جهش میراث فرهنگی کاشمر ملموس است!

جهش میراث فرهنگی در کاشمر

به نقل از مشهد- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کاشمر گفت: وضعیت حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این شهرستان ظرف هفت سال اخیر بخاطر اقدامات موثر دولتهای یازدهم و دوازدهم جهشی ملموس داشته است.

رضا یوسفی روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: ظرف این مدت از فعالیت دولت تدبیر و امید در حوزه میراث‌ فرهنگی کاشمر اقدامات موثری صورت پذیرفته که مهمترین آنها مرمت خانه تاریخی دانش، مرمت آب انبار حاجی‌نظام، مرمت مسجد جامع و تهیه طرح مطالعاتی و مقاوم‌سازی مدرسه حاج سلطان‌العلماء هستند.

وی ادامه داد: طرح مطالعاتی موزه شهر کاشمر نیز مصوب شده و در دست اقدام است. تاکنون نیمی از عملیات مرمت و محوطه‌سازی بنای موزه کاشمر در محل خانه تاریخی دانش این شهر انجام و ۷۰ درصد محتوای موزه نیز جمع‌آوری شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کاشمر گفت: ۲۶ اثر تاریخی و سه اثر معنوی این شهرستان تاکنون به ثبت فهرست آثار ملی ایران رسیده و ۳۰ اثر تاریخی، ۲۸ اثر معنوی و ۲۵ اثر طبیعی هم شناسایی شده و پرونده آنها در دست اقدام است.

وی افزود: یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت حوزه گردشگری، سرمایه‌گذاری و اشتغال است، که طرح‌های گردشگری در این حوزه درخواست، پیگیری و مصوب می شود. به طوری که شهرستان کاشمر با ظرفیت بالای گردشگری با توجه به آب و هوای متفاوت فرصت‌های بسیاری در این حوزه دارد و در این خصوص نیز طرح‌هایی شامل هتل، سفره‌خانه سنتی، مجموعه تفریحات سرگرمی و گردشگری درخواست شده و با پیگیری‌های صورت پذیرفته موافقت‌نامه‌های اصولی این طرحها از اداره کل میراث فرهنگی خراسان صادر شده ‌است.

یوسفی ادامه داد: اواخر سال ۱۳۹۶ نخستین اقامتگاه بومگردی در شهر ییلاقی ریوش به بهره برداری رسید و تاکنون در جمع هشت اقامتگاه به بهره برداری رسیده است و چهار مورد دیگر دارای موافقت اولیه هستند و در حال مرمت و بازسازی بنا قرار دارند که یک مورد از این اقامتگاه‌ها در شهر کاشمر سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: عملیات اجرایی پایگاه اطلاع‌رسانی گردشگری این شهرستان با تحویل زمین به مساحت ۱۵۰ متر مربع در سال ۹۸ شروع و مرحله نخست آن شامل فونداسیون و اسکلت آهن اجرا شده است و مرحله دوم آن تا پایان سال به مرحله اجرا خواهد رسید.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کاشمر افزود: این شهرستان ظرف هفت سال اخیر در حوزه صنایع دستی نیز پیشرفت زیادی داشته بطوری که ۱۲۵ رشته شناسایی و هنرمندان آن هدایت شده‌اند که در جمع تعداد رشته‌های مورد فعالیت در شهرستان به ۱۵۰ رشته و زیر رشته رسیده ‌است.

وی ادامه داد: سه کارگاه تولید صنایع‌دستی دارای پروانه تولید کارگاهی و ۱۸۰ کارگاه به صورت انفرادی در حال فعالیت هستند، همچنین تعداد ۳۵۰ مجوز مشاغل خانگی صادر شده است و در مجموع در این سالها مبلغ ۱۳ میلیون و ۸۷۰ هزار ریال در اختیار هنرمندان قرار گرفته‌است.

کاشمریکی از شهرهای زیارتی سیاحتی در جنوب غربی خراسان رضوی است که قدمت دو هزار و ۵۰۰ ساله دارد. مسجدجامع، مدرسه علمیه حاج سلطان، بند شاهی، یخدان فروتقه، آبگرم کریز، مسیر ییلاقی کوهسرخ، بقاع متبرک امامزادگان سیدحمزه، سیدمرتضی و سیدمحمد و آرامگاه شهید مدرس از جمله آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی و گردشگری کاشمر هستند و فرش دستباف و فرت بافی از جمله صنایع دستی این منطقه به شمار می‌روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *