پخت نان غیر بهداشتی معضل کاشمری‌ها

چه کسی نان خانه شما را تأمین می‌کند؟ توسط چه کسانی و در کجا تهیه می‌شود؟ این‌ها سوالاتی است که شاید به دلیل طعم خوب نان‌هایی که به عنوان نان خانگی عرضه می‌شوند کمتر به آن‌ها فکر کرده باشیم، اما به گفته مسئولان بهداشت کاشمر نان‌های خانگی در شرایط کاملاً غیربهداشتی تولید و به مشتریان عرضه می‌شوند.

به گزارش ایسنا، مشکل موجود در واحدهای زیرزمینی است که اقدام به پخت نان می‌کنند ولی هویت صنفی ندارند. متاسفانه در سال‌های اخیر پخت نان‌ در اتاقک‌هایی غیربهداشتی در برخی خانه‌های روستایی بدون هماهنگی و نظارت بهداشت در کاشمر و توزیع آن در فروشگاه‌های موادغذایی شهرستان به معضل تبدیل شده است.

در همین خصوص رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان کاشمر با بیان اینکه پخت نان در منازل و زیرزمینی‌های غیر بهداشتی به دغدغه‌ای برای مسئولان تبدیل شده است، گفت: هرچند تلاش‌های بسیاری صورت گرفت تا با ساماندهی نان به‌صورت بسته‌بندی، بهداشتی و دارای برچسب به‌دست مردم برسد اما تاکنون این طرح موفق نبوده است.

موسی برهانی عنوان کرد: نان‌های محلی که در سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شوند به صورت غیر بهداشتی تهیه شده‌اند و تاکنون مکاتبه‌های بسیاری برای ساماندهی نانوایی‌های خانگی با مسئولان مربوطه داشته‌ایم اما به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

وی در ادامه به کیفیت نان کاشمر اشاره کرد و گفت: مشهدی‌ها بسیار خواهان نان این منطقه هستند به‌طوری‌که برخی از سوپرمارکت‌ها نان‌های خود را به طور روزانه از این شهر برای فروش تهیه می‌کنند.

برهانی بیان کرد: کاشمر اولین شهری بود که قطره آهن را حذف و سبوس را به نان اضافه کرد، از سال گذشته کیفیت نان کاشمر بسیار بهبود یافته است.

وی گفت: تلاش می‌کنیم نان‌هایی را که در منازل روستایی پخت می‌شوند، ساماندهی کنیم.

رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان کاشمر افزود: بسیاری از شاطرهای خوب کاشمر برای کسب درآمد بیشتر به تهران رفته‌اند. یک شاطر در تهران از روزی 100 هزار تومان کمتر دستمزد نمی‌گیرد درصورتی‌که این رقم در کاشمر روزانه 50 هزار تومان برای پخت 7 کیسه است.

وی با اعلام اینکه کیفیت نان به کیفیت گندم بستگی دارد، افزود: چون گندم مورد نیاز از چندین مکان و سیلوی شهرهای مختلف تهیه می‌شود مشکلاتی به وجود می‌آورد. اکثرا گندم از نوع درجه دو و سه هستند و در کل کشور فقط 30 درصد گندم درجه یک است.

وی با اشاره به اینکه اکنون 152 واحد نانوایی دارای مجوز در کاشمر فعالیت دارند، گفت: هرچند برای هر نانوایی 1300 مشتری در روز تعریف شده اما اگر این میزان مراجعه کنند، نانوایی‌ها می‌توانند خود را سرپا نگه دارند.

رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان کاشمر عنوان کرد: این تعداد نانوایی به جز نانوایی‌های خانگی هستند، هرچند صحبت شده که می‌خواهند مجوزهای بیشتری بدهند اما تنها مشکلات بیشتر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *