ادب آداب دارد؛ سخنی با شوراییان و شهردار کاشمر

اتفاقات و استفاده از ادبیات ناصحیح در جلسه اخیر شورای شهر در شأن و جایگاه اعضای شورا و شهردار کاشمر به‌عنوان منتخبین مردم دومین شهر زیارتی خراسان رضوی نبود.

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، ادب همواره به اخلاق و رفتار پسندیده فردی اطلاق می‌شود که بتواند با دانستن آن از خطا و لغزش در امان باشد. ادب که از قدیمی‌ترین سرمایه‌ها و میراث‌های حیات آدمی به شمار می‌رود و زمانی که صحبت از آن به میان می‌آید نوعی رفتار سنجیده با افراد پیرامون در ذهن تداعی می‌کند که نشأت گرفته از تربیت شایسته است که نحوه سخن گفتن، معاشرت، درخواست و غیره را در برمی‌گیرد. بنابراین هر فردی که حدومرز خود را بشناسد و از آن فراتر نرود دارای ادب و در غیر این صورت بی‌ادبی ورود به حریم ممنوعه و پایمال کردن حریم در برخوردها می‌شود. ادب در حقیقت یک سرمایه گران بهایی است و همان‌طور که علم با حلم آراسته می‌شود، شجاعت باگذشت و عفو زینت می‌گیرد، ثروت با انفاق و بخشش ارزش می‌یابد، شرافت و آبرو نیز باادب ارج نهاده می‌شود. بنابراین فردی که حاضر نیست در برخورد با سایرین از آنان باعظمت و تکریم یاد کند و با عدم رعایت حق دیگران نظم و مقررات را زیر پا می‌گذارد و جانب انصاف و حق را مراعات نمی‌کنند ادب اجتماعی ندارند.

با این مقدمه متأسفانه در جلسه اخیر شورای اسلامی شهر کاشمر که بیش از 40 دقیقه از جلسه دوساعته به یک موضوع حاشیه‌ای گذشت شاهد سخنان دور از شأن و استفاده از الفاظ نامناسب بودیم. اگرچه به‌زعم نگارنده شورای شهر درواقع یک‌نهاد مشورتی و تصمیم گیر برای توسعه و عمران شهر فارغ از گرایش‌های سیاسی و سهیم کردن نظرات سیاسیون است اما شورای شهر کاشمر در دوره فعلی همچون سایر ادوار گذشته شاهد حضور افراد با سلایق و دیدگاه‌های سیاسی است که همواره به دنبال خوب جلوه دادن جریان سیاسی خود بدون مدنظر قرار دادن منافع شهر است.

در دوره پنجم شورای اسلامی شهر کاشمر که اختلاف‌نظرهای سیاسی‌شان در همان جلسه تحلیف نمایان شد فتح بابی برای اعمال سیاسی‌کاری در این نهاد شورایی بود.

اگرچه به اذعان 4 عضو اصلاح‌طلب و دفاع تمام‌قد شهردار منصوب این جریان سیاسی طرح ایجاد مرکز پژوهش و برنامه‌ریزی استراتژیک شورای اسلامی شهر و شهرداری در راستای ارائه و تدوین طرح‌ها و برنامه‌های قابل‌اجرا در راستای توسعه و عمران شهر است اما پسندیده این بود با توجه به ماهیت نهاد شورایی این مهم با شور و مشورت هفت عضو انجام می‌شد تا شائبه احتمالی سیاسی بودن آن نیز از بین می‌رفت.

به‌هرحال جلسه اخیر شورای شهر به دلیل استفاده از الفاظ و نحوه صحبت کردن هر یک از اعضا شایسته افرادی که دارای مدرک فوق‌لیسانس به بالا و دارای وجهه‌ی اجتماعی و عناوینی همچون دکتر، مهندس و حجت‌الاسلام هستند نبود چراکه قطعاً مردم با شنیدن فایل صوتی صبحت‌هایی که آن شب در جلسه ردوبدل شد در تصمیمی که برای انتخابات موکلین خود در شورای شهر گرفتند خودشان را سرزنش خواهند کرد.

با توجه به این‌که بداخلاقی و استفاده از الفاظی که به‌هیچ‌عنوان از ناحیه هر انسانی با هر جایگاه و مسئولیتی که دارد در جامعه دینی و اسلامی قابل‌قبول نیست انتظار است اعضای شورای شهر کاشمر در ادامه مسیر با یک بینش و دیدگاه اخلاقی با مسائل برخورد و نقدهای خود را مطرح کنند تا مجبور نباشند در پایان جلسه از اصحاب رسانه تقاضا کنند که به دلیل حفظ آبروی شهر از درج مطالب مطرح‌شده در رسانه‌ها خودداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *