل‌آباد، کندر و روستاهای دو شهرستان کاشمر و خلیل‌آباد زیرپوشش گاز این ناحیه هستند، اظهار داشت: در حال حاضر 76 هزار مشترک گاز در این دو شهرستان کاشمر و خلیل‌آباد از طریق 5 ایستگاه سی. جی. اس شامل قوژد با ظرفیت 80 هزار مترمکعب، شهرک صنعتی با 30 هزار مترمکعب، ریوش 30 هزار مترمکعب، خلیل‌آباد با 20 هزار مترمکعب و کندر با 30 هزار مترمکعب، گاز موردنیاز را مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کاشمر و روستاهای تابعه حدود 57 هزار مشترک وجود دارد که نسبت به سال 86 که افت فشار گاز داشتیم، تعداد مشترکین به دو برابر افزایش‌یافته است، ادامه داد: از سال 86 تمامی ایستگاه‌های برون‌شهری به‌روز و ظرفیت آنها بین 100 تا 300 درصد افزایش‌یافته است، اما متأسفانه بنا به دلایلی این توسعه در داخل شهر انجام‌ نشده، به همین دلیل انتظار داریم، در راستای رفع مشکل، افزایش ظرفیت اعضای شورای شهر و شهردار نگاه ویژه‌ای به این مقوله داشته باشند، چراکه به‌طور میانگین سالانه 5 تا 15 درصد به تعداد مشترکین اضافه می‌شود و سیستم فعلی جوابگوی مشترکین جدید نیست.

رئیس ناحیه گاز کاشمر بابیان اینکه در راستای گازرسانی صنایع بند «ق» تعدادی سهمیه به کاشمر برای گازرسانی به صنایع در شهرهای کاشمر، بردسکن، بجستان و گناباد اختصاص‌ یافته است، افزود: اگرچه تاکنون واحدهای تولیدی، مرغداری‌ها و دامداری‌ها باید با پرداخت هزینه گازرسانی از این نعمت برخوردار می‌شدند، اما با اجرای این بند قانونی، خط انتقال در مسیرهایی که امکان فروش بیشتر انشعاب وجود دارد در دستور کار قرار گرفته، به‌طوری‌که مجوزهای لازم در این زمینه صادر شده است.

وی با تأکید بر اینکه با اجرای خط انتقال جدید شاهد افزایش بار ایستگاه‌های درون‌شهری خواهیم بود، بیان کرد: درصورتی‌که زمینه برای افزایش ظرفیت این ایستگاه‌ها در شهر کاشمر فراهم نشود، قطعاً برای اجرای خطوط جدید انتقال با مشکل مواجه خواهیم شد و امکان گازرسانی به واحدهای مرغداری در حاشیه شهر کاشمر وجود ندارد.

از سال 93 برای احداث ایستگاه جدید از سوی شهرداری پاسخی دریافت نکردیم

خلیلی با اشاره به اینکه موضوع احداث ایستگاه جدید را در سال 93 پیگیری، اما متأسفانه به دلیل عدم پاسخ از سوی شهرداری موفق به اجرای آن نشدیم، یادآور شد: امیدوارم در سال جدید با حسن نظر شهردار و اعضای شورای شهر زمینه برای احداث ایستگاه جدید و افزایش ظرفیت در ایستگاه‌های اکبرنژاد و مغان هم فراهم شود.

وی بابیان اینکه در پی وعده‌های سال 86، موضوع اجرای خط انتقال 16 اینچی گاز از تربت‌حیدریه به کاشمر در ماه‌های اخیر با انتخاب پیمانکار آغاز و قرار است ظرف 15 ماه این خط تقویتی وارد مدار شود، گفت: به‌منظور جلوگیری از افت احتمالی و قطع گاز مشترکین تغییراتی در خطوط تغذیه انجام شد، به‌طوری‌که با نصب دو ایستگاه جدید معلم و اکبرنژاد، ظرفیت ایستگاه جمهوری نیز در سال 87 افزایش یافت و خوشبختانه در خطوط داخل شهر مشکلی نداریم.

رئیس ناحیه کاشمر با تأکید بر اینکه با تکرار موضوع افت فشار در سال 92، تقاضای اصلاح شبکه‌های داخل شهر را مطرح کردیم، اظهار داشت: در فروردین 93، مشکلات و نیازهای لازم درزمینهٔ راه‌اندازی ایستگاه‌های جدید به‌منظور جلوگیری از افت فشار گاز در شهرهای کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن در واحد مهندسی شرکت گاز خراسان رضوی مطرح شد و این پروژه‌ها در خلیل‌آباد و بردسکن اجرایی شد، اما در کاشمر اقدامی در این زمینه انجام نشد.

افزایش 400 درصدی هزینه آسفالت شکافی خدمات را با مشکل مواجه کرده است

وی در خصوص هزینه و صدور مجوزهای لازم برای آسفالت شکافی و حفاری، افزود: زمانی هزینه‌های مربوط به آسفالت شکافی در کاشمر افزایش یافت که تمامی شرکت‌ها وادارات خدماتی بودجه را بسته بودند و این امکان وجود نداشت که هزینه‌های آسفالت شکافی را چند برابر افزایش دهیم، در همین راستا نیز موضوع را به فرمانداری منعکس کردیم که اگر قرار باشد، افزایش 400 درصدی در هزینه آسفالت شکافی اعمال شود، قطعاً در این زمینه با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

خلیلی با اشاره به اینکه اعتبار اختصاص‌یافته برای انجام پروژه 614 میلیون تومان بود و این در حالی بود که شهرداری برای صدور مجوز آسفالت شکافی مبلغ 710 میلیون تومان کرده بود، خاطرنشان کرد: به دلیل هزینه بالای آسفالت شکافی به دستور مدیرعامل لغو پیمان انجام شد و هم‌اکنون حدود سه سال است که برای پرداخت هزینه‌های آسفالت شکافی معطل‌مانده‌ایم.

وی بابیان اینکه پس از لغو پیمان به دلیل هزینه‌های آسفالت شکافی، بلافاصله در سال بعد زمینی به ارزش 100 میلیون تومان برای احداث ایستگاه در سطح شهر کاشمر خریداری کردیم، ادامه داد: این زمین دارای کاربری مسکونی است و دو سال است که پیگیر صدور مجوز برای احداث دیوار و ایستگاه هستیم، با ارجاع پرونده به کمیسیون عملاً وارد چرخه‌ای شده است که این پروژه اجرا نشود، بنابراین انتظار داریم اعضای شورا این موضوع را برای اجرای پروژه پیگیری کنند.

رئیس ناحیه کاشمر با اشاره به اینکه هزینه‌های آسفالت شکافی را بر اساس تیپ استان پرداخت کنیم، یادآور شد: با توجه به اینکه در مسیر دانشگاه آزاد و پیام نور عملیات آسفالت انجام‌ نشده از شهرداری درخواست کردیم که مجوز لازم برای اجرای خط انتقال در این مسیر را صادر کند.

وی بابیان اینکه واحد مهندسی شرکت اجرای این خط را به دلیل این‌که فروش انشعابی در این مسیر اتفاق نمی‌افتد و توجیهی برای شرکت ندارد اجرای آن را منوط به عدم دریافت هزینه حفاری از سوی شهرداری کرده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه شورای وقت و شهرداری برای اجرای این پروژه بدون دریافت هزینه حفاری موافقت کرده بودند و نسبت به خرید لوله و تجهیزات مسیر به طول 2 کیلومتر اقدام کرده بودیم، اما متأسفانه پس از گذشت یک سال از پیگیری‌ها برای اخذ مجوز، شهرداری کاشمر مبلغ 16 میلیون تومان را مطالبه کرده است، درعین‌حال هم پرداخت این هزینه را قبول کردیم، با توجه به واردکردن آسیب به خط گاز در میدان مغان این مبلغ را تهاتر کردیم، اما بازهم پاسخی دریافت نکردیم.

کمتر از دو ماه دیگر برای استفاده از لوله‌های خریداری شده فرصت داریم

خلیلی با تأکید بر اینکه کمتر از دو ماه دیگر برای استفاده از لوله‌های خریداری‌شده فرصت داریم و در صورت عدم استفاده تاریخ آن می‌گذرد، خاطرنشان کرد: در مدت یک سال گذشته، تمامی فرآیندهای لازم برای اجرای این خط انتقال انجام‌ شده، اما متأسفانه پاسخی دریافت نکردیم.

وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از افت فشار و مشکلات احتمالی درزمینهٔ گازرسانی به نقاط جدید شهری نیازمند همکاری و همراهی در موضوع آسفالت شکافی و صدور مجوز برای احداث ایستگاه هستیم، افزود: با توجه به اینکه شهرداری در بسیاری از پروژه‌ها با سایر دستگاه‌های خدماتی تهاتر می‌کند، انتظار داریم اداره گاز را به‌جای این‌که به‌عنوان فرزند ناتنی شهر ببینند، فرزند تنی بدانند و در راستای خدمات‌رسانی به مردم ما را هم همراهی و کمک کنند.

رئیس ناحیه گاز کاشمر بابیان اینکه تمام پیمان‌ها و قراردادها در استان تنظیم و امضا می‌شود، گفت: درزمینهٔ گازرسانی و خدمات در شهر کاشمر هیچ‌گاه حق و حقوقات شهرداری به‌صورت عمد یا غیر عمد نادیده گرفته نشده و اداره گاز تنها شرکت خدماتی است که برای تمامی انشعابات، مجوز مربوطه را از شهرداری اخذ کرده است.

وی ادامه داد: متقاضی در زمان مراجعه به شهرداری علاوه بر پرداخت هزینه آسفالت شکافی، تمامی حق و حقوقات معوق به شهرداری را هم پرداخت می‌کند، به عبارتی شهرداری نیز از این طریق منتفع می‌شود، بنابراین انتظار داریم بااین‌همه تعاملی که با شهرداری داریم در اجرای پروژه‌های گاز از همراهی و همکاری آنان نیز بهره‌مند شویم.

بالغ بر 70 کوره‌دار کاشمری بین 20 تا 80 میلیون بدهی گاز دارند

خلیلی در پاسخ به سؤال یکی از اعضای شورای شهر در خصوص وضعیت کوره‌داران و مشکلات آنان برای پرداخت هزینه‌های گاز مصرفی، اظهار داشت: بالغ‌بر 70 کوره‌دار از سال 90 برای پخت آجرها از گاز استفاده می‌کنند و بر اساس آخرین استعلام میزان بدهی کوره‌داران از بابت گاز مصرفی 2.5 میلیارد تومان است.

وی بابیان اینکه هر یک از کوره‌داران بین 20 تا 80 میلیون تومان بدهکار هستند، متذکر شد: با وجود پیگیری و مکاتباتی که با کوره‌داران برای پرداخت بدهی‌شان انجام‌ شده، متأسفانه اقدامی انجام ندادند به همین دلیل مجبور به فسخ قرارداد و ارجاع پرونده آنها به دایره وصول مطالبات شدیم.

رئیس ناحیه گاز کاشمر با اشاره به اینکه میزان گاز مصرفی در شهر کاشمر در 24 ساعت گذشته یک‌میلیون مترمکعب بوده است و این میزان بیشترین میزان مصرف در یک سال گذشته بوده است، افزود: 90 درصد گاز مصرفی در بخش خانگی و 10 درصد در سایر مشاغل مصرف می‌شود که امیدواریم با مدیریت صحیح مصرف و صرفه‌جویی که شهروندان انجام می‌دهند با قطعی گاز مواجه نخواهیم شد.

قطع انشعاب گاز پس از 5 مرحله اخطار انجام می‌شود

وی همچنین در خصوص قطع انشعاب گاز به دلیل بدهی، یادآور شد: تنها اداره‌ای هستیم که پس از 5 مرحله اخطار نسبت به قطع انشعاب اقدام می‌کنیم.

خلیلی تأکید کرد: قبض گاز که به دست مشترکین می‌رسد مهلت پرداخت دارد و بر اساس قانون 48 ساعت بعد از این مهلت موظف به قطع آن هستیم، اما قطع نمی‌کنیم و بدهی در قبض دوره بعد اعمال می‌شود و مهر اخطار بر روی قبض زده می‌شود و پس‌ از آن از طریق تلفن گویا به مشترکین برای پرداخت بدهی یادآوری می‌کنیم و در مرحله آخر با حضور در درب منزل مشترک به آنها مهلت ساعتی می‌دهیم و اگر نسبت به پرداخت بدهی اقدام نشود، سپس انشعاب قطع می‌شود.

رئیس ناحیه کاشمر با اشاره به اینکه ساختمان اداره گاز کاشمریکی از چهار ساختمان ناایمن استان است، خاطرنشان کرد: قرار است، این بنا به‌صورت کامل تخریب و مجدد احداث شود که به دلیل عقب‌نشینی و کمبود زمین انتظار همراهی و مساعدت برای صدور پروانه ساختمانی در چهار طبقه راداریم.

گفتنی است؛ در این جلسه هر یک از اعضای شورای شهر کاشمر ضمن تقدیر از خدمات انجام‌شده و برخورد عوامل و کارکنان اداره گاز کاشمر، برخی از گلایه‌ها و مشکلات شهروندان را مطرح و در خصوص حل مشکلات اداره گاز برای توسعه و ارتقای خطوط انتقال گاز در سطح شهر قول مساعد دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *