بهداشت به‌تنهایی توان برخورد با متخلفین را ندارد

معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت کاشمر گفت: متأسفانه هیچ نظارتی برای حضور افراد عرضه‌کننده در جمعه بازار وجود ندارد و بهداشت به‌تنهایی نمی‌تواند با متخلفان برخورد کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، مجتبی قائمی ظهر امروز در آخرین جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی کاشمر در سال جاری اظهار کرد: حوادث مربوط به چهارشنبه‌‌سوری که همه‌ساله از 15 اسفند تا 15 فروردین ثبت می‌شود بیانگر افزایش این حوادث در سال اخیر است، به‌طوری‌که تعداد حوادث سال 94 از 3 هزار و 285 مورد با افزایش 35 درصدی تعداد مصدومان به 4 هزار و 460 مورد مصدوم در سال گذشته رسیده‌است.

وی ثبت و جمع‌آوری دقیق و کامل آمار و نیز افزایش حوادث را از عوامل این افزایش آمار عنوان کرد و افزود: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 94 تعداد 21 مورد مصدوم داشتیم که این رقم با 65 مورد افزایش به تعداد 86 مورد در سال 95 رسیده‌است.

معاون بهداشتی کاشمر با اشاره به این‌که متوسط میزان بروز حوادث چهارشنبه‌سوری 5.6 دهم درصد به ازای هر 100 هزار نفر است بیان کرد: با توجه به جمعیت 170 هزارنفری کاشمر متوسط تعداد مصدومان در این شهر 9 نفر است که خوشبختانه آمار مصدومان در سال 94 تعداد 3 نفر و در سال گذشته 5 مورد مصدوم حوادث چهارشنبه‌سوری داشتیم.

قائمی ادامه داد: گروه سنی 5 تا 19 سال که در رده سنی نوجوانان طبقه‌بندی می‌شوند 46 درصد حوادث، گروه سنی 20 تا 29 سال که جوانان را شامل می‌شود 24 درصد را شامل می‌شود، به‌طوری‌که حدود 70 درصد حوادث در گروه سنی 5 تا 29 سال و 24 درصد حوادث در گروه سنی 30 تا 59 سال اتفاق افتاده‌است.

وی با تأکید بر این‌که 80 درصد مصدومان حوادث را مردان و مابقی را زنان تشکیل می‌دهند گفت: 85 درصد مصدومان به‌صورت سرپایی درمان و 15 درصد بستری شدند.

معاون بهداشتی کاشمر با بیان این‌که موضوع رفع مشکلات آب شرب مجموعه امامزاده سیدمرتضی(ع) از جمله مباحث تکراری و همیشگی جلسات شورای سلامت و امنیت غذایی بود، یادآور شد: خوشبختانه با مصوبه اخیر این شورا، اقدامات خوبی در این حوزه انجام‌ شده‌است به‌طوری‌که در بازدیدهای انجام‌ شده به این اطمینان رسیدیم که امسال برای نخستین‌بار با رفع مشکلات آب شرب بهداشتی با مشکلی مواجه نمی‌شویم.

قائمی موضوع جمعه‌ بازار و نیز فعالیت دست‌فروشان در این مجموعه را مشکل و تهدید حوزه سلامت دانست و گفت: با وجود مکاتبات انجام‌ شده با شهرداری و تذکراتی که به پیمانکار این مجموعه داده‌شده اما متأسفانه هیچ نظارتی بر افراد عرضه‌کننده محصولات در جمعه‌ بازار کاشمر وجود ندارد چرا که نگاه به فعالیت جمعه‌ بازار صرفاً درآمدزایی است.

وی با بیان این‌که در برخی موارد شکایت‌هایی از جمعه‌ بازار دریافت کرده‌ایم، اظهار داشت: در مواردی که بازرسان بهداشت محیط قصد برخورد با فرد متخلف و جلوگیری از عرضه و توزیع کالای غیربهداشتی آن را دارند، مردم مانع این برخورد می‌شوند.

معاون بهداشتی کاشمر اضافه کرد: در صورتی‌که شهرداری و نیروی انتظامی با تیم بهداشتی در جمعه‌ بازار همراه نباشند قطعاً نمی‌توانیم در حوزه برخورد با دست‌فروشان متخلف موفقیتی داشته‌باشیم، بنابراین درخواست ما این است که به‌ عنوان یک مصوبه از شورای سلامت شهرداری و نیروی انتظامی با تیم بازرسی بهداشت همراهی و همکاری داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *