کرونا و مشکلات اقتصادی و گرفتاری کسبه کاشمری

صنف های کاشمر

مشکلات اقتصادی کرونا سایه سنگینی بر روی کسبه و فعالان اصناف انداخته به طوریکه بسیاری از مغازه‌ها در کاشمر تعطیل شده و اغلب کاسبان نتوانسته‌اند چِک‌های خود را پاس کنند و بدهکاری دغدغه امروز و فردایشان شده است.

در این مدت مسوولان  نتوانسته‌اند حمایت جامعی از کسبه داشته باشند و فقط درصد اندکی از بازایان آن هم به سختی توانسته‌اند تسهیلات ناچیز را که جوابگوی کرایه مغازه‌های آنان نیست دریافت کنند.

علی شوکتی که در بافت مرکزی شهر کاشمر ۱۸ سال است لوازم تحریر می‌فروشد به خبرنگار ایرنا گفت: حدود یک سال است به دلیل طرح‌های مختلف محدودیت کرونایی مجبورم مغازه‌ را ببندم.

وی افزود: گرچه تسهیلاتی به خسارت دیدگان داده می‌شود اما برای من که یک میلیارد تومان سرمایه داشته‌ام این ۶ میلیون تومان چه دردی دوا می‌کند؟

این مغازه‌دار ادامه داد: برای شروع سال تحصیلی امسال تا ۵۰۰ میلیون تومان خرید داشتم اما فقط چند روز در شهریور ماه اجازه بازگشایی داده شد لذا بیشتر اجناسم روی دستم ماند.

وی گفت: از ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان خرید امسال تاکنون فقط ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان فروش داشته‌ام  و به خاطر بسته بودن مدارس لوازم تحریر فروش ندارند.

شوکتی که مستأجر بوده و به جز هزینه آب، برق و دیگر هزینه‌ها باید ماهیانه ۲.۵ میلیون تومان اجاره مغازه بدهد، افزود: با اینکه ۴۵ واحد لوازم تحریر دارای پروانه در کاشمر فعالیت دارند اما اتحادیه ما منحل شده و زیرنظر اتحادیه لوازم خانگی فعالیت می‌کنیم و این جفا در حق ماست.

یکی دیگر از کسبه کاشمر که مغازه پوشاک دارد گفت: پای درد دل هر مغازه داری که بنشینی مشکلات خاص خود را دارد و طی این مدت فکری به حال این قشر از جامعه نشده است.

مهدی کرد مقدم افزود: به رغم اینکه برای شب عید سفارش‌هایم از تهران رسید اما با شیوع کرونا همزمان شد و با تعطیلی مغازه‌ها بیش از ۷۰ درصد پوشاک مغازه روی دستم ماند.

وی ادامه داد: گرچه طی این مدت هیچ فروشی نداشته ام اما تاریخ چک‌ها که بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان بود از اردیبهشت ماه سر رسید و مجبور شدم از صندوق و بانک‌های مختلف وام بگیرم.

این مغازه‌دار گفت: خرید زمستانی هم یک سوم  سال قبل انجام داده ام  و بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان از چک‌هایی که داده بودم برگشت خورده و با تمامی این مشکلات باید ماهیانه بیش از ۲ میلیون تومان هم اجاره مغازه بدهم.

وی افزود: از تسهیلات کرونایی ۶ میلیون تومانی استفاده کردم اما فقط توانستم یک چک را پاس کنم و اکنون اقساط همان وام را هم می‌پردازم و برای اینکه اجناسم روی دستم نماند مجبورم با درصد سود بسیار اندک آنها را به فروش برسانم.

مسوول اتحادیه آرایشگران و پیرایشگران زنانه و مردانه کاشمر هم گفت: صنف آرایشگران در دوران کرونا و در بین دیگر صنوف بیشترین خسارت را متحمل شدند.

حسین لطفی افزود: گرچه بسیاری از کسانی که در این حرفه فعالیت می‌کنند سطح درآمد اندک دارند اما هر زمان تعطیلی یا محدودیتی اعلام شده ابتدا صنف آرایشگران را تعطیل کردند.

وی با بیان اینکه تاکنون چهار بار آرایشگاههای زنانه و سه مرتبه آرایشگاههای مردانه تعطیل شده‌اند ادامه داد: در حال حاضر ۱۲۰ آرایشگاه مردانه و ۱۸۰ آرایشگاه زنانه در این شهرستان هستند که حدود ۵۰ درصد آرایشگرهای زنانه سرپرست خانواده هستند و تنها محل درآمدشان از همین طریق است.

مسوول اتحادیه آرایشگران و پیرایشگران زنانه و مردانه کاشمر گفت: گرچه حدود ۵۰ درصد آرایشگران توانستند از تسهیلات ۶ میلیون تومانی آن هم با سود ۱۲ درصد استفاده کنند اما برخی دیگر به رغم اینکه ۲۰ سال در این حرفه فعالیت دارند چون تاریخ پرانه کسب آنها منقضی شده بود نتوانستند از این تسهیلات استفاده کنند.

وی افزود: هر آرایشگر بطور میانگین متحمل ۴.۵ میلیون تومان خسارت در هر ماه شده است.

لطفی ادامه داد: در حال حاضر ۸۰ درصد آرایشگران به خانه‌های مشتریان می‌روند و کار اصلاح را انجام می‌دهند.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر هم گفت: بالغ بر ۲ هزار واحد صنفی مختلف در کاشمر دچار آسیب شده‌اند که حدود چهار هزار نفر در آنها مشغول فعالیت بودند.

محمد رضا ملکی با بیان اینکه به جز خسارت‌ها مالی، آسیب‌های روحی و روانی بسیاری به کسبه وارد شده افزود: بسیاری از صنوف برای تسهیلات کرونایی تقاضا ندادند البته این تسهیلات در مرحله اول فقط شامل ۱۳ رسته شغلی شد که بسیاری را شامل نشد تا اینکه سامانه بسته شد.

وی ادامه داد: تسهیلات ۶ میلیون تومانی به یک واحد صنفی که اگر ۲ کارگر داشته باشد حقوق دو ماه آنهاست در صورتی که این واحدها چند ماه تعطیل شدند.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر گفت: تاکنون بسیاری از صنوف در رعایت محدودیتهای کرونایی همکاری کردند لذا فقط می‌خواهند حمایت شوند.

وی چک های برگشتی، بیمه و مالیات را از مهمترین مشکلات بازاریان دانست و افزود: برخی به خاطر مشکلات و محدودیت های ایجاد شده به دست فروشی روی آورده‌اند.

ملکی با بیان اینکه بالغ بر ۶۰ درصد کسبه کاشمر مستاجر هستند ادامه داد: باید تصمیمات ستاد مقابله با کرونا بومی‌سازی شود یا تفویض اختیار گردد تا  بسیاری از مشکلات رفع شود.

مردم و کسبه نگران روزهای پسا کرونا هستند، یکی دو ماه مانده به آغاز سال نو و خریدهای مورد نیازمردم و ناتوانی کسبه در تامین اجناس مشکل ساز است. بدحسابی کسبه و بازاریان در پرداخت چک‌ها و اقساط بانکی، تبدیل به چالش بزرگی شده ‌است و اگر مسوولان به فریاد کسبه نرسند و مطالبات و خواسته‌های آنان را نبینند این مشکلات آنها را زمین‎گیر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *