صنعت نوغانداری کاشمر نیازمند حمایت

رئیس اداره جهادکشاورزی کاشمر گفت: با توجه به مشکلات موجود نوغانداران کاشمری نیازمند حمایت بیشتری هستند.

سیدابوالقاسم موسوی ظهر امروز در بازدید از کارگاه‌های کرم ابریشم اظهار کرد: پرورش کرم ابریشم برای تولید تجاری ابریشم، از سال‌های دور در شهرستان رواج داشته است.
وی ادامه داد: صنعت نوغانداری بخش مهمی از اشتغال جامعه زنان روستایی را در تعداد زیادی از روستاهای بخش کوهسرخ بویژه طرق، قراچه، پایین دره، کریز و موشک را بخود اختصاص داده است.
رئیس اداره جهادکشاورزی کاشمر با بیان اینکه نوغانداران شهرستان جمعیتی بالغ بر 480 نفر را شامل می‌شود، اظهار کرد: با همکاری شبکه دامپزشکی شهرستان اقدامات آموزشی و ترویجی متعددی بخصوص در مورد وضعیت بهداشت و ضدعفونی جایگاه‌ها انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای آغاز فعالیت نوغانداران در سال جاری حدود 92000 مترمربع سالن سرپوشیده بصورت رایگان سمپاشی وضدعفونی گردیده است، تعداد جعبه نوغان وارد شده به شهرستان را 875 جعبه عنوان کرد و گفت: هر جعبه نوغان با قیمت معادل 7500 تومان در اختیار پرورش دهنده قرار گرفت.
موسوی یادآور شد؛ نوغان‌دار در حال حاضر می‌تواند آن را به قیمتی حدود 36 هزار تومان به فروش برساند.
وی با بیان اینکه سرمازدگی ابتدای فصل درختان توت و کمبود برگ موجب افت 4 تا 5 درصدی عملکرد در تولید پیله کرم ابریشم شد، گفت: با وضعیت موجود میانگین تولید هر جعبه نوغان 38 کیلوگرم برآورد می‌شود که با احتساب قیمت 36 هزار تومان به ازای هر کیلو پیله تر درآمد ناخالصی بالغ بر یک میلیون و 138 هزار تومان را در هر جعبه برای نوغاندار به همراه دارد.
رئیس اداره جهادکشاورزی کاشمر در پایان اظهار امیدواری کرد؛ با افزایش آگاهی و اطلاعات نوغانداران در زمینه پرورش و همچنین نگهداری درختان توت و کاهش خسارات ناشی از عدم رعایت نکات بهداشتی؛ شاهد افزایش عملکرد و بهبود وضعیت درآمدی این قشر از کشاورزان باشیم به نحوی که در آینده بخش بیشتری از جامعه کشاورزان به صنعت نوغانداری متمایل شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *