احیا و لایه روبی سه قنات از روستا‌های کاشمر

فرمانده ناحیۀ مقاومت بسیج سپاه کاشمر گفت: در سطح استان با همکاری بسیج سازندگی سپاه امام رضا (ع) حدود ۱۱۰ قنات از همۀ شهرستان‌ها پذیرفته شده که در سال جاری احیاء شود.
احیا و لایه روبی سه قنات از روستا‌های کاشمربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سرهنگ پاسدار علیرضا سازگار افزود: اجرای طرح احیای قنوات در سال ۱۳۹۵ توسط بسیج سازندگی سپاه امام رضا (ع) شروع شد و ما در همان مرحلۀ نخست، روستا‌های شهرستان را که با کمبود آب مواجه بودند شناسایی کردیم.

وی گفت: با توجه به این برنامه احیاء و لایروبی سه قنات از روستا‌های قراچه، فرح‌آباد و فروتقه کاشمر در دستور کار قرار گرفته است.

فرمانده ناحیۀ مقاومت بسیج سپاه کاشمر گفت: طرح احیای قنات به صورت مشارکتی است یعنی پنجاه درصد احیای قنات‌ها توسط مالکین و ۵۰ درصد باقیمانده هم توسط بسیج سازندگی سپاه امام رضا (ع) با همکاری آستان قدس انجام می‌شود و کمکی که روستائیان ما به عنوان مالک انجام می‌دهند به صورت کمک غیرنقدی مانند تأمین نیروی انسانی و تجهیزاتی است که در اختیار روستا قرار دارد.

وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد لایروبی با همکاری استان انجام می‌شود افزود:با توجه به خشکسالی‌های مکرر و بازدیدی که کارشناسان ما از منطقه داشتند با احیاء قنات‌ها حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد افزایش آبدهی را شاهد خواهیم بود.

سازگار گفت:طی بازرسی که سال گذشته در تعدادی از قنوات روستا‌های شهرستان انجام شد به این نتیجه رسیدیم که در صورت احیا، و لایروبی، آبدهی قنات‌ها افزایش پیدا می‌کند و تأثیر مستقیم بر توسعۀ کشاورزی روستا دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *