ورزش گران کاشمری‌ها

بخشدار مرکزی کاشمر: باید با کاهش قیمت‌ها و یا رایگان کردن سالن‌های ورزشی به ورزش جوانان روستایی کمک کرد
ورزشی
ورزش گران کاشمری‌ها

جواد افتخاری| خراسان رضوی ـ خبرنگار:سرانه ورزشی شهرستان کاشمر کمتر از یک متر است، اما همین کمتر از یک متر هم اغلب در اختیار عده‌ای است که بنیه مالی بهتری دارند.

اداره کل ورزش و جوانان استان با اجرای قانون ماده ۸۸ باید همه سالن‌ها و فضاهای ورزش را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد و به اجاره واگذار کند. در شرایط فعلی همه سالن‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است و موجر نیز این سالن‌ها را ساعتی و در قبال پرداخت هزینه در اختیار افراد قرار می‌دهد. هزینه‌هایی که بسیاری از جوانان نمی‌توانند بپردازند.

اجاره‌های غیرقانونی

رئیس شورای شهرستان کاشمر به همشهری می‌گوید: اداره کل ورزش و جوانان استان سرانه ورزشی شهرستان را کمتر از یک متر اعلام کرده که این سرانه نسبت به سایر شهرهای استان خراسان بسیار پایین‌تر است.

«یعقوب گل‌محمدی» با اعلام این‌که حتی سرانه ورزشی شهرستان خلیل‌آباد با جمعیت بسیار کمتر از کاشمر بالاتر است، به گلایه جوانان از قیمت بالای سالن‌های ورزشی اشاره می‌کند و می‌افزاید: قیمت‌های بالا موجب شده است جوانان تمایلی به حضور در سالن‌های ورزشی نداشته باشند. وی با بیان این‌که وضعیت موجود موجب بروز آسیب‌های اجتماعی جبران‌ناپذیری شده است، عنوان می‌کند: به رغم این‌که جوانان ذی‌نفعان اصلی سالن‌های ورزشی هستند اما گلایه‌های بسیاری وجود دارد.

رئیس شورای شهرستان کاشمر با اعلام این‌که قیمت بالای سالن‌های ورزشی موجب شده است فقط کارکنان ادارات به استفاده از این مکان‌ها بپردازند، بر کاهش قیمت سالن‌های ورزشی تاکید می‌کند و می‌افزاید: برای حل مشکل ورزش شهرستان نیازمند عزم جدی هستیم. وی بیان می‌کند: اکثر جوانان نه تنها توان پرداخت هزینه سالن را ندارند بلکه از داشتن یک کفش و لباس ورزشی نیز محروم هستند.

گل‌محمدی ادامه می‌دهد: این روزها که معضلات بیکاری، فقر، ناهنجاری‌های مختلف اجتماعی گریبانگیر جوانان شده، ورزش یکی از راه‌هایی است که می‌تواند در جلوگیری از بروز مشکلات و ایجاد شادی و نشاط در جامعه مؤثر باشد. اما امروزه در شهرهای مختلف به خصوص کاشمر، مقوله ورزش همچون توزیع ثروت و قدرت تقسیم‌بندی شده است.

وی اضافه می‌کند: در کاشمر هزینه سالن‌ها متفاوت است و براساس 5/1 ساعت از 35 تا 40 هزار تومان متغیر بوده ولی نه تنها وقت سالن‌ها یک ساعت و بیست دقیقه است، بلکه این نرخ مربوط به مزایده سال قبل بوده و بر مبنای همان، امسال 10 درصد این مبلغ افزایش یافته و اعلام رسمی از سوی استان صورت نگرفته است. رئیس شورای شهرستان کاشمر با اشاره به این‌که قیمتی که اکنون برای اجاره سالن‌ها گرفته می‌شود کاملا غیرقانونی است، می‌گوید: این عدم نظارت صحیح بر قیمت سالن‌ها موجب شده است عده‌ای از جوانان پایین شهر و افرادی که بنیه مالی کمتری دارند نتوانند به خوبی از سالن‌های ورزشی استفاده کنند و بیشتر اوقات خود را در زمین‌های خاکی بگذرانند.

روستاها محروم از امکانات ورزشی

در ادامه بخشدار مرکزی کاشمر با بیان این‌که 60 درصد متقاضیان سالن‌های ورزشی از اهالی روستاهای بخش مرکزی‌اند، بیان می‌کند: این‌که جوانان روستایی برای اجاره 30/1 ساعت سالن ورزشی 50 هزار تومان پرداخت کند در توانشان نیست. «سعید چیتی» با تاکید بر این‌که با کاهش قیمت‌ها و یا رایگان کردن سالن‌های ورزشی باید به جوانان روستایی کمک کرد، می‌افزاید: اکنون در 25 روستا 25 زمین خاکی داریم.
وی با اعلام این‌که تلاش می‌کنیم تا پایان امسال 4 سالن فوتسال و والیبال بتنی در روستاهای بخش مرکزی به بهره‌برداری برسد، اظهار می‌کند: اکنون فقط 2 سالن سرپوشیده ورزشی در روستاهای ممرآباد و حاجی‌آباد داریم که همان‌ها هم نیازمند بهسازی هستند.

بخشدار مرکزی با بیان این‌که هیچ‌یک از سالن‌های ورزشی موجود استاندارد نیستند، بیان می‌کند: متاسفانه در روستاها امکانات ورزشی مناسبی نداریم.
وی با اعلام این‌که بالغ بر 20 هزار نفر جمعیت جوان روستایی داریم که مشتاق استفاده از سالن‌های ورزشی هستند، عنوان می‌کند: 50 درصد جمعیت جوان را بانوان تشکیل می‌دهند.

25 روستا و یک زمین چمن

رئیس اداره ورزش و جوانان کاشمر با بیان این‌که اکنون شهرستان دارای 11 باب سالن ورزشی دولتی و غیردولتی است، بیان می‌کند: روزانه بالغ بر 300 تا 400 نفر از سالن‌های ورزشی استفاده می‌کنند.
«محمد شایگان» با اشاره به این‌که فقط تعدادی از سالن‌ها استانداردند، می‌افزاید: سالن‌ها از طریق کمیسیون نرخ‌گذاری ماده 88 به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی با اعلام این‌که میزان اجاره سالن‌های ورزشی بستگی به خدماتی که می‌دهند دارد، عنوان می‌کند: پیشنهاد شده است سالن‌ها سطح‌بندی شوند و براساس آن اجاره گرفته شود.
رئیس اداره ورزش و جوانان کاشمر سالن‌های غیرتوپی را قدیمی و سالن‌های جدید را نیازمند تجهیزات می‌داند و بیان می‌کند: هرچند با کمک خیران 3 باب سالن ورزشی در روستای فرح‌آباد، فدافن و قوژد در دست احداث داریم اما فقط روستای فروتقه دارای سالن احداث شده زیر نظر اداره ورزش و جوانان است.

وی با اشاره به این‌که متاسفانه سالن‌های در دست احداث همه تمرینی هستند و استاندارد نیستند، به وضعیت چمن‌های ورزشی در روستاها اشاره می‌کند و می‌گوید: در بین 25 روستا فقط در روستای عارف‌آباد یک زمین چمن ورزشی داریم.
شایگان در ادامه با اعلام این‌که اگر طرح‌های نیمه‌تمام به بهره‌برداری برسد سرانه ورزشی شهرستان نیز به حد استاندارد می‌رسد، می‌افزاید: اکنون سرانه ورزشی کمتر از یک متر است در صورتی که براساس استاندارد باید به 2 متر برسد.
رئیس اداره ورزش و جوانان کاشمر با اشاره به این‌که در کمتر از 2 سال دیگر اماکن نیمه‌تمام به بهره‌برداری می‌رسد، می‌گوید: اکنون در شهر کاشمر و بخش مرکزی و کوهسرخ پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی داریم که برای به سرانجام رسیدن نیازمند اعتبارند.

همچنین تعداد ورزشکاران سازمان‌یافته را حدود 5 هزار نفر و ورزشکاران غیرسازمان‌یافته را که در ورزش همگانی فعالند بالغ بر 10 هزار نفر اعلام کرد. وی با بیان این‌که اکنون از 43 هیات ورزشی 35 هیات در مسابقات استانی حضور ثابت دارند، می‌گوید: با توجه به این‌که ورزش خصوصی شده تلاش ما در توسعه ورزش همگانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *