فروش ارزان “مخدر” در مغازه‌های کاشمر که جان کودکان را نشانه گرفته

این روزها کمتر جایی از معابر شهر کاشمر پیدا می‌شود که پاکت‌های ناس و بی‏تی افتاده بر روی زمین را نبینی، ماده‌ای اعتیادآور و سبزرنگ که مورد مصرف نوجوانان و جوانان است و شاید در ظاهر گیاهی به نظر برسد، اما افزودنی‌های خطرناک زیاد و عوارض بلندمدتی برای مصرف‌کننده به همراه دارد.

به گزارش ایسنا، این ماده مخدر بسیار خطرناک که به جرأت می‌توان گفت به دلیل سکوت قانون در بسیاری از مغازه‌ها و بقالی های سطح شهر کاشمر به فروش می‌رسد موجب شده حتی در بین دانش‌آموزان ابتدایی هم‌ دست به دست شود.

سال گذشته فرمانده انتظامی کاشمر در هشداری جدی از افزایش ماده مخدر ناس در بین دانش‌آموزان خبر داد و گفت: متأسفانه این ماده اعتیادآور نیز مانند بسیاری مواد دیگر از حالت سنتی خود فاصله گرفته و به سمت‌وسوی صنعتی شدن می‌رود و هم‌اکنون به‌صورت ماده صنعتی «پان» عرضه می‌شود.

به‌رغم تمامی این هشدارها هنوز هم خانواده‌های کاشمری نسبت به این نوع ماده مخدر نگرانی خاصی ندارند به‌طوری‌که در برخی موارد در کیف فرزندان‏شان ماده مخدر پان یا بی‏تی با جلدی سبزرنگ را می‌بینند و از کنار آن به‌سادگی عبور می‌کنند زیرا از خطرات آن آگاهی ندارند.

قانون سکوت خود را بشکند

آن‌قدر جولان خاموش ماده مخدر «پان» در بین دانش‌آموزان این شهر نگران‌کننده شده که نیاز است قانون سکوت خود را بشکند و جرائم بسیار بازدارنده‌ای برای فروشندگان این نوع مواد مخدر که جان کودکان را نشانه گرفته تعیین کند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کاشمر در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: یکی از عوامل بیرونی گرایش جوان‌ها به مواد مخدر عوامل سیاسی و فرهنگی است به‌طوری‌که امروز یکی از حربه‌های کسانی که به لحاظ فرهنگی به کشور ما فشار می‌آورند از طریق ناس یا پان است.

سروان مهدی بشیری با بیان این‏که آن‌ها درصدد هستند به این شکل سن اعتیاد را پایین بیاورند، اظهار کرد: متأسفانه اکنون توزیع ناس حتی در مدارس ابتدایی هم مشاهده شده است.

وی با اظهار نگرانی از پیدا شدن ناس در کیف دانش‌آموزان دوره ابتدایی، گفت: هرچند بر اساس تعاریفی که در کتاب‌ها برای ناس وجود دارد گفته شده این ماده مخدر از تنباکو درست می‌شود اما واقعیت این هست که ترکیبات ناس برگ درخت بتل betel هست که در افغانستان کشت می‌شود.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر کاشمر آهک و پهن شتر ماده بالغ را از دیگر ترکیبات ناس عنوان و بیان کرد: جاهایی که برگ درخت بتل وجود ندارد از تنباکو استفاده می‌شود.

وی گفت: با توجه به این‏که در برخی موارد برای تهیه ناس از برگ تنباکو استفاده می‌شود لذا همه عوارضی که برای قلیان و سیگار متصور هست، به نحو شدیدتری برای ناس هم قابل‌تصور است البته در ماده مخدر پان که در حال حاضر بسته‌بندی و عرضه می‌شود یک سری ترکیبات شیمیایی افزوده شده که در گروه محرک‌ها قرار دارد.

بشیری جزئی از عوارض آمفتامین و متامتامین را برای این ماده‌ مخدر قابل‌تصور دانست و اظهار کرد: به وجود آمدن مشکلاتی برای کبد، دستگاه اورولوژی، نارسایی کلیه، پوکی استخوان، لق شدن دندان‌ها و پوسیدگی لثه و سرطان دهان از جمله عوارض شایع مصرف ناس است.

وی هم‏چنین فراوانی این ماده را یکی از دلایل مصرف ناس در بین جوان‌ها عنوان و ابراز کرد: هرجایی که می‌رویم ناس فروان است به‌طوری‌که متأسفانه این ماده مخدر در سوپرمارکت‌ها به‌راحتی عرضه می‌شود، به‌طوری‌که می‌توان گفت اکثر سوپرمارکت‌ها ناس را به شکل پان یا ناس سابق عرضه می‌کنند.

وی همچنین ارزانی آن را یکی دیگر از دلایل فراوانی این ماده برشمرد و اظهار کرد: به دلیل ارزانی بچه‌های کم سن و سال هم می‌توانند این ماده را تهیه کنند.

بشیری قیمت هر بسته پانی در بازار را در حدود 1000تومان اعلام کرد و گفت: این مبلغ حتی در جیب یک دانش‌آموز دوره ابتدایی یافت می‌شود و به‌راحتی می‌تواند آن را تهیه کند.

وی با اشاره به سکوت قانون در این زمینه عنوان کرد: متأسفانه قانون مجازاتی برای مصرف و خرید و فروش ناس تعیین نکرده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کاشمر بیان کرد: وقتی فروشندگان ناس را جمع‌آوری کرده و به دادگاه می‌بریم مقام قضایی می‌گوید قانون در این خصوص سکوت کرده و مجازاتی برایشان تعیین نکرده به همین خاطر نمی‌شود با فروشندگان ناس برخورد کرد.

وی با بیان این‏که تهیه‌کنندگان این ماده مخدر برای اینکه به مقاصد خود برسند طعم‌های مختلف به ناس داده و در بسته‌بندی‌های شیک آن را عرضه می‌کنند، افزود: بعضا هم این نوع ماده مخدر تحت عنوان خوش‌بوکننده دهان در بازار عرضه می‌شود.

بشیری به ارائه پیشنهادهایی در این زمینه پرداخت و اظهار کرد: قانون فعلا در این زمینه سکوت کرده اما با توجه به قانون عدم تداخل صنفی که در حیطه کار اداره صنعت، معدن و تجارت است می‌توان با توزیع‌کنندگان ناس برخورد کرد.

وی با تأکید بر این‏که باید این ماده مخدر ناس و ان‏تی به‌سرعت از سوپرمارکت‌ها جمع‌آوری شود تا در دسترس همه نباشد، بر لزوم فرهنگ‌سازی تأکید کرد و گفت: باید به روش‌های مختلف از قبیل برگزاری کلاس‌ها، برپایی نمایشگاه، تهیه و چاپ بروشور، پوستر و بنر و نمایش فیلمی کودکان و خانواده‌ها را آگاه کرد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کاشمر معلمین را یکی از مهم‌ترین قشرهای تأثیرگذار در این زمینه دانست و افزود: با توجه به این‏که دانش‌آموزان وقت زیادی در طول شبانه‌روز در مدرسه سپری می‌کنند و حرف‌شنوی خوبی از معلمین خود دارند می‌توان از این طریق فرهنگ‌سازی کرد.

متأسفانه عدم آگاهی جامعه نسبت به خطرات این ماده مخدر یکی از دلایل گسترش مصرف آن در بین بسیاری از جوانان جامعه به‌خصوص دانش‌آموزان مقطع ابتدایی است.

آگاه‌سازی جوانان و نوجوانان در مورد خطرات و مضرات ماده مخدر پان‏، آموزش به معلمین و والدین در مورد نحوه برخورد با دانش‌آموزان مصرف‌کننده و پیگیری و ارجاع افراد مصرف‌کننده به مراکز درمان، مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری و مبارزه با این ماده مخدر به شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *