گردشگری؛ ظرفیتی مغفول در کاشمر

کاشمر به عنوان دومین شهر زیارتی خراسان رضوی از ظرفیت بسیار خوبی برای گردشگری برخوردار است که می‌توان با توجه به میراث فرهنگی این شهرستان گامهای مؤثری در این حوزه برداشت اما این حوزه مغفول مانده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، کاشمر شهرستانی که در جنوب غربی خراسان رضوی و در مسیر زائران امام علی بن موسی الرضا (ع) واقع شده و با وجود امامزاده‌های سید حمزه، سید مرتضی، سید محمد (ع) و مزار شهید آیت الله سید حسن مدرس (ره) در جایگاه دومین شهر زیارتی استان و چهارمین شهر زیارتی کشور قرار گرفته است.

ابنیه‌های تاریخی، آیین‌ها، طبیعت بکر مناطق کویری و کوهپایه‌ایی و محصولات کشاورزی منحصر به فرد این شهرستان در کنار جایگاه زیارتی از اهم موضوعاتی است که توجه گردشگران و زائران را به خود جلب کرده است؛ خبرنگار ما حول همین محور گزارشی تهیه کرده که در ادامه تقدیم می‌شود.

مجید رفیعی که کارمند آستان قدس رضوی و خادم امام مهربانی‌ها است و به قصد زیارت و سفر به کاشمر آمده در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما از پیشرفت و توسعه رو به رشد شهرستان گفت و اظهار داشت: در مواقع برگزاری جشن ها و برنامه‌های مختلف مذهبی اجرای طرح «کبوترانه سیار» که مخصوص بچه‌ها است بسیار ضروری است و جای خالی آن در امامزاده سید مرتضی (ع) احساس می‌شود.

تعداد سوئیت‌های امامزاده سید مرتضی (ع) جوابگوی زائران و گردشگران نیست

وی یادآور شد: کاشمریکی از امن ترین شهرهای استان و شهر آرامی است و مردم مهمان نوازی دارد و خوشبختانه هر باری که آمدم شاهد پیشرفت‌های جدیدی بودم و این نشان می‌دهد که مسئولین به فکر توسعه شهر هستند.

زهرا صفری یکی دیگر از مسافران کاشمر با اظهار رضایت از امکانات بسیار خوب آرامگاه شهید مدرس از هوای بسیار خوب کاشمر گفت و بیان داشت: ضمن تشکر از مسئولین انتظار داریم تعداد سوئیت‌های امامزاده سید مرتضی (ع) را بیشتر کنند.

صفری افزود: سرویس بهداشتی هم در فاصله دوری واقع شده و خانواده‌ها بویژه بچه ها واقعا اذیت می‌شوند و نیاز است که یک سرویس بهداشتی در فاصله کمتری ایجاد کنند.

وی ابراز داشت: فراهم کردن فضای باز و امکانات رفاهی بیشتر و تنوع در بازار خرید از دیگر انتظارات ما است.

رضا یوسفی، رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر در خصوص وضعیت گردشگری و پناسیل‌های مغفول مانده شهرستان گفت: گردشگری زیارت، قطب و پناسیل اصلی گردشگری کاشمر است اما این موضوع نباید باعث شود که نگاه تک بعدی به این منطقه داشته باشیم.

یوسفی بیان کرد: شهرستان کاشمر در کنار گردشگری زیارت در حوزه طبیعت گردی و اکوتوریسم و مخصوصا گردشگری روستایی در مناطق ییلاقات شمال شهرستان مانند بخش کوهسرخ صاحب برند است.

وی افزود: روستاهای پلکانی بسیار زیبایی مانند ایور، نامق، طرق و کریز در مناطق کوهپایه‌ایی شهرستان داریم که واقعا بکرند و شاید به ندرت در دیگر مناطق به این خوبی مانده باشد مخصوصا که از بافت بسیار خوبی برخوردارند.

رئیس اداره میراث ‌فرهنگی کاشمر گفت: با توجه به گسترش شهرنشینی و اینکه انسان امروزه با بحث روزمرگی همراه شده است نیاز دارد که خودش را در فضاهای روستایی و طبیعت ببیند و بافت‌های روستایی ما بهترین مکان و پناسیل برای همین اتفاق است.

برای شهری که داعیه گردشگری دارد داشتن موزه یکی از الزامات است

وی با بیان اینکه حوزه گردشگری از آیین‌های ناملموس تا یک اثر تاریخی پهنه وسیعی برای توسعه شهر حساب می‌شود ابراز کرد: متأسفانه زیرساخت‌های گردشگری کاشمر همپای ظرفیت‌های گردشگری شهرستان نیست به عنوان نمونه مسافرانی داریم که توانایی پرداخت خدمات هتل را دارند و استقبال هم می‌کنند اما این شهرستان هتل ندارد.

یوسفی ادامه داد: برای شهری که داعیه گردشگری دارد داشتن موزه یکی از الزامات است که با هماهنگی‌های صورت گرفته تلاش داریم موزه مردم شناسی و باستان شناسی در سال جاری به بهره‌برداری برسد.

وی تأکید کرد: داشتن موزه در شهر از جمله فاکتورهای پیشرفت و زیرساخت‌های نرم حوزه گردشگری است و کاشمر این ظرفیت را دارد که در آیتم‌های مختلف موزه‌های متنوعی داشته باشد از جمله موزه فرش و موزه آیین‌ها که پلی است در راستای غنای فرهنگی کاشمر و معرفی به نسل جوان.

رئیس اداره میراث ‌فرهنگی کاشمر گفت: کاروانسرای امین التجار و مسجد جامع و مدرسه سلطان العلماء جزو مهمترین ابنیه‌های تاریخی شهرستان است و دسترسی مسافر به این ابنیه‌ها از دغدغه‌های ما است.

وی ابراز داشت: امروزه اگر می‌خواهیم از قطار پرسرعت حوزه گردشگری عقب نمانیم باید با نگاهی که به پیشینه فرهنگی خودمان داریم و با درنظر گرفتن زمان داشته‌هایمان را بروز کنیم.

موافقت اولیه چهار اقامتگاه بومگردی کسب شده

یوسفی گفت: بسیاری از محصولات کشاورزی ما مانند انگور و محصولات کوهپایه‌ایی عملا خاص هستند و می‌توان با تعریف رویدادی برای این محصولات کاری کرد که هم نشاط گردشگری داشته باشد و هم بهانه‌ای برای جذب گردشگر شود.

وی با اشاره به توسعه گردشگری در روستاها تصریح کرد: یک اقامتگاه بوم گردی در ریوش کاشمر به نام باغدشت در سال جاری افتتاح کردیم و موافقت اولیه چهار اقامتگاه دیگر در روستاهای ایور، طرق، فروتقه و قوژد کسب شده که دو تای آنها بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و دو تای دیگر هم در مرز 50 الی 60 درصد است و درخواست‌های دیگری هم داریم که در مرحله تکمیل طرحها هستیم.

رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: نگاه ما در مقوله بوم گردی کمی نیست و نخواهد بود و بیشتر نگاه کیفی و فرهنگی داریم و در اولویت روستاهایی هستند که حوزه گردشگری قوی تری دارند.

وی در رابطه با میزان جذب مسافر اظهار کرد: مراجع آماری ما در کاشمر ضعیف است و زائر شمار یا تردد شمار ماشین نمی‌تواند به ما کمک کند؛ اگر مبنا بر شب اقامت بگذاریم مرجع ما هتل ها و مجموعه‌های اقامتی است که متأسفانه هتل نداریم و در این شهرها اقامت چادر داریم البته ناگفته نماند که زائر سرا کمک حال ما است اما باز هم آمار دقیقی نمی‌توانیم ارائه دهیم.

یوسفی ضمن تأکید بر اطلاع رسانی ابراز کرد: ضرورت است که نصب تابلوهای مسیریاب و تابلوهای جاده‌ایی جهت استفاده مسافران و گردشگران با جدیت بیشتری پیگیری شود.

سرمایه گذاری در حوزه گردشگری کاشمر کمتر مورد توجه قرار گرفته است

وی یادآور شد: سرمایه گذاری در حوزه گردشگری کاشمر کمتر مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است و شاید شناخت لازم را نداشتند و یا مشکلاتی دارند که در صورت استقبال می‌توانند از معافیت‌های مالیاتی و تخفیف در حامل های انرژی استفاده کنند.

ابوالفضل مکرمی فر مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما اظهار کرد: آنچه که در کاشمر باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد میراث معنوی شهرستان است.

مکرمی فر با اشاره به آیین‌های نوروزخوانی‌، پرده‌ خوانی‌های محرم و همچنین آیین قمبر خوانی گفت: میراث فرهنگی کاشمر بسیار غنی و عمیق است و امیدوارم که ترویج پیدا کند و نسل به نسل منتقل شود و در همین حد باقی نماند.

جشنواره انگور مهمترین قابلیت گردشگری کاشمر است

وی افزود: تولید بیش از 180 هزار تن انگور در سال بزرگترین و مهمترین قابلیت است که می‌توان با عنوان جشنواره‌،گردشگران را جذب کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی بیان کرد: همانطور که شالیزارهای برنج در شمال به عنوان یک جاذبه گردشگری است و قمصر کاشان هر ساله جشنواره گل و گلاب بر پا می‌کند و یا جشنواره زرشک که در تربت حیدریه برگزار می‌شود امیدواریم در سال جاری شاهد برگزاری جشنواره انگور در کاشمر باشیم.

وی گفت: برای متقاضیان علاقه‌مند به سرمایه گذاری در اقامتگاه‌های بوم گردی، موزه‌ها و در تأسیسات و ساختارهای گردشگری تسهیلاتی با بهره 4 درصد و 13 درصد و 18 درصد از سوی سازمان به عنوان یک فرصت میسر است.

مکرمی فر یادآور شد: صنایع دستی شهرستان بویژه پارچه بافی و چرم و فرش کاشمر که جزو هویت کاشمر است مغفول مانده است و امید داریم که رونق بیشتری پیدا کند و در این حوزه هم آماده ارائه تسهیلات هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *