درخواست بنیادی از وزارت جهاد کشاورزی برای رسیدگی جدی به آفت پسیل پسته

نماینده مردم بردسکن، کاشمر و خلیل‌آباد با ارسال نامه‌ای به معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی، خواستار رسیدگی جدی به آفت پسیل پسته شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بردسکن، بهروز بنیادی با ارسال نامه‌ای به معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی، خواستار رسیدگی جدی به آفت پسیل پسته شد.

در این نامه آمده است:

ضروری است درراستای جلوگیری از کاهش 30 درصدی برداشت محصول پسته به‌ دلیل استفاده از سموم و نیز افت‌های وارده در محصول پسته را یاداور شوم.

آیا این میزان مصرف سم که معمولا باید مردم از آب شرب روستا هم استفاده کنند برابر استاندارد‌های جهانی است؟

مردم منطقه چند سالی است که با خرید میلیون‌ها لیتر سم و تزریق آن به زمین‌های کشاورزی، این محصول را به‌بار می‌آورند و آیا آیندگان از نظر زیست‌محیطی با خطر مواجه نخواهند شد؟

از همه مهمتر علیرغم رعایت موارد ایمنی توسط کشاورزان آینده بخش کشاورزی، نیروی انسانی کشاورزی را با مشکلات تنفسی و ریوی ناشی از استفاده این سموم مواجه خواهد کرد.

لذا درخواست بررسی آفت پسیل پسته و نظارت بر سموم وارداتی شیمیایی را دارم زیرا خطر سرطان نیز افزایش می‌یابد و دور از انتظار نیست.

وزارت جهاد کشاورزی باید نقش جدی‌تری را با کاهش استفاده از سموم شیمیایی و سموم ارگانیک داشته باشد.

چندین سال است مهمترین آفت پسته در این منطقه پسیل، تقریبا یک افت تکراری شده است و کشاورزان نگران نحوه مبارزه با آن هستند با این حال با وجود کارشناسان و محققان یک تحقیق علمی و کاربردی برای خروج از این افت صورت گیرد.

همچنین برخی از افراد براین باورند که سازوکار نظارت موثر و کارآمد بر واردات این سموم ناقص است و این شائبه در بین کشاورزان به‌وجود آمده است که واردات این میزان سم و سودهای سرشار از آن احتمالا مافیایی است که تا امراض ریشه‌کن نشود. زیرا نابودی آفت “پسیل” احتمالا منافع اقتصادی عده‌ای را به خطر خواهد انداخت.

لذا در سالی که حمایت از کالای ایرانی مزین به نام آن است تولید این محصول صادراتی با مخاطرات جدی روبه‌رو شده است که علاوه بر تاثیر مستقیم بر اقتصاد و معیشت مردم در آینده‌ای نه چندان دور احتمالا مشکلات زیست محیطی را نیز به دنبال خواهد داشت.

اینجانب از عدم رسیدگی به این آفت که موجب کاهش تولید محصول پسته در شهرستان‌های بردسکن با داشتن 10 هزار هکتار، و نیز خلیل‌آباد و کاشمر با 5 هزار هکتار شده است، انتقاد و بر نظارت بیشتر در حوزه واردات سموم کشاورزی تاکید دارم و خواستار تحقیق، بررسی و ارائه راهکار علمی برای آن هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *