تعطیلی کوتاه مدت مدارس، بایدها و نبایدها در کاشمر و دیگر شهر ها

تعطیلی کوتاه مدت مدارس، بایدها و نبایدها

تعطیل پذیر نبودن امر تعلیم و تربیت، تفکر و مبنای اصلی در بازگشایی مدارس طی سال تحصیلی جدید و در شرایط دشوار ناشی از بیماری کووید ۱۹ بود، اما اوج‌گیری شیوع این بیماری بار دیگر موجب اعمال برخی محدودیتها و ایجاد شرایط خاص از جمله در عرصه تعلیم و تربیت گردید.

روند آموزش و پیشبرد تعلیم و تربیت با توجه به عدم دسترسی یکسان همه دانش‌آموزان به تجهیزات نوین آموزشی، ضعف زیرساخت‌ها در آموزش مجازی و فاصله طولانی این زیرساختها با شرایط ایده‌آل، با تعطیلی مدارس به طور کامل و همه جانبه، امری ناشدنی و اقدامی در جهت خلاف عدالت آموزشی است.

اما دراین میان با توجه به آغاز فصل پاییز و اوج‌گیری دوباره بیماری کووید ۱۹، اعمال برخی محدودیتها و تعطیلی مدارس در برخی شهرستانهای دارای شرایط خاص، اقدام موقتی و لازم برای مدیریت وضعیت موجود و از همه مهمتر تضمین سلامت دانش‌آموزان به عنوان آینده‌سازان فرداست.

در راستای اخذ تصمیم‌های درست و با توجه به شرایط هر منطقه طی ماه‌های اخیر تصمیم‌گیری در خصوص نحوه فعالیت مدارس در هر استان از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به ستادهای استانی واگذار گردید.

خراسان رضوی با بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار دانش‌آموز که معادل حدود ۹ درصد شمار دانش‌آموزان کشور است در زمینه فعالیت مدارس تصمیم‌هایی مطابق با شرایط گرفته است.

تعطیلی مدارس هشت شهرستان

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در این باره گفت: بر اساس تصمیم ستاد استانی مقابله با کرونا، مدارس شهرستانهای تربت‌حیدریه، سبزوار، گناباد، کاشمر، نیشابور، درگز، خلیل‌آباد و چناران در این استان طی هفته جاری تعطیل اعلام شد.

قاسمعلی خدابنده افزود: گرچه تصمیم‌گیری برای این تعطیلی بر عهده ستاد استانی مقابله با کروناست اما با توجه به ارائه گزارش وضعیت مدارس از سوی روسای ادارات آموزش و پرورش شهرستانها به ستاد شهرستانی مقابله با کرونا، تصمیم بر تعطیلی یک هفته‌ای مدارس در ستاد شهرستانی گرفته شد و با موافقت ستاد استانی این تعطیلی قابلیت اجرا پیدا کرد.

وی ادامه داد: اطلاعات و آخرین وضعیت برگزاری کلاس‌های درس در مدارس و میزان دسترسی دانش‌آموزان به آموزش‌های مجازی به اطلاع ستاد استانی مقابله با کرونا رسیده و بر این اساس تعطیلی یک هفته‌ای مدارس این شهرستان‌ها باهدف کاهش و کنترل شیوع ویروس کرونا تصویب و ابلاغ شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص احتمال افزایش مدت تعطیلی در شهرستان‌های استان گفت: نمی‌توانیم در این زمینه اظهار نظر کنیم زیرا همه چیز به شرایط هر شهرستان و تصمیم‌گیری ستاد استانی مقابله با کرونا بستگی دارد.

تعطیلی مدارس مشهد شاید وقتی دیگر

وی در باره تعطیلی موقتی مدارس مشهد نیز افزود: شرایط و وضعیت مدارس این شهر به اطلاع ستاد استانی مقابله با کرونا رسیده و در این زمینه همه اقدامات به صورت عادلانه انجام شده است.

خدابنده ادامه داد: هنوز تصمیمی در خصوص تعطیلی موقت و کوتاه مدت مدارس مشهد گرفته نشده است، ضمن اینکه باید توجه داشت، تعطیلی مدارس بر مبنای تداوم آموزشها در فضای مجازی است و به معنای تعطیلی و دوری دانش‌آموزان از درس نیست.

وی با اشاره به درخواست رییس سازمان نظام پزشکی مشهد برای اعمال محدودیتها در مشهد گفت: هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص نحوه فعالیت مدارس با ستاد استانی مقابله با کروناست و ما هیچ اظهارنظری در این زمینه نمی‌کنیم و صرفا شرایط و وضعیت موجود مدارس را به اطلاع می‌رسانیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: برگزاری کلاسهای حضوری برای دانش‌آموزان در مدارس دیگر شهرستانهای استان همچون گذشته ادامه دارد.

وی ادامه داد: آن دسته از دانش‌آموزانی هم که بنا به تشخیص والدینشان در کلاس درس حضور نمی‌یابند، از آموزشهای فضای مجازی در قالب “شبکه شاد” و یا برنامه‌های تلویزیون بهره می‌برند.

۳۲ هزار دانش‌آموز استان فاقد تجهیزات مورد نیاز 

خدابنده گفت: حدود ۳۲ هزار نفر از دانش‌آموزان استان هیچگونه تجهیزات نوین آموزش دیجیتال و الکترونیکی از قبیل موبایل و تجهیزات مورد نیاز در این زمینه ندارند.

وی با بیان اینکه در ادارات و از سوی خیران به صورت موردی اقدام به کمک در این زمینه شده است افزود: این وضعیت در مناطق محروم و حاشیه شهر به مراتب دشوارتر و شمار دانش آموزان فاقد این تجهیزات بیشتر است، بنابراین دانش آموزان این مناطق بیشتر با حضور در کلاس سعی در جبران این کمبود دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: تلاش داریم با بررسی ویژه مشکلات و معضلات دانش آموزان مناطق حاشیه شهر به هر ترتیب نسبت به حل و رفع آن با کمک و مشارکت خیران اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه آماری از میزان مشارکت خیران در زمینه تامین و خرید تجهیزات نوین آموزشی در دست نیست گفت: کمک خیران در این حوزه به صورت موردی و خودجوش بوده است، ضمن اینکه خیران همچنان علاقه و گرایش بسیار به ساخت مدرسه دارند، لذا باید در این زمینه فرهنگسازی و هدایت خیران به سوی تامین تجهیزات نوین آموزشی انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *