2 عضو مدافع شهردار کاشمر جلسه را از رسمیت انداختند

اصرار عضو شورای شهر مبنی بر قرائت نامه محرمانه سازمان بازرسی و برگزاری جشن میلاد پیامبر(ص) بدون مصوبه شورای شهر از جمله موارد مطرح‌ شده در جلسه شورای شهر کاشمر بود که با خروج 2 عضو مدافع شهردار کاشمر، جلسه از رسمیت افتاد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، شصت و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر کاشمر در حالی با یک عضو غایب و 15 دقیقه تأخیر آغاز شد، اما در ادامه با طرح موضوعات چالشی از سوی اعضا و تنها بررسی نامه کمیته انطباق، نامه نیروی انتظامی درخصوص معرفی نماینده‌ای از شورا برای حضور در جلسات هیات بدوی و تجدیدنظر نظام‌وظیفه، نامه شورا به‌شهرداری درخصوص طرح جامع و تفصیلی شهر و نامه شهرداری کاشمر خطاب به‌ادارات شهرستان درخصوص برگزاری جشن بزرگ بهار مهربانی، جلسه به‌تنش کشیده شد، به‌طوری‌که پس از 50 دقیقه از آغاز جلسه، دو عضو مدافع شهردار حاضر، اقدام به‌ترک جلسه کردند تا جلسه شورای شهر از حدنصاب خارج و تعطیل شود.

دستگاه‌های نظارتی به‌موضوعات مطرح‌ شده درخصوص مدیریت شهری ورود کنند

عضو شورای شهر کاشمر با اشاره به‌اینکه طی سه ماه گذشته، نطق‌های پیش از دستور غیر از حاشیه، تنش و جنجال‌هایی که در داخل شورا و شهر ایجاد کرده، بازخورد و خروجی دیگری نداشته است، گفت: خواهشی که در این زمینه‌دارم این است که نطق‌های پیش از دستور را پس از طرح و بررسی نامه‌های مردمی موکول کنیم و بعد از بررسی نامه‌های مردم برای همدیگر نطق کنیم.

محمدصادقی بابیان اینکه موضوعاتی که طی 8 ماه گذشته مطرح‌ شده منجر به‌بروز ابهامات زیادی در سطح شهر شده است، افزود: یکسری توهین‌ها، اتهامات و افتراهایی که مطرح‌ شده، ذهن جامعه را خراب و برای بسیاری این سؤال را به‌وجود آورده که چه اتفاقی افتاده و آیا این موارد پیگیری شده است؟

وی با تأکید بر اینکه مردم منتظر پاسخ هستند و استمرار این‌گونه مسائل به‌صلاح مجموعه شورا نیست، ادامه داد: از دستگاه‌های نظارتی، فرماندار، دادستان و اداره اطلاعات درخواست داریم به‌این موضوع ورود پیدا کنند و موارد مطرح‌ شده را تعیین تکلیف کنند.

این عضو مدافع شهردار با اشاره به‌اینکه نمی‌خواهیم خودمان را مدیون مردم و بیت‌المال کنیم، اضافه کرد: با وجود اختلافاتی که وجود دارد، مشتاقیم که موارد بررسی و به‌نتیجه برسد.

صادقی بابیان اینکه خواهشم این است که در این جلسه مصوب کنیم تا شهردار در جلسه آتی شورا حاضر و درخصوص نامه‌ها، موضوعات و مواردی که مطرح می‌شود را پاسخ دهد، یادآور شد: با توجه به‌اینکه مواردی مطرح‌ شده و اسامی افرادی اعلام‌ شده، برای شخص من مهم است که شهردار در جلسه علنی به‌تک‌تک این موارد و ابهامات به‌ویژه فعالیت پیمانکاران، دادوستدها، جذب نیرو و قیمت‌ها توضیح دهد.

وی در پاسخ به‌رئیس شورای شهر مبنی بر اینکه موارد پیشنهادی را به‌رأی می‌گذاریم، خاطرنشان کرد: احتیاجی به‌رأی‌گیری نیست، چراکه 6 ماه شده و بسیاری از نامه‌های مردمی بررسی نشده است.
این عضو شورای شهر کاشمر با اشاره به‌اینکه در دوره‌های قبلی شورا در نطق‌های پیش از دستور مشکلات شهر مطرح می‌شد، اما نطق‌های این دوره به‌سمت تنش و تهمت می‌رود، بیان کرد: در جلسه قبلی نامه‌ای ارائه کردیم، اما باکمال پررویی اعلام کردید که تشخیص می‌دهم مطرح نکنم، این در حالی بود که نامه به‌امضای اعضا رسیده بود، باید احترام قائل شوید و آن را می‌خواندید.

نامه سازمان بازرسی به‌همراه 26 صفحه پیوست در جلسه قرائت شود

عضو شورای شهر کاشمر خطاب به‌رئیس شورا گفت: نامه‌ای که از سوی سازمان بازرسی نوشته‌ شده را خواندم، با توجه به‌اینکه در نامه به‌پیوست 26 صفحه‌ای اشاره‌ شده بود، درخواست کردیم باید آن را در جلسه علنی یا غیرعلنی شورا بخوانید تا اعضا از آن مطلع شوند.

وی بابیان اینکه در صورتی‌ که در این جلسه مصوب کنید که شهردار در جلسه آتی حضور یابد، من شهردار را به‌جلسه می‌آورم، متذکر شد: شهردار پسرخاله من نیست و باید جواب بدهد، چراکه نه بلدم و نه در تخصصم هست که بتوانم تحقیق کنم، بنابراین تا زمانی که شهردار به‌جلسه شورا نیاید، در جلسات شورا شرکت نمی‌کنم.

جرأت افشای نامه محرمانه را به‌دلیل اینکه جرم است، ندارم

رئیس شورای اسلامی شهر کاشمر با ابراز تعجب از اینکه چطور نامه‌ محرمانه‌ای که به‌خطاب به‌شهردار و رونوشت آن به‌خطاب به‌رئیس شورا برای پیگیری بوده، توسط برخی از اعضا روئیت شده است، گفت: براساس قانون افشای اسناد محرمانه هر یک از کارکنان سازمان‌ها که اسناد محرمانه در اختیارشان باشد و اقدام به‌انتشار و افشای آن کند، در مورد اسناد سری به‌دو تا 10 سال و در مورد اسناد محرمانه به 6 ماه تا 3 سال حبس محکوم می‌شوند.

حسن اعمی بابیان اینکه طبق ماده 3 و 4 قانون افشای اسناد محرمانه، انتشار و افشای اسناد محرمانه جرم است و پیگرد قانونی دارد، یادآور شد: اگرچه به‌موضوع شفافیت اعتقاد دارم، اما سؤالم اینجاست که چطور یک عضو شورا که مدافع شهردار است باید این نامه محرمانه را ببیند؟ نکند سایر اعضا در شهرداری نامحرم هستند.

وی با اشاره به‌اینکه بر اساس قانون افشای اسناد محرمانه، جرأت انتشار و افشای این نامه محرمانه را به‌دلیل اینکه اقدامی خلاف قانون است را ندارم، خطاب به‌این عضو شورا یادآور شد: حالا که شما این نامه محرمانه را مشاهده و مطالعه کردید، چه اصراری بر جوسازی و طرح علنی آن دارید؟ ضمن اینکه بهتر بدانید اگر در آن نامه موردی درخصوص تبرئه شدن شهردار وجود داشت آن را به‌صورت محرمانه ارسال نمی‌کردند.

رئیس شورای شهر کاشمر از این عضو شورا خواست تا همان فردی که اجازه روئیت نامه محرمانه را داده است، 24 برگ پیوست را نیز ارائه دهد.

وی با بیان اینکه در نامه‌ای رسمی از شهردار برای اجرایی نشدن برخی مصوبات شورا خواسته‌ایم که با حضور در صحن علنی شورا پاسخ دهد، خاطرنشان کرد: متأسفانه شهردار نه‌تنها در جلسه حاضر نشده، بلکه پاسخی به‌این درخواست نداده است.

اداره کردن جلسات علنی شورا و دعوت از افراد بر عهده هیات‌رئیسه است

عضو دیگر شورای اسلامی شهر کاشمر که در جلسه قبلی به‌برخی از تخلفات انجام‌ شده در سیستم شهرداری پرده برداشته بود و خواستار ورود دستگاه‌های نظارتی شده بود خطاب به‌عضو مدافع شهردار گفت: مواردی که مطرح‌ شده تهمت و افترا نبوده است، چراکه نمی‌توانیم منکر واقعیت‌ها از جمله حضور برخی نیروها در سیستم شهرداری شویم.

احمد غزنوی با تأکید بر اینکه شورای پنجم در واقع بهترین عملکرد در زمینهٔ ارائه راهکار، حرکت به‌سمت شفافیت و حفظ جایگاه شورا را داشته است، اظهار داشت: متأسفانه جایگاه شورا توسط شهردار به‌سمتی می‌رفت که هیچ حسابی از شورا نبود، بنابراین از خبرنگاران درخواست دارم، موارد مطرح‌ شده جلسه قبلی را بررسی و اگر دروغ یا تهمتی زده‌ شده را به‌اطلاع مردم برسانند.

وی به‌تعیین تکلیف از سوی عضو شورای شهر برای نحوه برگزاری و دعوت از افراد به‌جلسات علنی شورا عکس‌العمل نشان داد و یادآور شد: براساس قانون نحوه اداره کردن جلسات علنی شورا و دعوت از افراد بر عهده هیات‌رئیسه است، بنابراین اگر برخی همچنان به‌دنبال تحمیل نظراتشان به‌هیات‌رئیسه هستند باید اعلام کنیم که تصمیمات بر اساس خرد جمعی در شورا گرفته می‌شود و در این راستا هر چه قانون تعیین کرده عمل می‌کنیم.

این عضو شورای شهر بابیان اینکه بارها اعلام کردیم که شهردار بدون مجوز و مصوبه شورا حق دخالت در اموال و حساب‌های شهرداری را ندارد، افزود: اگر شهردار مجوزی از ناحیه شورا دارد که ما از آن بی‌خبر هستیم، ارائه دهد.

غزنوی با اشاره به‌اینکه مردم با انتخاب اعضای شورا، تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در امور شهر را به‌آنان واگذار می‌کنند، گفت: فردی که قانون را رعایت نکند مجرم است و ما در این گناه شریک نمی‌شویم.

تعویق چندین ماه پرداخت حقوق و حق جلسات اعضای شورای شهر کاشمر

تنها روحانی عضو شورای شهر کاشمر نیز با اشاره به‌وجود اختلاف‌نظرهای سلیقه‌ای در بین اعضای شورا، گفت: قطعاً همه هفت عضو شورا دارای سلایق مختلفی هستند که این نیز امری طبیعی بوده، چراکه مباحث نظارتی مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه شورا است.

حجت‌الاسلام میثم خزاعی با تأکید بر اینکه شهرداری فرزند شورا و شهردار مجری سیاست‌گذاری‌های اعضای شورای شهر است، افزود: اگر قرار باشد دود اختلاف‌سلیقه درزمینهٔ سیاست‌گذاری‌ها و نحوه مدیریت شهری به‌چشم شهروندان، شورا و شهرداری برود مشکل‌ساز می‌شود.

وی بابیان اینکه هر یک از اعضای شورای شهر قبل از ورود به‌این نهاد، هرکدام دارای یک جایگاه در سطح شهر و جامعه بوده و هستند، افزود: باید اختلاف‌نظرهایی که از نوع سلیقه سیاسی است کنار گذاشته شود، چراکه چشم مردم به‌سمت شورا برای حرکت‌های دسته‌جمعی و گروهی است، بنابراین نباید اختلافات منجر به‌بروز برخی حرکاتی شود که امور را معطل کند.

عضو شورای اسلامی شهر کاشمر با اشاره به‌اینکه مشکلات بودجه‌ای که در کلان کشور وجود دارد، گریبان‌گیر شورا و شهرداری است، بیان کرد: به‌عنوان خزانه‌دار شورای شهر کاشمر اعلام می‌کنم که بودجه‌ این شورا زیر صفر است، به‌طوری‌که چندین ماه بوده، پرداخت حقوق و حق جلسات اعضای شورای شهر به‌تعویق افتاده است.

وی بابیان اینکه به‌دلیل عدم حضور برخی از اعضا، کمیسیون فرهنگی معطل مانده و کارهای این حوزه بر زمین مانده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه در برخی از موارد تبلیغاتی که اخیرا در سطح شهر توسط شهرداری انجام می‌شود، نام شورا از زیرنویس این تبلیغات حذف‌ شده که این اقدام اشتباه و به‌صلاح نیست.

خزاعی با تأکید بر اینکه همواره با همین صلاح بی‌فشنگ و شورای بدون بودجه، در راستای خدمت به‌مردم ایستاده‌ایم، ادامه داد: اگر نارنجکی از بیرون پرتاب شود، قطعاً ترکش‌های آن به‌همه اعضا اصابت می‌کند، بنابراین با توجه به‌اینکه هیچ‌یک از اعضا به‌ضرر مردم نیستند، انتظار می‌رود در یک فضای آرام به‌طرح پیشنهاد و اجرایی کردن آن در چارچوب قانون اقدام کنیم.

وی با ابراز گلایه از برخی حرکت‌های شهرداری مبنی بر انجام برخی امور بدون مصوبه شورا، گفت: به‌هیچ‌عنوان با برگزاری جشن و شادی مردم مخالف نیستیم، بلکه معتقدیم جشن‌ها باید با شورونشاط به‌صورت عمومی‌تر برگزار شود، اما اینکه چرا شهرداری برای برگزاری مراسم جشن ولادت پیامبر از شورای شهر و کمیسیون فرهنگی این شورا مصوبه نگرفته، جای سؤال است.

این عضو شورای شهر یادآور شد: اگر پدر ناخوانده‌های سیاسی که از بیرون شورا تصمیم می‌گیرند، دست از این شورا بردارند، هفت عضو شورا به‌راحتی می‌توانند از همه اختلاف سلایق عبور کنند و به‌سمت توسعه شهر حرکت کنند.

در ادامه جلسه پس از قرائت نامه کمیته انطباق فرمانداری کاشمر در خصوص برخی از مصوبات جلسه قبلی این شورا، نامه نیروی انتظامی مبنی بر معرفی نماینده‌ای از شورای شهر برای حضور در هیات بدوی و هیات تجدیدنظر معاونت وظیفه عمومی مطرح و احمد غزنوی و علی اسماعیل‌پور به‌عنوان نماینده شورای شهر کاشمر برای حضور در جلسات این هیات‌ها انتخاب شدند.

همچنین پس از قرائت نامه شورای شهر خطاب به‌شهرداری درخصوص اتمام دوره 10 ساله طرح جامع و تفضیلی شهر و لزوم بازنگری و مغایرت‌های طرح با وضعیت موجود و ارائه راهکار برای وضعیت مطلوب شهری، پاسخ کنایه‌آمیز شهرداری که به‌صورت مکتوب به‌شورا ارسال‌شده بود، قرائت شد.

در ادامه نامه شهرداری خطاب به سایر ادارات شهرستان در خصوص برگزاری جشن بزرگ بهار مهربانی توسط شهرداری با همکاری شورای فرهنگ عمومی، مورد انتقاد گروه اکثریت در شورا قرار گرفت که چرا شهرداری درخصوص برگزاری و تأمین هزینه‌های این مراسم از شورا مجوز نگرفته است.

اما در مقابل عضو شورای اسلامی شهر کاشمر با تأکید بر اینکه برگزاری جشن در مناسبت‌های مختلف از برنامه‌های مرسومی بوده که در سطح شهر برگزار می‌شد، گفت: با توجه به اینکه تاکنون دو مورد برگزاری جشن از سوی شهرداری درخواست شده، اما در شورا رد شده است، چه لزومی دارد درخواستی ارائه شود.

محمد صادقی که در ابتدای جلسه در جایگاه حمایت از مردم، بررسی و طرح نامه‌های مردمی را در ابتدای جلسات شورا را دغدغه خود می‌دانست، نسبت به‌اینکه چرا همکارانش در گروه اکثریت از اقدام شهرداری در عدم دریافت مصوبه برای برگزاری جشن میلاد انتقاد کردند به‌همراه محمد خباززاده درحالی‌که صحن علنی شورا را ترک می‌کرد اعلام کرد تا زمانی که فرماندار، دستگاه‌های نظارتی و شهردار در جلسه حاضر نشوند و موارد مطرح‌شده روشن نشود به‌جلسه نخواهم آمد.

رئیس شورای شهر کاشمر درحالی‌که از دو عضو شورا درخواست کرد در جلسه حضور داشته باشند تا نامه‌های مردمی را مطرح کنند، پس از 15 دقیقه جلسه را به‌دلیل از رسمیت افتادن، ختم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *