کاشمر در بحران کووید 19

کاشمر در بحران کووید 19

تا کنون هشت تا ۹ ماه از شیوع همه‌گیری ویروس کرونا می‌گذرد و طی این مدت بسیاری به آن مبتلا شده و عده‌ای نیز جان خود را از دست داده‌اند.

کاشمر هم یکی از ۶ شهرستان بحرانی استان خراسان رضوی است که تا کنون براثر انتشار کووید ۱۹ خسارت‌های جانی و مالی بسیاری را متحمل شده و اکنون نیز در بحران به سر می‌برد. متأسفانه طی چند روز گذشته موارد جدید ابتلا به بیماری در این شهرستان بسیار زیاد شده است به طوری که ظرفیت بیمارستانی که برای مبتلایان به این بیماری در نظر گرفته شده بود، تکمیل شده و این شهرستان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

فوت ۱۱ نفر در طی یک هفته

در همین خصوص فرماندار کاشمر به ایسنا، گفت: اگر چه طی چند هفته گذشته وضعیت خوبی داشتیم اما متأسفانه طی دو هفته گذشته تعداد بستری‌ها افزایش چشم‌گیری داشته به طوری که ظرفیت بیمارستان شهید مدرس تکمیل شد.

مسلم ساقی افزود: از روز یکشنبه ۱۱ آبان ماه ۱۰ بیمار جدید در بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) بستری شدند، البته با توجه به افزایش تعداد بیماران مقرر شد بیمارستان شهرستان خلیل‌آباد نیز از دو روز آینده پذیرش بیمار را داشته باشند.

وی از راه‌اندازی آزمایشگاه کووید ۱۹ در شهرستان کاشمر خبر داد و اظهار کرد: کاشمر اولین شهرستان استان خراسان رضوی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود که آزمایشگاه کووید ۱۹ را توانست راه‌اندازی کند و روزانه حدود ۹۰ تا ۱۰۰ نمونه گرفته می‌شود.

فرماندار کاشمر بیان کرد: خوشبختانه در حوزه زیرساخت‌ها به خصوص دستگاه‌های اکسیژن ساز مشکل خاصی نداریم و مقرر شده به زودی یک دستگاه اکسیژن ساز دیگر به شهرستان تحویل داده شود.

وی اظهار کرد: هر میزان که تعداد بیماران افزایش می‌یابد، کادر درمانی بیشتری به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند و همچنین شرایط برایشان بسیار سخت‌تر می‌شود.

ساقی با اظهار تأسف از اینکه طی یک هفته ۱۱ نفر در شهرستان کاشمر جان خود را از دست دادند، گفت: در بیمارستان‌های کاشمر علاوه بر بیماران خود شهرستان از شهرهایی مانند خلیل‌آباد، کوهسرخ، بردسکن، مه‌ولات، تربت‌حیدریه، نیشابور و گناباد نیز بستری داریم.

وی ادامه داد: اگر چه شهرستان بردسکن که در ۴۵ کیلومتری کاشمر قرار دارد وضعیت فوق‌العاده حاد دارد و بعضی از بیماران آن‌ها در کاشمر بستری شدند اما با این وجود سعی شده به تمامی بیماران خدمات‌دهی مطلوبی داشته باشیم.

نماینده عالی دولت در کاشمر با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۴۰ درصد بیماران بستری در کاشمر از شهرهای هم‌جوار هستند، گفت: با توجه به اینکه وضعیت شهرستان کاشمر بحرانی اعلام شده پیگیری کرده‌ایم تا محدودیت‌ها در ۴ شهرستان منطقه ترشیز یکسان اعلام شود تا اثر بخشی بیشتری داشته باشد.

وی عنوان کرد: بر اساس آخرین آمار اعلام شده در دو بیمارستان کاشمر ۱۲۸ نفر بستری هستند، چون از همان روزهای اول با شرایط بدبینانه تدابیر لازم اتخاذ شد به همین علت در حال حاضر با کمبود خاصی مواجه نیستیم.

ساقی مطرح کرد: از هفته گذشته بازرسی‌ها تشدید شده به طوری که ۷ گروه از مدیران عضو ستاد پیشگیری از کرونا شیفت‎بندی شدند و هر روز از گروه‌های شغلی مختلف به طور دائم و منظم بازدید دارند.

وی گفت: بر اساس آخرین بررسی صورت گرفته بیش از ۹۰ درصد مردم کاشمر از ماسک استفاده می‌کنند، اگر چه وضعیت در حوزه پیشگیری بسیار بهتر شده اما اثرات این اقدامات را بعد از سه هفته شاهد خواهیم بود.

رئیس ستاد مقابله با کرونای شهرستان کاشمر افزود: مردم اگر همکاری داشته باشند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند امیدواریم بشود وضعیت حاد و بحرانی فعلی را مدیریت و کنترل کرد.

وی بیان کرد: متأسفانه ابتلا به ویروس کرونا در شهرستان کاشمر خانوادگی شده است، مصادیق بسیاری داریم که همه خانواده گرفتار شدند، اگر چه برخی علائم ندارند ولی ناقل بیماری هستند و افراد مسن را گرفتار و مبتلا می‌کنند.

ساقی همچنین با بیان اینکه اگر تعداد مبتلایان و بستری‌ها به این بیماری افزایش یافته چون دیر به بیمارستان مراجعه می‌کنند افزود: برخی مواقع جلساتی در روستاها توسط اعضای ستاد مقابله با کرونا برگزار می‌شود که در این خصوص تذکرهای لازم داده شده است.

امکان پذیرش بیمار وجود ندارد

در ادامه رئیس شبکه بهداشت و درمان کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا، از تکمیل شدن ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در بیمارستان شهید مدرس خبر داد و گفت: در حال حاضر بیماران مبتلا به ویروس کرونا در دومین بیمارستان کاشمر پذیرش می‌شوند.

محمدجواد یزدانی افزود: با توجه به افزایش نگران کننده آمار مبتلایان و نیاز مبرم بیماران مبتلا به کرونا برای بستری و مراقبت، تعدادی از بخش‌های بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) کاشمر نیز برای بستری بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است.

وی عنوان کرد: از ابتدای شیوع کرونا بیمارستان شهید مدرس برای پذیرش مبتلایان به این ویروس اختصاص یافت و در مدت هشت ماه از شیوع این ویروس در سایه تلاش و زحمات پزشکان و کادر درمان، بیماران کرونایی در این بیمارستان پذیرش و تحت درمان قرار گرفتند.

یزدانی مطرح کرد: با افزایش شیوع این ویروس در هفته‌های اخیر و با وجود انتقال بخش قلب بیمارستان شهید مدرس، ظرفیت این بیمارستان تکمیل و امکان پذیرش بیمار وجود ندارد.

وی از مردم خواست؛ تا با وسواس و دغدغه بیشتر نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام کنند و از دورهمی‌های خانوادگی خودداری نمایند و در محافل عمومی حضور پیدا نکنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان کاشمر تصریح کرد: هر روز بر آمار فوتی‌های مبتلایان به کووید ۱۹ افزوده می‌شود و خانواده‌های زیادی سوگوار عزیزانشان می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا علائم ندارند و ناقل بیماری هستند، گفت: اکنون وضعیت کاشمر قرمز و در شرایط بحرانی قرار دارد.

یزدانی یادآور شد؛ تعداد زیادی از بیماران بستری در بیمارستان شهید مدرس کاشمر، منشأ ابتلا به ویروس کرونا را، دورهمی‎های خانوادگی، عدم استفاده از ماسک، پذیرش میهمان از سایر شهرها، سفر به خارج از شهرستان، حضور در بازار، حضور در تشییع جنازه و حضور در مراسم عروسی، عنوان نموده‌اند.

وضعیت کاشمر بحرانی است

معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت کاشمر در خصوص وضعیت این شهرستان گفت: در حال حاضر وضعیت کاشمر بحرانی است.

دکتر مجتبی قائمی با توجه به افزایش میزان مبتلایان به بیماری کرونا در سطح شهرستان و افزایش چشمگیر بیماران کرونایی بستری توصیه کرد؛ مردم از حضور در اماکن عمومی و تجمعی خودداری نمایند.

وی همچنین از افزایش ابتلاهای خانوادگی کرونا در کاشمر خبر داد و عنوان کرد: به دلیل عدم توجه به نکات بهداشتی که مدام اعلام می‌شود نحوه انتقال ویروس کرونا در کاشمر درون خانوادگی و درون‌سازمانی شده است.

قائمی با اشاره به اینکه هفته‌های بسیار سختی را داریم پشت سر می‌گذاریم، افزود: گاه شاهد جلسات ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفره بدون اطلاع مرکز بهداشت و درمان در روستاها هستیم.

رئیس مرکز بهداشت کاشمر مطرح کرد: خانواده‌های بسیار و برخی ادارات هستند که چندین نفرشان گرفتار این ویروس شدند، وضعیت به گونه‌ای شده که حتی اگر برای چند دقیقه هم ماسک را بردارند خطرناک است.

وی اظهار کرد: تا کنون ۲۵۸ مورد بازدید از اماکن تهیه و توزیع داشتیم که ۱۲ مورد منجر به صدور اخطار و معرفی به مراجع قضایی شده است.
بارها از مردم شهرهای مختلف به خصوص کاشمر در خواست شده با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و برگزار نکردن مراسم دسته جمعی، ضمن مراقبت از خود و خانواده، از کادر بهداشت و درمان هم حمایت کنند. کادر درمان دچار فرسایش شده است، با افزایش میزان شیوع ویروس کرونا، خودروهای آتش نشانی با حضور در خیابان‌ها و معابر کاشمر و با به صدا در آوردن آژیر، وضعیت قرمز این شهرستان را به مردم گوشزد کرده و به آنان توصیه کردند که برای جلوگیری از افزایش میزان تلفات، از منازل خود خارج نشوند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *