کاشمر، دیار سروهای سر به فلک کشیده

کاشمر، دیار سروهای سر به فلک کشیده

یکی از شهر های باستانی ایران که در خراسان رضوی قرار دارد، شهر کاشمر می باشد. این شهر که در 240 کیلومتری شهر مشهد قرار دارد همواره نام « یادگار تاریخ کهن ایران » را به خود اختصاص داده است. شهر کاشمر از زمان های قدیم تاکنون با نام های های بسیاری معروف بوده است. ترشیز، بست، سلطان آباد از جمله نام هایی هستند که برای این شهر تاریخی گذاشته شده اند. شهر کاشمر دارای جاذبه های طبیعی بسیاری می باشد. همچنین با قدمت 2500 ساله خودش توانسته است آثار تاریخی فراوانی را به یادگار بگذارد که در اینجا شما را با برخی ار آن ها آشنا می کنیم:

مسجد جامع کاشمر

یکی از مهمترین مساجدی که در شهر کاشمر قرار دارد و نامش نیز در بین آثار تاریخی این شهر چشم می خورد، مسجد جامع کاشمر می باشد. این مسجد دارای یک ایوان 10 متری می باشد. همچنین این مسجد دارای صحنی است که 12 اتاق را در بر می گیرد. این شهر نیز عنوان مهم ترین بافت قدیمی شهر کاشمر را به خود اختصاص داده و هم اکنون نام آن توسط سازمان میراث فرهنگی در بین فهرست آثار ملی به چشم می خورد.

یخچال طبیعی بند قرا

یکی از جاهای دیدنی در شهر کاشمر روستای بند قرا می باشد که در 25 کیلومتری شهر روش واقع شده است. این روستا نیز جاذبه های گردشگری بی نظیری را در خود جای داده است که موجب می شود گردشگران زیادی این روستا را برای گذراندن روز های تعطیلی خود انتخاب کنند. یکی از جاذبه های دیدنی و حیرت انگیزی که در این روستا قرار دارد یخچال طبیعی می باشد که در تمامی فصل ها چه تابستان و چه زمستان پر یخ و سرد است. بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه دو فصل بهار و پاییز می باشد.

کاروانسرا حاج کاظم مدرس

از دیگر جاذبه های تاریخی و زیبایی که در این شهرستان به چشم می خورد می توان به کاروانسرای حاج کاظم مدرس اشاره کرد. این کاروانسرای زیبا با توجه به سبک معماری که در آن استفاده شده است، در بین کاروانسرا های فوق العاده زیبای کشور نیز قرار دارد.

این کاروانسرا دارای قدمتی طولانی و از دوره پهلوی می باشد و استراحتگاهی برای مسافران نیز به شمار می رود. کاروانسرا حاج کاظم بر روی زمینی به مساحت 3000 متر بنا شده است و در حال حاضر تعداد 12 حجره در کنار آن قرار دارد که برخی از افراد از آن برای اقامت و برخی دیگر برای تجارت تاجران معامله استفاده می کنند.

آبشار و آبگرم معدنی کریز

یکی از جاذبه های زیبا و طبیعی که در این شهر دیده می شود آبگرم آب معدنی می باشد که در فاصله 3 کیلومتری از روستای کریز واقع شده است. این پدیده بکر و طبیعی دارای خاصیت درمانی نیز می باشد. در کنار این جاذبه نیز دره ای بزرگ و رودخانه ای پرآب وجود دارد که زیبایی این مکان را دو چندان کرده است.

پارک جنگلی سید مرتضی

پارک جنگلی سید مرتضی پارکی است که در کنار آستان مقدس سید مرتضی ساخته شده است. این مجموعه زیبا امروزه به عنوان یک مکان زیارتی – سیاحتی نیز به شمار می رود. همچنین این مکان مجهز به کلیه امکانات نظیر زائر سرا، آشپزخانه، بازار و… می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *