کاشمر، شهر برگزیده مجمع سلامت خراسان رضوی

مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر گفت:دستیابی به موفقیت‌ها و کسب عنوان شهرستان برگزیده در طرح تحول سلامت و نیز مشارکت‌های مردمی را مدیون کمک‌های افراد نیک‌اندیش و خیرینی هستیم که همواره نگاه ویژه‌ای به حوزه سلامت کاشمر داشتند.

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، محمدجواد یزدانی امروز در سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه کاشمر در مصلای این شهر اظهار کرد: در 40 سال قبل کشور ما در حوزه سلامت با بیماری‌های خطرناکی نظیر سیاه سرفه، فلج اطفال، سرخک مواجه بود و روزانه هزاران انسان و کودک در جامعه بر اثر ابتلا به این بیماری‌ها از بین می‌رفتند.

وی بابیان این‌که در آن سال‌ها امکانات بهداشتی و درمانی در کشور فوق‌العاده ضعیف و آمار مرگ‌ومیر مادر و نوزاد بسیار زیاد بود، افزود: به دلیل شیوع بیماری‌های غیر واگیر سلامتی مردم همواره مورد تهدید قرار می‌گرفت به‌طوری‌که میزان امید به زندگی 53 سال بود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه سلامت پس از انقلاب و دستاوردهای آن یادآور شد: افزایش واکسیناسیون، مراقبت، توسعه خانه‌های بهداشتی و واحدهای درمانی منجر به ریشه‌کنی بیماری‌های واگیردار شد به‌طوری‌که امروز باافتخار اعلام کنیم که در وزارت بهداشت 17 سال است که هیچ موردی از فلج اطفال گزارش نشده است.

وی بابیان این‌که بیماری‌های نظیر سرخک و سیاه‌سرفه در سال‌های دور شایع بود اما خوشبختانه با اقدامات انجام‌شده در حال حاضر یک مورد از آن‌هم وجود ندارد افزود: هر آنچه امروز به آن دست‌یافته‌ایم نتیجه زحمات و تلاش‌هایی بوده که پس از انقلاب در حوزه سلامت کشور انجام‌شده است.

یزدانی با بیان این که در حوزه پوشش کامل واکسیناسیون در اقصی نقاط کشور حرفی برای گفتن در دنیا داریم، خاطرنشان کرد: اگرچه متأسفانه برخی مدعی هستند که واکسیناسیون عوارضی دارد اما باید گفت این ادعاها هیچ‌گونه پشتوانه علمی ندارد و امیدواریم مسیر درستی که از 40 سال قبل در خصوص واکسیناسیون کودکان ایجادشده به خاطر این ادعاهای فاقد پشتوانه علمی دچار خدشه نشود.

وی با اشاره به این‌که امروز در حوزه سلامت 85 درصد علل مرگ‌ومیر بیماری‌های غیر واگیر نظیر دیابت، فشارخون، قلب و سکته مغزی است گفت: امروز دیگر بیماری‌های غیر واگیر صرفاً با انجام یک واکسیناسیون قابل‌درمان نیست بلکه آحاد جامعه و سازمان‌ها و نهادهایی که متولی هستند در راستای تغییر سبک زندگی مردم تلاش کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر با تأکید بر این‌که درمان این بیماری‌ها هزینه‌های زیادی به مردم و دولت تحمیل می‌کند، ادامه داد: متأسفانه بیماری‌های غیر واگیر رو به افزایش است به‌طوری‌که با فعال کردن بخش دیالیز در بیمارستان شهید مدرس در دهه 70 تنها 14 بیمار داشتیم که از نارسایی کلیه رنج می‌بردند اما امروز این تعداد به 120 نفر در کاشمر افزایش‌یافته است.

وی، رعایت مصرف روزانه سه ماده نمک، شکر و روغن را از راه‌حل‌های جلوگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر دانست و افزود: اگر تنها این موارد را رعایت کنیم حداقل 50 درصد از این بیماری‌ها کاهش می‌باید و به‌تبع آن، شاهد کم شدن هزینه‌های درمان می‌شود، خواهیم بود.

یزدانی با تأکید بر این‌که سالانه 16 هزار نفر در حوادث ترافیکی کشته می‌شوند یادآور شد: با احترام گذاشتن و رعایت قوانین مقررات راهنمایی و رانندگی توسط مردم و فرهنگ‌سازی توسط دستگاه‌های متولی می‌توانیم این آمار را به‌طور محسوسی کاهش دهیم.

وی با اشاره به این‌که بر اجتماعی کردن سلامت تأکید داریم گفت: پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت، فعالیت‌های خوبی با مشارکت مردم و دولت انجام شد به‌طوری‌که در مدت اجرای طرح، شاهد ایجاد و توسعه فضاهای درمانی، بهداشتی و نوسازی تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای در بیمارستان‌ها بودیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر، افزایش تعداد پایگاه‌های اورژانس، آمبولانس‌ها، درمانگاه‌ها، خرید دستگاه رادیوگرافی دیجیتال، آندوسکوپی، دستگاه‌های دیالیز، تخت‌های بیمارستان و بسیاری از تجهیزات را از دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت بیان کرد و یادآور شد: تنها با فعال کردن درمانگاه تخصصی فاطمه الزهرا با همراهی خیرین نیک‌اندیش کاشمری از بدو فعالیت تاکنون 100 هزار بیمار با تعرفه دولتی معاینه شدند و این در حالی است که پیش‌ازاین ارائه چنین خدماتی دور از ذهن مردم بود.

وی با اشاره به افزایش تعداد متخصصین در شهرستان و انجام تمام اعمال جراحی مورد نیاز مردم به جز عمل قلب، خاطرنشان کرد: تنها در سال گذشته با دستان توانمند پزشکان و گروه‌های جراحی اتاق عمل 9 هزار و 500 مورد عمل جراحی در بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) کاشمر انجام‌شده است.

یزدانی بابیان این‌که امروز بسیاری از اعمال جراحی که در مراکز دانشگاهی و یا مراکز استان انجام می‌شود، توسط پزشکان متعهد، متخصص و گروه‌های جراحی در این شهرستان نیز انجام می‌شود، بیان داشت: دستیابی به همه این موفقیت‌ها، کسب عنوان شهرستان برگزیده در مجمع سلامت استان و نیز مشارکت‌های مردمی مدیون کمک‌های افراد نیک‌اندیش و خیرینی هستیم که همواره نگاه ویژه‌ای به حوزه سلامت کاشمر داشتند.

وی ورود دستگاه ام ار آی و راه‌اندازی بخش تصویربرداری در بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) را تحقق یکی از آرزوهای مردم منطقه دانست و گفت: این مهم در سایه پی گیری‌های مستمر و تلاش‌های مجدانه در مدت 2 سال گذشته با مشارکت خیرین، همراهی و کمک مسئولان شهرستانی و استانی و نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی محقق شده است.

یزدانی گفت: بر خود لازم می‌دانم از خیرین نیک‌اندیش کاشمری که با پرداخت 300 میلیون تومان، هزینه‌های مربوط به فضای مورد نیاز این دستگاه را تأمین کردند قدردانی کنم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر تأکید کرد: در حوزه سلامت همواره نیازمند کمک و همراهی خیرین هستیم تا هر چه زودتر نیازها و اولویت‌های این حوزه مرتفع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *