نگاهی به آیینهای عزاداری محرم در کاشمر

شهروندان کاشمری همچون سایر نقاط کشور در ایام محرم در مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) آیینهای خاصی دارند که با برپایی آنها سالهاست ارادت خود را به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) ابراز می کنند.
[نگاهی به آیینهای عزاداری محرم در کاشمر] سوگواری شهدای کربلا در کاشمر پیشینه ای دیرین دارد. کاشمریها حتی پیش از فرارسیدن محرم با برپایی آیین سیاهپوشان حسینیه های شهر و روستا را سیاهپوش کرده و آماده مجالس عزادارای می شوند و از نخستین شب محرم نیز هر شب در حسینیه ها و تکایا مراسم عزداری و و سینه زنی برپا است.
همچنین مطابق رسمی قدیمی از پنجمین روز محرم تا روز یازدهم این ماه به ترتیب عزاداران هیاتها و حسینیه ها میزبان دیگر عزاداران می شوند. در روز نخست حسینیه حیدری میزبانی عزاداران را برعهده دارد. روز ششم حسینیه علی اکبری، روز هفتم حسینیه علی اصغری و روز هشتم محرم این میزبانی برعهده مهدیه کاشمر است.
نهمین روز محرم مصادف با تاسوعا نیز حسینیه ابالفضلی میزبان عزاداران کاشمری می شود و در روز عاشورا که اوج سوگواری است دسته های عزاداری از میدان مرکزی کاشمر تا باغمزار به عزدارای پرداخته و سپس سوگواران در جوار امامزاده سید حمزه به سینه زنی می پردازند.
جمعیت مشتاق در دو طرف مسیر دسته های سینه زنی حرکت این اجتماع عظیم را به تماشا می نشینند. روز یازدهم آخرین روز حرکت دسته های عزاداری در کاشمر و حسینیه حسینی این شهر میزبانی عزاداران است.
همچنین دوازدهمین روز محرم هیاتهای عزاداری روستای فدافن آیین ‘دسته بنی اسد’ را برپا می کنند. این آیین کهن عزاداری در زمره آثار معنوی میراث فرهنگی ایران به ثبت رسیده است.
نخلگردانی و علم بندی، برپایی مراسم شام غریبان، پرده خوانی و شبیه خوانی از شیوه های مرسوم مراسم عزاداری در ماه محرم در کاشمر است. همچنین نباید از مجالس و محافل خانگی غفلت کرد. در ساعات مختلف روز مجالس عزاداری در مناطق مختلف شهر و روستاهای کاشمر در منازل برپاست.
کاشمر در فاصله 228 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *