برگزاری کارگاه آموزشی پرورش گل محمدی به همت جهاد کشاورزی کاشمر

سید ابوالقاسم موسوی مدیر جهاد کشاورزی از برگزاری کارگاه آموزشی پرورش گل محمدی با حضور مهندس نقیبی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در محل مدیریت جهاد کشاورزی کاشمر خبر داد.

موسوی ضمن اعلام خبر فوق افزود: با توجه به وضعیت بحرانی منابع آبی منطقه و نیازی که به کاشت محصولات کشاورزی کم آب طلب احساس می شود ؛ کاشت گیاهان داروئی و بالاخص گل محمدی را جایگزین مناسبی برای محصولات فعلی می دانیم؛ بنابراین در ادامه جلسات متعددی که در این خصوص داشتیم و با هدف آشنایی و بالا بردن دانش کشاورزان با مراحل تولید شامل کاشت داشت برداشت و فراوری و درنهایت بازاریابی اقدام به برگزاری این کارگاه آموزشی کردیم.

وی تصریح کرد: متقاضیانی که برای فرایند تولید و فراوری گل محمدی تمایل به استفاده از تسهیلات را دارند در صورت رفع موانع قانونی و با اولویت تشکلهای کشاورزی جهت استفاده از تسهیلات اشتغال پایدار روستائی معرفی می شوند.

در ادامه نقیبی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی کشت گیاهان دارویی و گل محمدی را با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه مهم توصیف کرد و افزود: تولید گل محمدی دارای ارزش اقتصادی زیادی می باشد و برای تولید پایدار آن بایستی به فراوری آن نیز توجه شود.

وی ادامه داد: گل محمدی از جمله گیاهان با ارزش اقتصادی بالاست که فراورده های متعددی از آن تهیه می شود که شامل غنچه خشک، گلبرگهای خشک شده، گلاب معمولی، عصاره و اسانس آن است که در صورت امکان با تهیه اسانس، نهایت ارزش افزوده را می توان از آن بدست آورد.

نقیبی عنوان کرد : کشاورزان محترم برای مرحله فراوری علاوه براینکه می توانند از توان شرکتهای فعلی موجود در منطقه استفاده کنند ؛ با تشکیل شرکتهای کشاورزی، زنجیره تولید از مرحله کاشت تا مرحله فراوری و در نهایت ارائه به بازار را مدیریت کرده تا مشکلات بعد از تولید گریبانگیرشان نشود.

در ادامه کارگاه مهندس گازران کارشناس گیاهان داروئی ضمن مهم خواندن ورود کشاورزان به عرصه تولید گیاهان داروئی، توجه به تمام حلقه های تولید شامل کاشت داشت برداشت فراوری و بازاریابی را تضمین کننده موفقیت کشاورز دانست.

وی با ذکر این مطلب که به طور متوسط فراوری هر یک کیلو گیاه داروئی خشک شده ۱۷۰ برابر ارزش افزوده دارد، فراوری گیاهان داروئی را شامل چهار مرحله خشک کردن، بسته بندی، تهیه عرقیات و دم نوش دانست و از گل محمدی به عنوان گیاهی که از ان ۳۰۰ محصول متفاوت تهیه می شود نام برد و ادامه داد: می توان از هر ۳۰۰۰ کیلوگرم گل تازه ۱ کیلوگرم اسانس به دست آورد که با استحصال اسانس، ارزش افزوده فراوانی را برای تولید کننده به ارمغان می اورد.

گازران از گیاهانی مانند بابونه، بومادران، زیره سبز، زیره کوهی،گل گاوزبان، انغوزه و … به عنوان گیاهان مناسب و سازگار با منطقه نام برد که می توانند به عنوان جایگزین محصولات پراب طلب فعلی مورد کاشت قرار گیرند.

گل محمدی در استان حدود ۷۲۳ هکتار است که در شهرستان کاشمر سطح زیر کاشت این محصول حدود ۱۰ هکتار و عمدتا در بخش کوهسرخ می باشد. گل محمدی با نیاز آبی در حدود ۱۵۰۰ متر مکعب در سال با روشهای آبیاری نوین جزء گیاهان کم آب طلب محسوب شده و علاوه بر برداشت غنچه و اسانس گیری، از سال سوم به بعد درامد ناخالص حدود ۵۰۰ میلیون ریال به ازای هر هکتار دارد.

شایان ذکر است عده ای از کشاورزان علاقمند به کاشت گل محمدی با هماهنگی اداره اموزش و ترویج مدیریت از مزرعه گل محمدی و کارگاه گلاب گیری آقای فائقی تولید کننده نمونه گل محمدی استان در سبزوار بازدید به عمل آوردند و با مراحل تولید و فراوری آن آشنا شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *