افزایش 30 درصدی جمعیت دانش‌آموزی در هنرستان‌های کاشمر

مدیر آموزش‌وپرورش کاشمر با اشاره به اینکه به‌دلیل کمبود فضای آموزشی 24 مدرسه این شهرستان به‌صورت دو نوبتی اداره می‌شود؛ گفت: با افزایش یک‌پایه به هنرستان، شاهد افزایش 30 درصدی دانش‌آموزان در هنرستان‌های کاشمر هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، علی طاهریان عصر امروز در جلسه شورای آموزش‌وپرورش کاشمر با اشاره به اینکه در سال تحصیلی گذشته شاهد افزایش 700 نفری در پایه اول و سایر پایه‌های تحصیلی بودیم؛ گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در سال تحصیلی جدید ورودی در پایه اول و سایر پایه‌ها به هزار دانش‌آموز برسد.

مدیر آموزش‌وپرورش کاشمر با بیان اینکه در حال حاضر 24 مدرسه به‌صورت دو نوبتی اداره می‌شود، بیان کرد: با وجود اینکه به‌لحاظ فضا و نیرو با کمبود مواجه هستیم این افزایش جمعیت دانش‌آموزی فشار مضاعفی بر برنامه‌ریزان وارد کرده است.

وی با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم دو پروژه بزرگ با پیشرفت 90 درصدی برای اول مهرماه تکمیل و بهره‌برداری برسد، افزود: باوجود همه مشکلاتی که در حوزه فضا و تأمین نیروی انسانی داشتیم در آموزش‌وپرورش کاشمر دست به جراحی زدیم به‌طوری‌که در سال تحصیلی جدید 25 مدرسه درگیر جابجایی می‌شوند.

طاهریان بابیان این‌که با اضافه شدن یک‌پایه به هنرستان‌ها از تحصیلی جدید یادآور شد: با افزوده شدن این پایه، 30 درصد به جمعیت دانش‌آموزانی هنرستانی اضافه خواهد شد بنابراین در این زمینه نیازمند تدوین یک برنامه صحیح با کمترین آسیب هستیم.

مدیر آموزش‌وپرورش کاشمر با تأکید بر این‌که در 2 سال اخیر با افزایش 2 هزار نفری دانش‌آموز کارنامه موفقی در زمینهٔ سازمان‌دهی نیروها و فضاها داشتیم و همواره در این راستا تلاش می‌کنیم تا مدارس 2 شیفته را از گردونه خارج کنیم، خاطرنشان کرد: طرح سال ساماندهی نیروی انسانی که از چند سال قبل آغاز شده با سیاست‌های انقباضی دولت همراه شده است به‌طوری‌که با بازنشستگی 214 نفر از نیروها تنها 30 نفر جایگزین آن شده و در این خصوص مجبور شدیم کمبودها را از طریق موظف کردن مدیر و معاونین مدارس و یا ادغام کلاس‌های درس جبران کنیم.

نگاه کاسب‌کارانه به فضاهای فرهنگی صحیح نیست

در ادامه فرماندار و رئیس شورای آموزش‌وپرورش کاشمر نیز با اشاره به این‌که زمین‌هایی که با کاربری فرهنگی در نقاط مختلف شهر قرار دارند باید شناسایی و به این شورا اعلام شود، گفت: قطعاً بسیاری از این زمین‌ها به‌دلیل پراکندگی که در نقاط مختلف شهر دارند مورد استفاده آموزش‌وپرورش نیست و باید نسبت به آن تعیین تکلیف کرد.

محمدعلی نبی‌پور در خصوص تغییر کاربری برخی از مدارس اظهار کرد: نگاه کاسب‌کارانه به فضاهای فرهنگی صحیح نیست بنابراین نباید نگاه به تبدیل فضاهای فرهنگی به تجاری صرف کسب درآمد باشد و اگر مواردی هم در این زمینه وجود دارد باید شناسایی و برای تصمیم‌گیری به شورای آموزش‌وپرورش اعلام شود.

وی با انتقاد از ترکیب جلسه شورای آموزش‌وپرورش کاشمر افزود: با توجه به اینکه نیمی از دانش‌آموزان، معلمان و مدیران در مدارس را بانوان تشکیل می‌دهند، ضرورت دارد سهم بانوان نیز در جلسات این شورا متناسب با جمعیت آنان باشد، چرا که نوع نگاه آنان به مسائل آموزش‌وپرورش می‌تواند راهگشا باشد.

فرماندار کاشمر با اشاره به اینکه هدف قانون‌گذار از تشکیل شورای آموزش‌وپرورش، همراهی و کمک تمامی دستگاه‌ها با مجموعه آموزش‌وپرورش است خاطرنشان کرد: اینکه آموزش‌وپرورش باید به‌نوعی برای تحصیل دانش‌آموزان مجانی باشد به این دلیل است که دستگاه‌ها با این مجموعه بزرگ در امر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان همراهی کنند در غیر این صورت آموزش‌وپرورش با مشکلات عدیده روبرو می‌شود.

نبی‌پور با تأکید بر اینکه اگر حمایت‌های مردمی، خیرین و دستگاه‌های اجرایی نبود قطعاً چالش‌های جدی این سیستم آموزشی در کشور را زمین‌گیر می‌کرد؛ بیان کرد: نمایندگان دانش‌آموزان، اولیاء، معلمان و دستگاه‌های اجرایی در قالب شورای آموزش‌وپرورش جمع شدند تا در واقع معلم، مدرسه و اولیاء به‌عنوان سه ضلع مثلث آموزش‌وپرورش به همراه دستگاه اجرایی به‌کمک این مجموعه بیایند.

وی بابیان این‌که دغدغه آموزش‌وپرورش در حقیقت دغدغه همه ماست؛ افزود: بسیاری از والدین هزینه‌های گزافی انجام می‌دهند اما زمانی که فرزندشان وارد مدرسه می‌شوند با اکراه برای هزینه‌های حداقلی در خانه دوم فرزندشان کمک می‌کنند.

فرماندار کاشمر با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی و نگاه خانواده‌ها به‌امر کمک و توجه به‌خانه دوم یادآور شد: شورای آموزش‌وپرورش برای تسهیل‌گری تشکیل‌ شده است بنابراین انتظارمان از خانواده‌ها این است که موضوع کمک به‌مدارس را مورد توجه قرار دهند.

نبی‌پور کمبود منابع انسانی را یکی از مشکلات فراروی آموزش‌وپرورش عنوان کرد و اظهار کرد: بر اساس آمار ارائه‌شده یک‌سوم جمعیت آموزش‌وپرورش به دلیل پرشان فرصت خدمت از این سیستم در حال جدا شدن هستند به‌طوری‌که در کاشمر شاهد بازنشسته شدن 214 فرهنگی بودیم.

وی با اشاره به اینکه فضاهای آموزشی فرسوده زیادی داریم؛ افزود: باگذشت 40 سال از انقلاب متأسفانه در برخی از روستاها، دانش‌آموزان در کانکس تحصیل می‌کنند و این واقعیت تلخ باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شورای آموزش‌وپرورش با تقدیر از تلاش‌ها و خدمات خیرین کاشمری در امر احداث، بهسازی و کمک به‌تجهیز امکانات آموزشی در مدارس این شهرستان خاطرنشان کرد: اینکه 50 درصد املاک کاشمر موقوفه است نشان از بخشندگی مردم این منطقه است که از قدیم‌الایام به عدالت اجتماعی پایبند بودند و این کوتاهی ماست که نتوانسته‌ایم از این ظرفیت استفاده کنیم.

نبی‌پور با انتقاد از عدم اجرای تعهد نوسازی مدارس در تکمیل و راه‌اندازی دو پروژه آموزشی در این شهرستان ادامه داد: اگرچه خیرین در موضوع این دو پروژه به تعهدات خودشان عمل کردند اما متأسفانه این پروژه‌ها به دلیل عدم تعهد نوسازی معطل‌ مانده است.

در ادامه جلسه نیز معاونین آموزش‌وپرورش کاشمر در حوزه آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه، اداری مالی و پرورشی و تربیت‌بدنی گزارشی از فعالیت‌های حوزه کاری خود ارائه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *