مصوبات شورای سلامت باید منجر به‌کاهش هزینه‌های درمانی شود

فرماندار کاشمر با انتقاد از اینکه یک‌ چهارم خانوارهای کاشمری پساب غیربهداشتی را در معابر رها می‌کنند؛ گفت: مصوبات شورای سلامت و امنیت غذایی باید با هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی منجر به‌کاهش هزینه‌های درمانی مردم شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، محمدعلی نبی‌پور ظهر امروز در دومین جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی کاشمر در سال جاری که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد؛ گفت: بهداشت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مباحث در پیشگیری از هزینه‌های درمانی برای خانوارها و بیت‌المال در سطح کشور باید مدنظر قرار گیرد، بنابراین یکی از مهم‌ترین وظایف این شورا تصمیم‌گیری و اجرای مصوباتی است که منجر به‌کاهش هزینه‌های درمانی مردم شود.

رئیس شورای سلامت و امنیت غذایی کاشمر با اشاره به‌اهمیت اجتماعی کردن بهداشت در سطح جامعه به‌عنوان یکی از وظایف مهم این شورا؛ افزود: در این راستا، ضرورت دارد با برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی زمینه را برای مشارکت خانواده‌ها و اقشار مختلف مردم در حوزه بهداشت فراهم کرد.

وی با تأکید بر حضور جدی مسئولان قضایی برای پشتوانه محکم ضمانت اجرایی مصوبات این شورا؛ یادآور شد: از جلسه بعدی از دادستان کاشمر نیز برای حضور در جلسات شورای سلامت و امنیت غذایی کاشمر دعوت می‌کنیم تا ضمانت اجرای مصوبات افزایش یابد.

نبی‌پور بابیان اینکه اجرایی شدن مصوبات شورا باید دغدغه اصلی اعضا باشد؛ ادامه داد: باید در این زمینه کمیته‌ها و کارگروه‌های ذیل این شورا تشکیل تا مصوبات آن با جدیت بیشتری پیگیری و اجرایی شود.

فرماندار کاشمر با اشاره به‌اینکه هدف از تشکیل این قبیل شوراها و کارگروه‌ها به‌عنوان یک ابزار مدیریتی برای حل مشکلات و معضلات مختلف در بخش‌های مختلف در یک هم‌افزایی و وحدت مسئولان دستگاه‌های اجرایی است؛ افزود: همه دستگاه‌های مجری موظف به‌اجرای مصوبات این شوراها و کارگروه‌ها هستند و در این راستا پذیرفتنی نیست که مسائل و مشکلات تنها بین دستگاه‌های اجرایی پاس‌کاری و مردم سرگردان و معطل بمانند.

وی با تأکید بر اینکه بروز معضل و مشکل در شهر مربوط به‌همه دستگاه‌ها است و مسئول دستگاه نمی‌تواند تقصیر خودش را نادیده بگیرد؛ گفت: دغدغه و تلاش همه اعضا باید شناسایی مشکلات و آسیب‌ها باشد، با اجرایی شدن مصوبات موضوعات تعیین تکلیف شود.

نبی‌پور بابیان اینکه در سال‌های اخیر با اجرایی شدن طرح تحول سلامت توسط دولت در کنار درمان به‌موضوع بهداشت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل مرتبط پرداخته‌ شده و اقدامات تأثیرگذار و مثبتی در این حوزه انجام‌ شده است؛ اظهار داشت: خوشبختانه با بررسی کارنامه شورای سلامت و امنیت غذایی کاشمر، موضوع جدی و حاد در حوزه بهداشت این شهرستان نداشتیم، به‌طوری‌که این شورا با تصمیمات صحیح و مصوبات قابل‌اجرا در سایه همکاری و همراهی همه اعضا توانسته قدم‌ها خوبی در این حوزه بردارد.

فرماندار کاشمر با اشاره به‌ادعای شهردار کاشمر مبنی بر اینکه 8 هزار خانوار کاشمری پساب غیربهداشتی را به‌معابر و کوچه‌ها رها می‌کنند؛ تأکید کرد: به‌هیچ‌عنوان قابل‌پذیرش نیست که یک‌ چهارم خانوارهای کاشمری پساب غیربهداشتی را رها کنند، بنابراین ضرورت دارد، این راستا گام‌های جدی برداشته تا این معضل برداشتی حل شود.

نبی‌پور با تأکید بر ضررت تغییر سبک زندگی مردم در راستای کاهش بیماری‌هایی که عامل مرگ‌ومیر در جامعه هستند؛ افزود: باید با برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی صحیح در شورای سلامت، تصمیمات و مصوبات در راستای ارتقای سلامت و بهداشت عمومی جامعه گام برداریم، بنابراین انتظار می‌رود، همه دستگاه‌های اجرایی، علاوه بر وظایفی که بر عهده‌ دارند، به‌موضوع بهداشت توجه ویژه داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به‌گزارشی مبنی برکشت محصولات جالیزی و خوراکی کشاورزی با آب‌های سطحی و فاضلاب در قسمت جنوب شهر، بر جلوگیری از این اقدام توسط دستگاه‌های متولی تأکید کرد.

فرماندار کاشمر در خصوص توزیع نان فله در سوپرمارکت‌ها بیان کرد: باید در این زمینه، واحدهای تهیه و پخت نان که عمدتاً به‌صورت خانگی و در نقاط روستایی قرار دارند، شناسایی شده، با استفاده از تسهیلات مشاغل خانگی ساماندهی شوند.

نبی‌پور بابیان اینکه نانوایی‌هایی که از آرد دولتی استفاده می‌کنند، اجازه ندارند، نان را با چند برابر قیمت در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها عرضه کنند؛ اضافه کرد: دستگاه‌های ناظر در این زمینه باید نظارت و کنترل بیشتری بر فعالیت واحدهای نانوایی داشته باشند و از فروش نان غیر از واحد خبازی جلوگیری کنند.

وی با اشاره به‌اینکه آب شرب مصرفی در سه روستای بخش کوهسرخ و یک روستا در بخش مرکزی زیرپوشش شبکه آب شرب روستایی نیستند؛ خاطرنشان کرد: اگرچه تاکنون این روستاها تمایلی برای پیوستن به‌شبکه آب شرب ندارند، اما به‌دلیل اهمیت موضوع دهیاران این روستاها مکلف هستند، با مراجعه به‌اداره آب و فاضلاب روستایی دستگاه و مواد کلرزنی را دریافت و نسبت به‌تأمین آب شرب بهداشتی از طریق منابع فعلی روستا اقدام کنند.

فرماندار کاشمر همچنین از جولان سگ‌های ولگرد در سطح شهر انتقاد کرد و یادآور شد: متأسفانه در سطح شهر علاوه بر حضور سگ‌های ولگرد، شاهد حضور شغال نیز در خیابان‌های اصلی نیز هستیم.

گفتنی است؛ در این جلسه گزارشی از مصوبات قبلی شورا در خصوص بازدید مشترک از محل آبیاری محصولات کشاورزی، توزیع نان در سوپرمارکت‌ها، آب شرب روستایی، آب شرب و وضعیت بهداشتی مجموعه امامزاده سید مرتضی(ع)، توزیع یخ غیربهداشتی توسط دستگاه‌های متولی ارائه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *