46 هزار مرغ گوشتی در کاشمر تلف شدند

رئیس دامپزشکی کاشمر از تلف شدن 46 هزار مرغ گوشتی به دلیل بیماری نیوکاسل در این شهرستان خبر داد.

محمد عارفی با اشاره به اینکه این تلفات ناشی از آلودگی به بیماری نیوکاسل بوده است، افزود: متأسفانه به دلیل عدم واکسیناسیون به موقع و یا عدم انجام آن موجب 46 هزار مرغ گوشتی به بیماری نیوکاسل مبتلا و تلف شده‌اند.

وی بیان کرد: رعایت توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی در طی دوره باید توسط مرغدار به جد پیگیری و اجرا می‌شد که این‌گونه نبوده است.

عارفی با اعلام اینکه این واحدها بیمه هم نیستند، اظهار کرد: امیدواریم مرغداری‌ها نسبت به بیمه کردن مرغ‌های خود مجاب شوند.

وی در ادامه به اقدامات این اداره در طی ده‌ماهه گذشته اشاره کرد و گفت: طی ده ماه گذشته 544 هزار رأس دام علیه بیماری‌های دامی واکسینه شده‌اند.

رئیس دامپزشکی کاشمر با بیان اینکه طی این مدت 1500 گاو مورد تست سل قرار گرفته و 1950 سگ صاحب دار برعلیه بیماری مشترک هاری واکسینه شده‌اند، افزود: در طی 10 ماه گذشته 11 1000 رأس گاو و گوساله طی دو نوبت برعلیه بیماری خطرناک و واگیردار تب برفکی واکسینه شده‌اند.

وی همچنین با اشاره به حوزه نظارت بر فراورده‌های خام دامی گفت: در کشتارگاه دام 29 هزار لاشه دام سبک و 1600 لاشه دام سنگین و در کشتارگاه طیور دو میلیون 832 هزار و 384 قطعه لاشه طیور مورد بازرسی قرار گرفته است.

عارفی با بیان اینکه در همین مدت از 845 قصابی، 836 فروشگاه مرغ و ماهی، 270 رستوران و از 177 سایر اماکن شامل فروشگاه‌ها، چلوکبابی، آشپزخانه مساجد و.. بازدید شده که در این بازدیدها 505 کیلوگرم مواد غیربهداشتی ضبط و معدوم شده است.

وی اظهار کرد: در این راستا برای 32 نفر متخلف تشکیل پرونده و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

رئیس دامپزشکی کاشمر در ادامه با اشاره به اهمیت مراقبت از بیماری‌ها گفت: در این راستا از 23 واحد مرغداری صنعتی که 214 هزار قطعه طیور داشتند بازدید به عمل آمد و 7 بار مرغداری‌های بومی که مشکل داشتند جهت مراقبت از آنفولانزای فوق حاد پرندگان مورد بازرسی و معاینه قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه در خصوص نظارت بر تب برفکی 29 واحد گاوداری به تعداد 1450 رأس گاو و گوساله مورد معاینه و بررسی قرار گرفته‌اند، گفت: در طی ده ماه گذشته 2738 کامیون حمل بهداشتی دام در داخل استان و 306 کامیون دام خارج از استان را انجام داده‌اند.

عارفی ادامه داد: در این مدت 94 کامیون تخم‌مرغ نطفه‌دار به میزان 4 میلیون 626 هزار و 720 کیلوگرم از شهرستان حمله شده است؛ افزود: در طی ده ماه گذشته 77 کامیون خوراک دام به مقدار 793 هزار و 600 کیلوگرم و شیر خام به تعداد 834 کامیون و به میزان 12 میلیون و 771 هزار و 900 کیلوگرم حمل شده‌اند.
وی همچنین افزود: در این مدت 36 کامیون کندوهای زنبورعسل به تعداد 5 هزار و 943 کندو با نظارت دامپزشکی حمل شده است.
عارفی در ادامه با بیان اینکه با نظارت‌های انجام شده در این شهرستان در خصوص آنفولانزای فوق حاد پرندگان مشکلی نداشته‌ایم، به جمعه بازار پرندگان اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیت موجود جمعه بازار پرندگان باید تعطیل شود.

وی با اشاره به اینکه تا زمانی که بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان کاهش یابد باید به مدت سه ماه جمعه بازار پرندگان تعطیل شود، گفت: بعد از این مدت اگر جمعه بازار پرندگان حداقل شرایط را برای بازگشایی داشت و دیوارکشی شده و مسئولی داشت می‌تواند راه‌اندازی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *