حال کاشمر خوب نیست

این روزها حال کاشمر به دلیل بازی‌های سیاسی و سیاست زدگی سیاسیون شهر خوب نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، کاشمر اگرچه به لحاظ وجود بارگاه امامزادگان واجب‌التعظیم و آرامگاه مرد دین و سیاست شهید آیت‌الله سید حسن مدرس(ره)، به‌عنوان دومین شهر زیارتی خراسان رضوی پس از مشهد مقدس شهرت دارد، اما باید اذعان کرد که این شهر جزو سیاسی‌ زده ترین شهرهای استان و حتی کشور است.

سیاسی‌کاری و سیاست زدگی دو آفت مهم در آسیب رساندن به پیشرفت و توسعه این شهرستان در بخش‌های مختلف است، به‌طوری‌که از دلایل عدم ارتقای بخش‌های مختلف و نیز عدم استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها به این آفت‌ها مرتبط می‌شود.

تقابل دو چهره و جناح سیاسی طی ۶ دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی در این منطقه، به دلیل تفکرات سنتی و اعمال نظریات غیر کارشناسی و غیر دلسوزانه که بیشتر در راستای منافع جریان سیاسی بود، باعث شد تا قطار توسعه و پیشرفت کاشمر حرکتی نداشته باشد و باگذشت چندین سال همواره وضعیت توسعه‌ای، اشتغال، کشاورزی و سایر بخش‌ها تغییر چندانی نکند.

اما بعد از مدت‌ها مردم منطقه که گویا از رفتار سیاسی‌کاری منتخبینشان در ادوار مختلف مجلس خسته شده بودند، از میان کاندیداهای نهمین دوره انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی، دست به تغییر زدند و با انتخاب جدیدشان آرزو داشتند تا فارغ از سیاست زدگی شاهد تحولی در توسعه و پیشرفت منطقه باشند. اما متأسفانه به دلیل اینکه منتخب مردم منطقه به لحاظ تفکر سیاسی به سمت یک جریان خاص تمایل داشت و با توجه به وجود مخالفان سیاسی از طیف مقابل، اگرچه قدم‌هایی نیز برداشته شد، اما آن‌طور که باید موفقیتی حاصل نشد.

در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، کفه ترازو این بار به سمت جریان مخالف سیاسی در دوره قبل بیشتر شد، اما در این دوره نیز باوجود برخی کارها و فعالیت‌های انجام‌شده، اما همچنان سیاسی‌کاری و جابه‌جایی مدیران، بجای توسعه و پیشرفت منطقه مشاهده می‌شود به‌طوری‌که بسیاری از این جابجایی‌ها در راستای شایستگی و توانمندی انجام نشد و تنها به دلیل خوشایند عقلای جناح سیاسی اتفاق افتاده است.

باگذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، مردم کاشمر باوجود تبلیغات فراوان در ادوار مختلف نمایندگی مجلس و نیز اختصاص زمین و نصب تابلو، همچنان از داشتن فرودگاه محروم هستند، اگرچه شهرستان‌های شرقی و شمالی کاشمر ریل راه‌آهن و ایستگاه قطار دارند، اما مردم کاشمر از این نعمت محروم هستند.

باگذشت 12 سال از مصوبه دولت، هنوز مهم‌ترین جاده مواصلاتی این شهر دوبانده نشده و خانواده‌های زیادی به دلیل تصادفات خون‌بار داغدار شدند. کاشمر که باوجود بارگاه امامزادگان واجب‌التعظیم و زیارتگاه شهید مدرس به دومین شهر زیارتی استان پس از مشهد مقدس شهرت دارد، اما فضای مناسبی برای اقامت زائران و مسافران ندارد.

این شهرستان که یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در خراسان رضوی است به دلیل نبود صنایع تبدیلی در این عرصه پیشرفتی نداشته و تولیدکنندگان و فعالان بخش کشاورزی، محصولاتشان را به‌صورت خام و بدون بسته‌بندی عرضه می‌کنند.

باگذشت سال‌ها از صدور مجوز برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی، هنوز خبری از آن نیست، آستان قدس رضوی که به لحاظ تولیت آرامگاه شهید مدرس و فعالیت یک واحد تولیدی فرش دست‌باف در کاشمر حضور دارد، از ظرفیت آن برای توسعه استفاده‌نشده است و بسیاری موارد دیگر که مجال آن در این یادداشت نیست.

به‌هرحال موارد عنوان‌شده که مشتی از خروارها کار انجام‌نشده است، تنها به دلیل سلایق سیاسی و مطامع افراد و گروه‌هایی که در حلقه اولیه فکری نمایندگان ادوار کاشمر قرار گرفتند، مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرارگرفته و بر زمین‌مانده است و امروز به مشکلات مهم و اساسی برای مردم شهرستان تبدیل‌شده است.

شورای اسلامی شهر هم که از سال 1377 به‌عنوآن‌یک پارلمان محلی آغاز بکار کرد، این امید را زنده کرد که با حضور افرادی توانمند در این نهاد مشورتی، علاوه بر برطرف شدن بسیاری از مشکلات و دغدغه‌ها در حوزه مدیریت شهری، گام‌های مؤثری در توسعه و پیشرفت کاشمر نیز برداشته شود. اما گویا این نهاد نیز از بدو فعالیت آلوده سیاست شد، به‌طوری‌که در ادوار مختلف شورای اسلامی شهر کاشمر، عمدتاً شاهد حضور افرادی بودیم که در سایه حمایت گروه‌ها و جناح‌های سیاسی وارد این مجموعه شدند و بیشتر از اینکه به فکر برنامه‌ریزی و اتخاذ تصمیم برای مدیریت شهری و باز کردن گرهی از مشکلات شهروندان باشند، بیشتر به فکر منافع حزبی و جناحی خود بودند.

با تقدیر از کارهای کوچک و بزرگ انگشت‌شمار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادوار مختلف در منطقه و نیز منتخبین مردم در شورای اسلامی شهر در پنج دوره فعالیت این نهاد قانون‌گذار مدیریت شهری، باید اذعان کرد برای توسعه و ایجاد زیرساخت‌های لازم در بخش‌های مختلف، بررسی و شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شهرستان در موضوعات متعدد، تلاش برای جذب سرمایه‌گذار در شهرستان و رسیدگی به مشکلات و دغدغه‌های مردم نیازمند یک عزم جدی و فارغ از برخوردها و نگاه‌های سیاسی و جناحی است. بنابراین ضروری است منتخب مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی که سال آخر حضورش در دوره دهم مجلس را سپری می‌کند، بجای تغییر و جابجایی مدیران و مسئولان، به فکر توسعه منطقه و رفع مشکلات مردم باشد و اعضای شورای شهر کاشمر نیز در سایه وحدت و همدلی به یک تصمیم واحد برسند و با جلوگیری از فرصت سوزی‌ها، به فکر آینده شهر و شهروندان باشند تا اعتماد مردم از آن‌ها سلب نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *