تن به تعطیلی کارخانه کاشی کاشمر نخواهیم داد

با توجه به این که طی چند روز اخیر خبرهایی از تعطیلی موقت کارخانه کاشی بزرگترین واحد تولیدی منطقه ترشیز به گوش می رسید در همین خصوص خبرگزاری ایسنا، منطقه خراسان پی گیر آخرین وضعیت این کارخانه شد.

در همین رابطه محمد خیاط، مدیرعامل این شرکت کاشی گرانیت و لعاب در کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا در جای جای پاسخ هایش به سئوالات از تداوم فعالیت این واحد تولیدی خبر داد.

وی اظهار کرد: اگرچه این مجموعه با مشکلاتی مواجه است اما هیچ گاه تن به تعطیلی نخواهد داد و قرار است با ارتقاء کیفیت محصولات کارخانه و راه‌اندازی فاز بعدی این واحد تولیدی، سهمی قابل توجه در اقتصاد منطقه داشته باشد.

خیاط افزود: اگرچه با توجه به شرایط رکود اقتصادی کشور، این کارخانه هم‌چون سایر واحدهای تولیدی با مشکلاتی دسته و پنجه نرم می کند و حتی گاهی پرداخت حقوق پرسنل به تأخیر می افتد، اما عزم راسخ مدیران این مجموعه، تداوم فعالیت این مجموعه تولیدی است.

وی از این کارخانه کاشی در کاشمر به عنوان نگین تولید منطقه نام برد و اظهار کرد: چه بسیار از جوانان این دیار که بصورت مستقیم در این مجموعه مشغول به کارند و چه بسیار دیگری که به طور غیرمستقیم برای آنها اشتغال ایجاد شده است.

مدیرعامل این شرکت کاشی گرانیت و لعاب در کاشمر با تاکید براینکه مشکل ما، مقطعی نیست، گفت: صنعت به خصوص صنعت ساختمانی و صنایع وابسته به آن باتوجه به رکود فعلی، با مشکلات بسیاری مواجه است وگرنه اتفاق مهمی نیفتاده بلکه نتیجه شیطنت های یک خبرنگار بوده که تاثیر منفی بر روند کار ما داشت.

وی با بیان اینکه طی دوسال گذشته، با واگذاری سهام دولتی این کارخانه به بخش خصوصی، بخش زیادی از سرمایه خود را هزینه کردند و با صرف مبلغ 22 میلیارد تومان، پروژه فاز A این کارخانه راه اندازی شد، بیان کرد: طبیعی است با اضافه شدن ظرفیت 12 هزار متری در روز به تولیدات مجموعه و سرمایه گذاری برای تولید کاشی های” پُرسلان خاص”، نیازهای دیگری هم به وجود می آید که ضرورت چند برابر شدن سرمایه در گردش احساس شد.

خیاط با اشاره به اینکه بازار فروش ما یک بازاری اعتباری است و زودتر از چهار ماه سرمایه برنمی‌گردد، اظهار کرد: از طرف دیگر بیشتر سرمایه سهامداران در بخش نصب و راه اندازی هزینه شده، بر همین اساس نیازمند سرمایه در گردش هستیم چرا که با تولید روزانه 12 هزار متر در روز در فاز جدید، با فرض اینکه هر متر مربع حدود 10 هزار تومان هزینه مواد اولیه و حقوق و دستمزد و انرژی دارد که باید نقدی پرداخت شود، هر ماه به چند میلیارد سرمایه نیاز داریم که باتوجه به فروش اعتباری، بازگشت سرمایه دیرتر صورت می گیرد.

وی بیان کرد: در این راستا برای فاز A مبلغ 12 میلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز داشت که ما به اخذ 8 میلیارد تومان سرمایه در گردش از طریق دریافت تسهیلات رضایت دادیم اما مسئولین ذیربط اعلام کردند که تنها پنج میلیارد تومان به شما تعلق می گیرد و ما مدت زیادی است که همچنان پیگیر این امر هستیم اما هنوز موفق به دریافت آن نشده‌ایم.

خیاط ادامه داد: در همین حال که ما با مشکلات مالی فراوان دست و پنجه نرم می‌کنیم و انتظار همراهی و مسئولین را داریم، متوجه شدیم اداره دارایی برای سال 93 مبلغ هشتصد میلیون تومان مالیات بر درآمد برای این شرکت تعیین کرده در حالی که میزان زیان انباشته ما بیش از چیزی است که باید باشد و در واقع سرمایه‌گذاری انجام شده اما درآمدی هنوز نداشته ایم.

وی با اشاره به اینکه در همین حال اداره دارایی بخش عمده ای از هزینه ها را رد نموده و مالیات نجومی برای این شرکت تعیین می نماید، بیان کرد: وقتی پرسنل شرکت که اغلب آنان این مجموعه را خانه دوم خود می دانند و همیشه همراه این مجموعه بوده و هستند و در شرایط سخت و تاخیر در پرداخت حقوق همراه ما بوده اند، این ماجرا را شنیدند، به این ناعدالتی اعتراض داشتند.

مدیرعامل این شرکت کاشی گرانیت و لعاب در کاشمر گفت: برداشت من این است که باتوجه به گذشت زمان جهت بررسی دفاتر، با تغییر و سخت گیری هایی اسناد رد شده و گرنه در سال 93 ما حدود 19میلیارد تومان گردش مالی داشتیم اما همان سال یک میلیارد تومان زیان داشته ایم که در محاسبه سال 96 آمده اما بعضی از هزینه ها را اداره دارایی نمی پذیرد. البته مدارک ما معلوم و فاکتور و بارنامه و چک ها موجود است ولی متاسفانه دفاتر ما را رد کرده اند.

وی در پاسخ به این سوال که بانک، شرکت را زیان ده و اداره دارایی سود ده اعلام می کند مگر اسناد متفاوت است، گفت: اسناد یکی است اما هرکدام روش های خاص خودشان را برای محاسبه دارند. ملاک بانک گزارش حسابرسی است و بدین طریق شرکت را کنترل می کند و با توجه به این که این کارخانه قبلا نیمه دولتی بوده، همان روش محاسبه هنوز ادامه دارد.

خیاط افزود: در واقع سازمان خصوصی سازی برای مدت پنج سال عملا باید حسابرسی‌مان را انجام می داده که از حسابرسان معتمد خصوصی سازی انتخاب کرده ایم، ولی دارایی محاسبه رسمی آنها راقبول نمی کند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این مشکلات موجب شد اعتراض داشته باشید و کارخانه را تعطیل کنید، افزود: تنها بحث پرداخت به دارایی مطرح نبود. پرسنل شرکت می گفتند ما با شرایط سخت کار می کنیم اما حمایتی از ما صورت نمی گیرد و در این شرایط، پول نداشته را این مجموعه باید پرداخت کند و گرنه در این مجموعه، همه همدل هستند و مسئولین قول داده اند برای کاهش و حذف این مبلغ مساعی خود را بکار گیرند.

مدیرعامل این شرکت کاشی گرانیت و لعاب در کاشمر ادامه داد: موضوع پرداخت و یا عدم پرداخت نیست، موضوع این است که در شرایط فعلی ما مشکلاتی داریم که حتی پرسنل ما حقوق شان را با تاخیر می گیرند و هزینه های دیگری هم بر ما تحمیل می شود اما در همین حال که در صورت انجام حسابرسی درست، اساسا مالیاتی به ما تعلق نمی گیرد، برای این شرکت مالیاتهای کلان تعیین گردیده که اگرچه دارایی برای سال مورد اعتراض مبلغی را نگرفته ولی عملا شرکت بدهکار است و مثل سالهای قبل ما زیان داریم و قادر به پرداخت نیستیم.

خیاط همچنین با بیان اینکه اولین محموله صادرات محصولاتمان به کشور انگلیس دقیقا در همان روز تعطیلی اتفاق افتاد و گله مند هستیم که چنین خبری درج نشد و تیتر ساختگی شکست کارخانه درج گردید، بیان کرد: ما دو سال و نیم است در کشورهای اروپای شرقی و آفریقا و بلغارستان و 15 کشور دیگر محصولات این واحد تولیدی را می فروشیم ولی میزان اینها ناکافی است و مشکلاتی در زمینه صادرات و حمل داریم. البته در داخل کشور هم وضعیت ما در همین شرایط نامساعد نسبتا خوب است و همین امر باعث شده تولیدمان از سه میلیون متر مربع به هفت میلیون متر مربع برسد.

وی همچنین در پاسخ این سوال که چشم انداز شما از فعالیت کارخانه کاشی در سال 1397 چگونه است؟ گفت: به نوعی سال 97 هم برای ما سال اقتصاد مقاومتی است. ما سیاست گذاری را برای فروش بیشتر و سود کمتر گذاشته ایم و برای تحقق این هدف، کارهایی در دست انجام داریم و امیدواریم با تولید محصولات جدیدی که در دستور کار داریم، ارزش افزوده بیشتری از فروش محصولات داشته باشیم و گرنه قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد.

خیاط همچنین در خصوص حال و روز فعلی کارخانه کاشی گفت: کارخانه کاشی زهره برای من در حکم یک فرزند است چرا که وظیفه راه اندازی آن را برعهده داشته و بعد از یک سال مدیریت ان را به دست گرفته ام . لذا همه توانم را برای ایجاد شرایط بهتر برای آن بکار بسته و خواهم بست.

وی اظهار کرد: در حال حاضر کارخانه کاشی روزهای سختی دارد ولی ناامید نیست و کارهای بزرگی در آن انجام شده و صرفا راه اندازی دستگاه ها نبوده است.

مدیرعامل این شرکت کاشی گرانیت و لعاب در کاشمر ه خبرهای خوشی از وضعیت محصولات این واحد تولیدی در خصوص توسعه صادرات اشاره کرد و گفت: هدف ما این است که در سال آینده به 25 درصد صادرات محصولات تولیدی خود برسیم.

وی با بیان اینکه بازارهای منطقه ای پتانسیل خوبی هستند اما مشکلاتی دارند به ویژه آنکه بعضی از شرکت های داخلی با ارقام بسیار کم محصولات خود را به فروش می رسانند که این برای ما خوب نیست، بیان کرد: با این حال برنامه کلان شرکت، کسب بازار های کیفی است.

خیاط با اشاره به اینکه برای ما بازارهای اروپا و آفریقا مهم است، عنوان کرد: ما تا کنون توانسته ایم استانداردهای آنها را دریافت کنیم. البته استانداردهای اروپای غربی متفاوت است و محصولات سخت مورد قبول و استانداردهای آنها قرار می گیرد.

وی گفت: در این راستا در مرحله اول به دنبال شناسایی بازار بوده ایم و روی نمونه هایی کار کرده ایم که قابل پذیرش در این مناطق باشد و از انگلستان در اروپای غربی شروع کرده ایم و در برنامه مان بازار هلند و شمال آفریقا هم هست و روی بازار کنیا، تانزانیا، استرالیا و کره جنوبی برنامه ریزی کرده و در مراحل پایانی هستیم.

مدیرعامل این شرکت کاشی گرانیت و لعاب در کاشمر با بیان اینکه برای کشورهای حاشیه خلیج فارس هم برنامه داریم، عنوان کرد: البته صادرات به کشورهای خارجی اغلب سود آوری مستقیم ندارد و فقط ارز آوری دارد اما این ارز آوری اعتبار شرکت ها را ارتقا می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *