ضرورت راه‎‌اندازی آزمایشگاه تخصصی تشخیص کرونا در کاشمر

بهروز بنیادی

عضو ستاد مبارزه با کرونا در وزارت بهداشت گفت: با توجه به این‌که تشخیص زودرس بیماری کرونا در درمان و کنترل آن نقش مهمی دارد، راه‌اندازی آزمایشگاه تخصصی تشخیص بیماری کرونا در شهرستان کاشمر ضروری است.

 بهروز بنیادی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: هر چند اگر این آزمایشگاه راه‌اندازی شود در مدت 24 تا 48 ساعت وضعیت بیماران مشکوک به کرونا در کاشمر و شهرهای مجاور مشخص می‌شود، اما به دلیل هزینه‌های بالایی که دستگاه‌های آزمایشگاهی دارند باید توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد و وزارت بهداشت و درمان تامین شوند.

وی ادامه داد: این آزمایش بسیار حساس است و نیاز به کادر تخصصی دارد تا پاسخ‌های آزمایش‌ها قابل اعتماد گردد. در همین خصوص مدیریت شبکه بهداشت و درمان کاشمر تلاش می‌کند‎ تا دستگاه‌ها و امکانات لازم را برای تامین نیرو و راه‌اندازی آزمایشگاه تخصصی کرونا در شهرستان فراهم آورد.

بنیادی عنوان کرد: با توجه به هدف اصلی فاز دوم مبارزه با کرونا که بیماریابی است، هرچه نمونه‌های ارسالی‎ افراد مشکوک بیشتر باشد و تشخیص نمونه‌های مثبت افزایش یابد، سرعت درمان افراد مبتلا به ویروس کرونا بیشتر شده و همچنین افراد در تماس با آن‌ها سریع‌تر شناسایی می‌شوند تا تحت نظر مراقبان سلامت و بهورزان دلسوز قرار گیرند که با آموزش و قرنطینه خانگی از انتشار بیماری پیشگیری شود.

تامین مالی 50 میلیارد ریالی

وی در ادامه با اشاره به بازدید صورت گرفته از بیمارستان‌های سه شهرستان کاشمر، خلیل‎آباد و بردسکن تصریح کرد: علاوه بر حمایت مالی صورت گرفته از طرف دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از محل دستورات مقام عالی وزارت بهداشت دو دستگاه ونتیلاتور پرتابل (دستگاه تنفس مصنوعی) برای بیمارستان کاشمر و بردسکن، یک دستگاه سانتریفیوژ برای آزمایشگاه بردسکن و همین دستگاه‌ها برای شهرستان خلیل‎آباد نیز پیش‌بینی شده که به زودی تحویل می‎گردد.

بنیادی عنوان کرد: طی پیگیری‎های صورت گرفته از سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت در راستای مبارزه با شیوع بیماری کرونا در منطقه ترشیز، ضمن اختصاص تجهیزات جدید درمانی برای شبکه‎های بهداشت و بیمارستان‌های شهرستان‌های کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد، مبلغ 50 میلیارد ریال اعتبار نیز تخصیص یافت.

وی مطرح کرد: با تخصیص این اعتبار خود شهرستان‎ها تجهیزات مورد نیاز را تهیه و کمبودها را برطرف خواهند نمود که در همین راستا از این اعتبار مبلغ 35 میلیارد ریال به شهرستان کاشمر، 10 میلیارد ریال به شهرستان بردسکن و 5 میلیارد ریال به شهرستان خلیل‎آباد تخصیص یافت.

نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل‎آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعد از اعلام شیوع ویروس کرونا بلافاصله تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی تمهیدات لازم را فراهم کردند که در نتیجه در شهرستان کاشمر و بردسکن دو بیمارستان برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا ویروس مشخص شدند.

وی مطرح کرد: شهرستان‌های خلیل‌آباد  و کوهسرخ به دلیل فقدان تجهیزات  کامل، بیماران را به کاشمر ارجاع می‌دهند که بیمارستان شهید مدرس کاشمر با ظرفیت 80 تخت تجهیز و آماده پذیرش  بیماران شده است.

بنیادی افزود: در  شهرستان بردسکن بخشی از بیمارستان ولی عصر برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا تجهیز شده است که در حال حاضر تعدادی بیمار در آن بستری هستند و توسط کادر درمانی و پرستاری خدمات‌رسانی صورت می‎گیرد.

عضو ستاد مبارزه با کرونا بیان کرد: طی بررسی‎های صورت گرفته از بیمارستان‌های این دو شهرستان مشخص شد که در تامین داروهای مورد نیاز مشکلاتی وجود دارد که بلافاصله اقدامات لازم انجام شد و داروهای مورد نیاز در اختیارشان قرار گرفت.

ایجاد نقاهتگاه‌ها در شهرستان کاشمر و بردسکن

وی همچنین از ایجاد نقاهتگاه‌هایی در شهرستان کاشمر و بردسکن خبر داد و افزود: خوشبختانه پس از آغاز طرح بسیج ملی کرونا در سطح کشور، در شهرستان‌های کاشمر، خلیل‎آباد و بردسکن مراقبان سلامت به صورت تلفنی با خانواده‎ها در تماس بودند و حدود 70 درصد جمعیت در این طرح غربالگری شدند.

بنیادی اظهار کرد: در این طرح غربالگری افراد مشکوک شناسایی شده و ضمن انجام فرایند بیماریابی در خانواده‎های آن‌ها، آموزش‎های مورد نیاز و رعایت قرنطینه ۱۴ روزه فرد مشکوک صورت گرفته است.

وی با تاکید بر ضرورت همکاری خانواده‌ها با این طرح، گفت: با پیدا کردن افراد مشکوک می‌‏توان زنجیره انتقال این ویروس را سریع‌تر متوقف نمود.

این نماینده مجلس اظهار کرد: فلسفه ایجاد نقاهتگاه‌ها با دو هدف است، در ابتدا اگر در طرح غربالگری افراد مشکوکی دیده شوند که خود خانواده‎ها به علت نبود امکانات لازم و کمبود فضای مناسب، امکان قرنطینه آن‌ها را نداشته باشند، در این مکان‎ها خدمات بگیرند و دوم آن دسته از بیمارانی که زودتر از ۱۴ روز از بیمارستان‌ها ترخیص شده و نیاز به ادامه بستری ندارند نیز بتوانند کنترل بیماری و درمان آن را در این مکان ادامه دهند. در همین خصوص مکان‌هایی در سطح شهرهای کاشمر و بردسکن پیش‌بینی شده که باید هرچه سریع‌تر توسط استانداری‎ تجهیز شوند.

وی گفت: در همین راستا برای مواقع بحرانی و همکاری با ستاد کرونا با استفاده از سالن‎های ورزشی در کاشمر ظرفیت 100 تخت و بردسکن یک سالن با ظرفیت 80 تا 100 تخت پیش‌بینی شده است که باید سریعاً توسط استانداری تجهیز شوند. لازم به ذکر است بیماران کوهسرخ و خلیل‎آباد به کاشمر منتقل می‎شوند.

بنیادی در ادامه با اشاره به کمبود پزشک متخصص عفونی در بردسکن بیان کرد: با توجه به این‌که پروتکل استانداری برای این بیماری توسط وزارت بهداشت و درمان نوشته شده است، متخصصان داخلی نیز می‌‏توانند کارهای لازم را انجام دهند.

بنیادی گفت: اگر مردم خطر این ویروس را درک نکرده و مناسبات بهداشتی مربوط به آن را رعایت نکنند، مصوبات، بخشنامه‌ها و تصمیمات مربوط به کنترل آن، چندان کارا نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *