آیین اختتامیه هفتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای میثاق در کاشمر برگزار شد

آیین اختتامیه هفتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای میثاق با معرفی نفرات و گروه‌های برتر نمایشی در کاشمر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، هفتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای میثاق که پس از 6 دوره برگزاری در سطوح شهرستانی و استانی، امسال برای اولین بار به‌صورت منطقه‌ای با حضور گروه‌های نمایشی 5 استان کشور از 21 تیرماه به میزبانی کاشمر آغاز شده بود، امروز با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی با معرفی نفرات و گروه‌های برتر نمایشی به‌کار خود پایان داد.

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور در آیین پایانی این جشنواره که با حضور جمعی از هنرمندان، بازیگران و عوامل گروه‌های نمایشی شرکت‌کننده در هفتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای میثاق در سینما ایران کاشمر برگزار شد؛ گفت: اگر می‌خواهیم اقدام و کاری برای رفع دغدغه‌ها در جامعه انجام دهیم، قطعاً مجموعه تئاتر و فعالان این عرصه می‌توانند بهترین کمک و همراهی را در این حوزه انجام دهند.

حمید نیلی با اشاره به‌نقش و اهمیت تئاتر در تبیین ارزش‌ها و کمک به‌ترویج فرهنگ در جامعه؛ یادآور شد: هنر تئاتر بهترین ابزار برای ترویج سبک زندگی و معرفی آداب‌ورسوم در جامعه است و از این منظر، بچه‌های تئاتر باید به‌خودشان افتخار کنند که چنین نقش اثرگذاری دارند.

تئاتر زبانی برای نقد مسایل اجتماعی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز با اشاره به‌اثرگذاری و کارآمد بودن نمایش‌های راه‌یافته به‌این جشنواره؛ گفت: هنر زبان گویای هر جامعه است، چراکه با انتقال مطالب نو و انتقال فرهنگ نسل کهن به‌جدید، روح انسانی را نشان می‌دهد.

جعفر مروارید با تأکید بر اینکه در میان هنرها، تئاتر یک مزیت ویژه دارد؛ ادامه داد: تئاتر زبان نقاد اجتماعی است و در این راه به‌اندازه قدمت عمر انسان توانسته با تحولات جامعه نیز متحول شود.

وی با اشاره به‌نقش مهم و اثرگذار تئاتر در خصوص توسعه اخلاق، گفت‌وگو و تعالی فرهنگ دینی؛ خاطرنشان کرد: کاشمر با داشتن سبقه فرهنگی و هنری از شهرستان‌های نامدار در حوزه فرهنگ و هنر است و امیدوارم با توسعه فعالیت‌های فرهنگی و توجه به‌مطالبات فعالان این حوزه بتوانیم زمینه و بستر مناسبی برای پویایی، سرزندگی و نشاط اجتماعی به‌عنوان نیاز امروز جامعه فراهم کنیم.

حمایت از حوزه هنر و فعالان آن باید مورد توجه قرار گیرد

در ادامه این مراسم، فرماندار کاشمر هم تقارن برگزاری آیین پایانی جشنواره هفتم را با سالروز ولادت حضرت معصومه(س) و آغاز جشن‌های دهه کرامت را به‌فال نیک گرفت و گفت: جا دارد از تلاش‌ها و فعالیت‌های همه دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره برای میزبانی از هنرمندان در مدت حضورشان در این شهرستان تقدیر کنم.

محمدعلی نبی‌پور با اشاره به‌اینکه هنر در طول تاریخ در زندگی بشر جایگاه ویژه‌ای داشته است؛ اضافه کرد: انسان از بدو زندگی در زمین با توجه به‌ذوق و زیبایی که خداوند در نهادش به‌جا گذاشته است، به‌موضوع هنر و زیبایی توجه ویژه داشته و همواره در این مسیر از زبان هنر به‌عنوان ابزاری برای رسیدن به‌مقاصد، اهداف، آرمان‌ها و تبیین دیدگاه‌ها استفاده کرده است.

وی بابیان اینکه در دنیای امروز اثرگذاری استفاده از این هنر افزایش‌ یافته است، به‌طوری‌که امروز از زبان هنر برای بهره‌مندی از آثار ارزشمند آن در همه عرصه‌ها استفاده می‌شود؛ ادامه داد: در طول 4 دهه انقلاب هنرمندان برای نشر آثار، اهداف و آرمان‌های انقلاب از این هنر ارزشی و اصیل استفاده کردند.

فرماندار کاشمر با تأکید بر اینکه اگر امروز در عرصه‌های مختلف بین‌المللی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستیم، به‌دلیل ذوق و زیبایی هنرمندان است؛ خاطرنشان کرد: اقدام هنرمندان برای دولت و نظام کاری بزرگ و ارزشمند است، چراکه یک هنرمند با استفاده از هنری که دارد، می‌تواند موضوعات مختلف را به‌صورت هنرمندانه تبیین کند.

وی با اشاره به‌اینکه موضوع حمایت از حوزه هنر و فعالان آن باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: در شهرستان‌ها استعدادها و پتانسیل‌های خوبی در حوزه هنر وجود دارد، اما به‌دلیل عدم شناخت از این ظرفیت، متأسفانه حمایتی از آنها انجام نمی‌شود، بنابراین انتظار داریم برای معرفی و حمایت هنر و هنرمندان شهرستان‌ها همه دستگاه‌های متولی همراهی و کمک کنند.

نبی‌پور بابیان اینکه هنرمندان در سطح شهرستان‌ها با داشتن کمترین فضاها و حداقل امکانات کارهای بزرگ و اثرگذاری انجام می‌دهند؛ یادآور شد: با توجه به‌اینکه ساختمان قدیمی مجتمع فرهنگی و هنری کاشمر باگذشت سال‌ها از زمان افتتاحش، امروز نیازمند تعمیر و تجهیز امکانات به‌روز است، از مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی درخواست داریم به‌فضاهای فیزیکی شهرستان‌ها توجه ویژه داشته باشند تا هنرمندان در فضای مناسب و سالن‌های مجهز به‌فعالیت خود ادامه دهند.

وی با تأکید بر ضرورت اعتماد به‌هنرمندان، گفت: قطعاً نگاه‌های محدودکننده در حوزه هنر موفقیت‌ها را به حداقل می‌رساند، بنابراین ضرورت دارد با یک دید وسیع به‌این حوزه نگاه و از آن حمایت کنیم.

فرماندار کاشمر با اشاره به‌اینکه هنر تئاتر در منطقه ترشیز از یک پشتوانه قوی برخوردار است و گواه این ادعا برگزاری این جشنواره منطقه است؛ اضافه کرد: در این راستا، علاوه بر حمایت از کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی و هنری باید زمینه را برای شناسایی و شناخت استعدادها فراهم کنیم.

جشنواره میثاق تئاتر کاشمر را بالنده‌تر کرد

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر هم با تقدیر از همراهی و حمایت‌های دستگاه‌های اداری و مجموعه‌های خصوصی در این شهرستان به‌منظور برگزاری این جشنواره؛ بیان کرد: خوشحالیم که در هفتمین سال تولد جشنواره تئاتر میثاق موفق شدیم، این جشنواره را به‌صورت منطقه‌ای با حضور گروه‌های نمایشی از استان‌های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، یزد و سیستان و بلوچستان برگزار کنیم.

حسن مدرس‌مقدم با تأکید بر اینکه نواقص و کوتاهی‌های احتمالی در زمان برگزاری این جشنواره را کتمان نمی‌کنیم؛ اظهار داشت: در این فضا و فرصت ایجاد شده تئاتر کاشمر بالنده‌تر شد و امیدوارم در سایر فستیوال‌هایی که میزبانی می‌کنم، شاهد حضور حداکثری هنرمندان نیز باشیم.

معرفی نتایج هفتمین جشنواره تئاتر «میثاق»

بر اساس آرای هیات‌داوران در بخش پوستر و بروشور احمدرضا آخوندزاده برای نمایش «همه مرد منتظر از مشهد»، در بخش موسیقی مرتضی بحرینی برای نمایش «افسانه» از کاشمر، در بخش گریم رؤیا حشمتی و در بخش طراحی لباسی ضمن تقدیر از حبیب شملی بر در نمایش «اینجا آدم از ایرانشهر»، سمیرا معصومی برای نمایش «افسانه» از کاشمر را به‌عنوان برگزیده انتخاب کردند و در بخش طراحی نور هم رضا جعفری برای نمایش «غشمار» از بجنورد و امیرعباس جعفری برای نمایش «افسانه» از کاشمر را شایسته تقدیر دانستند.

هیات‌داوران احمدرضا آخوندزاده از مشهد، جواد فانی از کاشمر و مسلم جعفری از بجنورد را حائز رتبه اول تا سوم در طراحی صحنه معرفی کردند.

در بخش بازیگری زن هیات‌داوران از بازی تینا گودرزی در نمایش «گزارش یک اقلیت زنانه»، آرزو جعفریان در نمایش «تست نهایی» و مهلا دهباشیان در نمایش «همه مرد منتظر» تقدیر کرد و پرستش سلطانی برای بازی در نمایش یک «اقلیت زنانه از مشهد»، آزاده حیدرزاده را برای بازی در نمایش «غشمار» از بجنورد و نادیا راشدی را برای نمایش «افسانه» از کاشمر را به‌عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شود.

در بخش بازیگری مرد نیز هیات‌داوران از بازی سهراب یوسفی در نمایش «افسانه» از کاشمر تقدیر کرد و بهنام محمدزاده برای بازی در نمایش «هفت‌سین سال 63»، کوروش دانشور برای بازی «همه مرد منتظر» و نصیر برهانزهی برای بازی در «نمایش اینجا آدم» را به‌عنوان نفرات اول تا سوم این بخش معرفی کرد.

داوران هفتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای میثاق از محمدرضا امیرخانی برای نمایش «تست نهایی» از یزد تقدیر کرد و اسماعیل بیگی برای نمایش «همه مرد منتظر» و نظیر برهانزهی برای نمایش «اینجا آدم» را به‌عنوان نفرات اول و دوم و ابوالقاسم یزدانی برای نمایش «غشمار» و احسان روحی را برای نمایش «گزارش یک اقلیت زنانه» به‌طور مشترک به‌عنوان رتبه سوم بخش نمایشنامه‌نویسی انتخاب کردند.

در بخش کارگردانی نیز ابوالقاسم یزدانی برای نمایش «غشمار» از بجنورد رتبه نخست را کسب کرد، جواد فانی برای نمایش «افسانه» از کاشمر و نصیر برهانزهی برای نمایش «اینجا آدم‌ها» از ایرانشهر به‌طور مشترک دوم شدند و اسماعیل بایگی برای نمایش «همه مرد منتظر» از مشهد عنوان سومی را کسب کرد.

هیات‌داوران دو نمایش «همه مرد منتظر» از مشهد و نمایش «افسانه» از کاشمر را به‌دبیرخانه جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی معرفی کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *