تسهیلات اشتغال‌زایی باید بدون انحراف توزیع و هزینه شود

فرماندار کاشمر گفت: تسهیلات اشتغال‌زایی باید بدون انحراف توزیع و هزینه شود، بنابراین ضرورت دارد، کمیته نظارت بازرسی دقیقی در این زمینه اعمال کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، محمدعلی نبی‌پور ظهر امروز در جلسه کارگروه سرمایه‌گذاری و اشتغال کاشمر که با حضور مسئولان ادارات عضو این کارگروه در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد؛ گفت: مسئولان دستگاه‌های اجرایی که به‌جلسات دعوت می‌شوند، باید شخصاً در جلسه حاضر شوند و از فرستادن معاون یا کارشناس به‌جلسات خودداری کنند.

فرماندار کاشمر با تأکید بر اینکه برخی از دستگاه‌های عضو کارگروه که نقشی اثرگذار و اجرایی ندارند، ضرورتی نیست آنها به‌جلسات دعوت شوند، از معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری خواست که مسئولانی که در این جلسه شرکت نکردند به‌آنها تذکر کتبی دهد.

وی با انتقاد از اینکه برخی از دستگاه‌های اجرایی باوجود اینکه نقش مهمی درزمینهٔ ایجاد فرصت‌های شغلی دارند، اما متأسفانه تاکنون جذبی در این زمینه نداشتند، اضافه کرد: دستگاه اجرایی، کمیته فنی و کارگروه باید طرح‌های ارائه‌شده از سوی متقاضی را به‌صورت دقیق مورد بررسی قرار دهند، با برطرف کردن نواقص، طرح را بدون هیچ‌گونه نقص برای پرداخت تسهیلات به‌بانک عامل معرفی کنند.

نبی‌پور با اشاره به‌اینکه دستگاه اجرایی و مسئولان باید تمامی مراحل و روند پرداخت تسهیلات را از زمان درخواست متقاضی تا دریافت تسهیلات و حتی زمانی که مبلغ دریافتی را مطابق با طرح ارائه‌ شده هزینه می‌کند باید نظارت کنند؛ خاطرنشان کرد: هدف از پرداخت تسهیلات افزایش بدهکار بیکار نیست، بلکه در تلاش هستیم با پرداخت تسهیلات به‌افراد واجد شرایط از انحراف جلوگیری کنیم.

فرماندار کاشمر با تأکید بر اینکه تسهیلات پرداختی در این حوزه با توجه به‌اینکه از جیب مردم پرداخت می‌شود باید بدون انحراف باشد؛ افزود: در این راستا، ضرورت دارد، دستگاه‌های اجرایی نظارت بیشتری در خصوص معرفی افراد برای دریافت تسهیلات داشته باشند و از معرفی افرادی که قصد دارند با دریافت تسهیلات آن را درجایی غیر از طرح ارائه‌ شده هزینه کنند، خودداری کنند.

وی بابیان اینکه طرح‌هایی باید در کمیته فنی مورد تأیید قرار گیرد که توجه داشته باشد؛ یادآور شد: بانک‌ها نیز موظف هستند، طرح‌هایی که دارای توجیه هستند و منجر به‌ایجاد اشتغال می‌شود را بدون تعلل در پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

نبی‌پور با اشاره به‌اینکه از برخی اقدامات و سخت‌گیری‌های سیستم بانکی دفاع می‌کنم، بیان کرد: بانک‌ها باید تدابیر لازم را برای حصول اطمینان از برگشت منابع پرداختی انجام دهند، بنابراین افزایش روند پیچیده در پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی تنها در راستای جلوگیری از انحراف است.

ایجاد 237 فرصت شغلی جدید در کاشمر

در ادامه رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کاشمر با اشاره به‌اینکه تعهد 24 دستگاه اجرایی شهرستان در خصوص ایجاد اشتغال در سال جاری، 2 هزار و 37 فرصت شغلی است؛ گفت: تاکنون 12 درصد از این تعهد محقق شده، به‌طوری‌که از ابتدای سال جاری تاکنون، 237 فرصت شغلی جدید ایجاد شده است.

میری بابیان اینکه تاکنون جهاد کشاورزی و صنعت و معدن در حوزه اشتغال روستایی موفق به‌تشکیل پرونده در بانک و پرداخت تسهیلات شدند؛ تاکید کرد: جهاد کشاورزی زمینه پرداخت 16 میلیارد و 200 میلیون ریال و صنعت و معدن زمینه پرداخت 3 میلیارد و 640 طرح تسهیلات را از طریق بانک‌های کشاورزی، پست‌بانک و صندوق کارآفرینی امید فراهم کردند و ادارات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، میراث فرهنگی و عشایر طرح در این زمینه ارائه نکردند و بانک توسعه تعاون نیز در این زمینه پرداختی نداشته است.

وی با اشاره به‌اینکه برای 147 طرح با 318 میلیون تومان تسهیلات و پیش‌بینی ایجاد اشتغال 516 نفر تشکیل پرونده شده است؛ افزود: تاکنون 117 طرح به‌بانک‌های عامل معرفی شدند که 15 طرح موفق به‌دریافت 19 میلیارد و 840 میلیون ریال تسهیلات و اشتغال‌زایی 72 نفر شدند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کاشمر با تأکید بر اینکه در حوزه تسهیلات اشتغال فراگیر تعداد 19 طرح به‌مبلغ 210 میلیارد ریال در کارگروه اشتغال شهرستان مصوب شده است، بیان کرد: از این تعداد، 14 طرح به‌ارزش 156 میلیارد ریال موفق به‌دریافت تسهیلات و ایجاد اشتغال برای 202 نفر شدند.

میری در خصوص اشتغال‌زایی انجام‌شده در حوزه روستایی تأکید کرد: 315 طرح به‌مبلغ 580 میلیارد ریال مصوب شده که از این تعداد، 147 طرح با 310 میلیارد ریال و پیش‌بینی ایجاد شغل برای 516 نفر برای دریافت تسهیلات به‌بانک‌های عامل معرفی شدند.

در این جلسه، مسئولان دستگاه‌های اجرایی کاشمر گزارشی از روند پرداخت تسهیلات اشتغال و مشکلات فرارو در جذب تسهیلات ارائه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *