ضرورت بازگشایی درب‌های حوزه علمیه حاج سلطان‌العلما برای گردشگران

حوزه علمیه حاج سلطان‌العلما که متعلق به عصر قاجاریه است، با وجود زیبایی اما متاسفانه سال‌هاست درب آن بر روی علاقه‌مندان بسته بوده و حتی کمتر کاشمری تاکنون توانسته است از تمامی مکان‌های مختلف آن بازدید کرده باشد.
ضرورت بازگشایی درب‌های حوزه علمیه حاج سلطان‌العلما برای گردشگران
به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حوزه علمیه حاج سلطان‌العلما، بنایی است که در سال ۱۳۳۰ هجری قمری در بهترین مکان کاشمر حاشیه خیابان امام خمینی نرسیده به میدان مرکزی ساخته شده و متعلق به عصر قاجاریه است.

این بنا که توسط حاج ملاهادی سلطان‌العلما وقف و ساخته شده دارای صحن مرکزی بوده و از چهار طرف توسط حجره‌های دو طبقه و دو ایوان شمالی و جنوبی محصور شده است.
فضای معماری این مدرسه علمیه با ایجاد ۴۰ اتاق مخصوص اتاق طلاب، مطبخ، ایوان شمالی و جنوبی، بادگیر، مَدرس و … به عنوان یکی از مدارس علمیه معروف و مطرح در استان و شهرستان شناخته شده است.
با وجود زیبایی این مکان اما متاسفانه سال‌هاست درب این مکان بر روی کسانی که بخواهند به دیدن آن بپردازند بسته بوده و حتی کمتر کاشمری تاکنون توانسته است از تمامی مکان‌های مختلف آن بازدید کرده باشد.
در همین خصوص رضا یوسفی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشمر در گفت‌وگو با ایکنا از مدرسه علمیه حاج سلطان‌العلما به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی شهرستان و حتی استان نام برد و گفت: این مکان تاکنون به خوبی به گردشگران و حتی خود کاشمری‌ها معرفی نشده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشمر با تأکید بر اینکه چند سالی است که به خاطر مرمت درب مدرسه حاج سلطان‌العلما بسته است، عنوان کرد: تلاش می‌کنم تا با اخذ مجوزهای لازم لااقل برای ایام نوروز درب این مکان بر روی گردشگران باز شود.
وی با اشاره به اینکه در صورت باز شدن فقط از برخی قسمت‌ها امکان بازدید وجود خواهد داشت، گفت: این بنای بسیار زیبا و تاریخی باید به خوبی معرفی شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشمر با تاکید بر اینکه باید حوزه علمیه حاج سلطان‌العلما را به عنوان جاذبه تاریخی شاخص معرفی کرد، افزود: حوزه علمیه حاج سلطان‌العلما یکی از بناهای در معرض خطر است.
وی با اظهار تاسف از اینکه تاکنون از داشته‌ها و پتانسیل‌ها استفاده مطلوبی نکرده‌ایم، بیان کرد: متأسفانه اماکن تاریخی و دیدنی کاشمر به زائران و گردشگران معرفی درستی نشده‌اند.
یوسفی در ادامه با اشاره به اینکه با روش‌های سنتی دیگر نمی‌شود گردشگر جذب کرد، افزود: باید با روش‌های نوین از جمله نرم‌افزارهای اندروید سفر کاشمر را به تمامی ایرانیان معرفی کرد.
وی با بیان اینکه باید زیرساخت‌های لازم برای حضور گردشگران در کاشمر فراهم شود، گفت: اگر قرار باشد مسافری به روستایی برود که امکاناتش در شأن گردشگر نباشد، همان بهتر که نرود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشمر با اشاره به اینکه اگر کاروانسرای امین‌التجار خوب معرفی شود گردشگران بسیاری را جذب خواهد کرد، بیان کرد: متاسفانه این فضای بسیار دیدنی اکنون به پارکینگ تبدیل شده است.
وی اظهار کرد: می‌شود بازار سنتی امین‌ التجار را که در بهترین مکان شهر بنا شده، با کمی فضاسازی و تغییرات، آن را به بهترین مکان و قطب بازار سنتی تبدیل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *