کاهش ۴۰ درصدی کلاس‌های قرآن در کاشمر

مسئول امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی کاشمر با بیان اینکه در سال‌های گذشته بیش از ۵۰ کلاس آموزش قرآن‌ در خانه‌های قرآن این شهرستان برگزار می‌شد، گفت: به علت کاهش سهمیه‌های برگزاری کلاس آموزشی در یک سال گذشته تعداد کلاس‌های خانه‌های قرآن به کمتر از ۳۰ کلاس رسیده است. کاهش 40 درصدی کلاس‌های قرآن در کاشمر حجت‌الاسلام حسین علی‌نژاد، مسئول امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کاشمر در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، عنوان کرد: برای نیمه اول سال ۹۷ تعداد ۸۰ سهمیه آموزش قرائت در خانه‌های قرآن داشته‌ایم، که از این تعداد سهمیه برگزاری کلاس مفاهیم ۶۰ و سهمیه آموزش حفظ قرآن ۷۵ نفر قرار گرفته است.
سهم خانه‌های قرآن کاشمر از حمایت مالی کمتر از چهار میلیون‌
وی‌ ضمن یکسان اعلام کردن سهمیه‌ها در نیمه دوم سال برای خانه‌های قرآن، ادامه داد: حمایت‌های مالی سازمان تبلیغات اسلامی در سال ۹۷ از خانه‌های قرآن شهری کاشمر، حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان و خانه‌های روستایی نیز یک میلیون و هشتصد هزار تومان بوده است.
حجت‌الاسلام علی‌نژاد گفت: حمایت‌های مالی براساس فعالیت و نیاز بیشتر هر خانه قرآن تخصیص می‌یابد و آن تشکل قرآنی که در نوبت‌های گذشته از جذب اعتبار بی‌بهره بوده است، در اولویت دریافت حمایت مالی قرار می‌گیرد.
مجوز جدید برای خانه‌های قرآن صادر نمی‌شود
مسئول امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی کاشمر اظهار کرد: در شهرستان‌های کاشمر و خلیل‌آباد ۲۷ خانه قرآن فعال است که از این تعداد ۲۱ خانه قرآن روستایی و ۶ خانه شهری است و هم‌اکنون مدتی است که دیگر مجوز جدیدی صادر نمی‌شود.
وی با بیان اینکه هشت متقاضی جدید از سال گذشته در نوبت دریافت مجوز خانه قرآن هستند، اضافه کرد: معمولا خانه‌های قرآن به جهت جذب حمایت‌های مالی از سازمان‌های مختلف به دنبال کسب مجوزهای مختلف هستند که البته از نظر ما دریافت چند مجوز اشکالی ایجاد نمی‌کند.
فعالیت ‌پیش‌دبستانی قرآنی مورد استقبال فعالان قرآنی و مردم
‌علی‌نژاد گفت: فعالیت خانه‌های قرآن در زمینه‌های معارف قرآن، روخوانی و روان‌خوانی، قرائت، مفاهیم و حفظ قرآن و تفسیر موضوعی انجام می‌شود و درحال حاضر فعالیت پیش‌دبستانی‌های قرآنی از سوی فعالان خانه‌های قرآن و مردم مورد استقبال قرار گرفته است.
وی ابراز کرد: طرح‌های حفظ قرآن در این تشکل‌های قرآنی به ویژه از سوی بانوان مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرد، برای مثال می‌توان گفت طرح حفظ سه ساله که در ۵ خانه قرآن با استقبال ۵۴۰ نفری روبه رو شده است، ۴۹۰ نفر بانوی کاشمری متقاضی و مشارکت کننده در این طرح بوده‌اند.
‌علی‌نژاد با بیان اینکه خانه‌های قرآنی نیاز به تمدید مجوز سالیانه و دوسالانه دارند، ادامه داد: مجوز خانه‌های قرآن روستایی به صورت دوسالانه صادر می‌شود و خانه‌های قرآن شهری نیز به صورت سالانه به اخذ مجوز خود می‌پردازند.
کیفیت آموزش قرآن شهری‌ها بهتر از روستایی‌ها است
وی با اشاره به ارزیابی‌های انجام شده در سال‌های اخیر، اضافه کرد: خانه‌های قرآن شهری ما کیفیت کار بهتری در فعالیت‌های آموزشی نسبت به خانه‌های قرآن روستایی دارند.
علی‌نژاد در ادامه گفت: در سال‌های گذشته به علت عدم ادامه فعالیت مسئولان برخی از خانه‌های قرآن در شهرستان‌های کاشمر و خلیل‌آباد تعداد سه مجوز لغو شده است.
ادامه‌دار بودن چالش‌های اداری و مالی خانه‌های قرآن
مسئول امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی کاشمر عنوان کرد: مجمل بودن صدور مجوز تشکل‌های قرآنی و به نصف رسیدن بودجه فعالیت‌ها اصلی ترین مشکلات حال حاضر برای فعالیت خانه‌های قرآن است.
وی اظهار کرد: سهمیه آموزش و ارتقاء سطح استعدادهای قرآنی شهرستان کاشمر نیز در دوره‌های اخیر ۷ نفر بوده و این سهمیه برای جذب و ارتقاء سطح آموزش‌های قرآنی کاشمر که افراد مستعد بیشتری دارد، محدود حس می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *