کاشمر تنها شهرستان موفق خراسان در برند سازی محصولات صنایع دستی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشمر گفت: کاشمر شهرستانی است که در سطح استان خراسان در حوزه برندسازی کار می‌کند و هنرمند از همان ابتدا محصول خود را با برند معرفی می‌کند.

رضا یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا بیان اینکه در بخش سوغات به نسبت داشتن مکان‌های اقامتی بهتر عمل کرده‌ایم تصریح کرد: اگر اقامتگاه‌های شهرستان را بهتر پیش ببریم می‌توان در عرضه صنایع دستی موفق‌تر عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه با داشتن مکان‌های اقامتی صنایع دستی در یک بستر مناسب تر می‌تواند نمود پیدا کند، اظهار کرد: کاشمر نیازمند فضایی دائمی و رسمی به عنوان بازارچه صنایع دستی و سوغات است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشمر با اعلام اینکه در حال حاضر به دنبال افزایش تعداد کارگاه‌های صنایع دستی هستیم از فعالیت 6 کارگاه رسمی در این شهرستان خبر داد و گفت: در خصوص صدور مجوزهای صنایع دو نوع مجوز انفرادی و کارگاهی داریم.

وی با بیان اینکه مجوزهای گارگاهی در حال افزایش است، بیان کرد: کسانی که طرحی برای صنایع دستی داشته باشند سعی می‌کنیم به سمت کارگاهی شدن هدایت‌شان کنیم.

یوسفی در ادامه به مشکلات حوزه صنایع دستی اشاره کرد و افزود: عدم شناخت خود هنرمند، عدم شناخت بازار هدف، مخاطب شناسی، همه از مشکلاتی هستند که هنرمندان این حوزه را درگیر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برای رفع این مشکلات هنرمندان باید در زمینه آموزش تلاش بیشتری کنند تا بدانند محصولات خود را چگونه عرضه کنند، بیان کرد: باید از سطح شهرستانی پا را فراتر گذاشته و در سطح استان و کشور محصولات صنایع دستی را معرفی کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشمر با تاکید بر برندسازی در حوزه صنایع دستی، افزود: تنها شهرستانی هستیم که در حوزه برندسازی کار می‌کنیم و هنرمند از همان ابتدا محصول خود را با برند مطرح می‌کند.

وی با بیان اینکه محصولات کاشمر به عنوان صاحب برند باید مطرح شود، ادامه داد: با وجود اینکه در حوزه صنایع دستی 30 رشته داریم اما برروی برخی رشته‌ها جهت احیاء توان بیشتر گذاشته شده است.

یوسفی احیاء رشته‌های منسوخ شده را از اهداف پیش‌رو دانست و بیان کرد: فرد بافی و جاجیم خراسان از جمله صنایعی هستند که برای احیاء آنها تلاش می‌کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشمر با اشاره به اینکه در این راستا مراوداتی نیز با اداره کل میراث فرهنگی و خراسان جنوبی شده است، گفت: امیدواریم در این زمینه موفق باشیم.

وی از نمد شهرستان به عنوان یکی دیگر از رشته های منسوخ شده نام برد و اظهار کرد: با بررسی های انجام شده 10 رشته منسوخ شده در حوزه صنایع دستی داریم.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه برخلاف بسیاری از شهرهای دیگر صنعت مس شهرستان کاشمر هنوز نفس می کشد، بیان کرد: برروی رشته های منسوخ شده ها باید کارهای پژوهشی صورت گیرد. احیاء یک رشته با توجیه اقتصادی داشته باشد، افزود: امید داریم قدم‌های خوبی در اقتصاد صنایع دستی برداریم.

وی با اشاره به اینکه در راستای رونق صنایع دستی شهرستان ادارات در ارائه هدیه از محصولات صنایع دستی خود شهرستان استفاده کنند، بیان کرد: اگر تقاضا بیشتر شود قیمت عرضه کاهش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *