این روزها ترافیک کاشمر معضلی است که ذهن هزاران کاشمری را به خود مشغول کرده است، از کارمند و دانشجو گرفته تا کارگر و بازنشسته و سایر اقشار جامعه، همه درگیر آن هستند به طوری که موضوع ترافیک نُقل هر محفلی است. هرچند میان کارشناسان و مسولان شهری در خصوص راههای برونرفت از ترافیک کاشمر اختلاف سلیقههای فراوانی وجود دارد به گونهای که در یک روز کوچهای دو طرفه و روز دیگر یکطرفه، یک روز بریدگی باز و روز بعد بستن همان بریدگی بر سر زبانها میافتد و فردای آن روز صدای مخالفت با آن بلند میشود، یک روز دیگر طرح یک طرفه کردن کل خیابان مطرح میشود و فردای آن روز باید منتظر بیدادهای عدهای دیگر بود.
نصب پل هوایی برای عابران پیاده نیز از جمله راهکارهایی بوده که طی چند روز اخیر برای ترافیک کاشمر مطرح شده اما دست آخر طرح یک طرفه شدن برخی از خیابانها به ذهن این طراحان ایدهپرداز رسید.
اگرچه این طرح طی سالهای 82 تا 84 نیز اجرا شد و از چهارراه بهبودی تا میدان مرکزی و خیابان 15 خرداد یک طرفه شد اما به دلیل اعتراض کسبه و دیگر عوامل، این طرح با شکست روبرو شد و با اجرای آن، برحجم ترافیک خیابان قائم بر حجم افزوده شد.
* اظهار نظرها در خصوص یک طرفه شدن خیابان امام
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خراسان، پیشتر فرمانده نیروی انتظامی کاشمر موضوع ترافیک خیابان امام را به عنوان معضلی در شهر مطرح کرد و با توجه به ترافیک سنگین این خیابان و بروز مشکلاتی در زمینه تردد وسایل نقلیه و عبور و مرور بر ضرورت یک طرفه کردن خیابان امام تأکید نمود .
سرهنگ محمود شیخینژاد گفته بود در صورت باز نشدن گره ترافیکی خیابان امام در صورتیکه حتّی شورای ترافیک هم مصوب نکند نیروی انتظامی اقدام به یک طرفه نمودن آن خواهد نمود.
هرچند عدهای اجرای هر طرحی را به خاطر ناهمخوانی تعداد وسایط نقلیه با وضعیت معابر شهری مطلوب نمیدانند، اما اسماعیل سلطانپور عضو شورای شهر کاشمر که با یک طرفه کردن خیابان امام کاملاً مخالف است، به ایسنا گفت: در صورت یک طرفه شدن خیابان امام تمام گلایهها به سمت شورای شهر خواهد بود.
وی با بیان اینکه با یک طرفه کردن این خیابان، شهروندان باید مسیر بیشتری طی کنند و هزینه بنزین نیز چندین برابر میشود، گفت : در حال حاضر ترافیک خیابان امام مشکلی ندارد فقط از امام هفت تا میدان مرکزی کمی حجم ترافیک بالاست .
وی با تأکید بر اینکه باید کاری کرد تا مطب پزشکان و سایر مکانهایی که مردم به آنها بیشتر احتیاج دارند در سطح شهر پخش شود، افزود : هشت سال در خیابان امام کار کردیم و سرمایه بسیاری خرج شد، هشت خودرو هم به ناوگان حمل و نقل شهری اضافه گردید ولی در کل کاری نشد و تنها جای یک ماشین باز شد .
وی افزود : اگر این سرمایه را در مسیرهای ورودی و خروجی و سایر نقاط شهر هزینه کنیم جواب میدهد .
اگرچه بیشک تمام مسوولان شهری علاقمند هستند درباره وضعیت ترافیک شهر کاشمر به ویژه موضوع یک طرفهکردن خیابان امام اظهارنظر کنند اما مطابق قانون باید در این خصوص کارگروه ایمنی و ترافیک شهری و جادهای شهرستان کاشمر دست به کار شود.
در جلسه اخیر این کارگروه، شهردار کاشمر با اعلام مخالفت خود در خصوص اجرای این طرح گفت : در حال حاضر نیاز به یک طرفه کردن خیابان امام احساس نمیشود.
اسماعیل سلطانپور نیز در این جلسه با بیان اینکه فاصله دسترسی مردم به اماکن مختلف در این خیابان کم است و مردم زیاد معطل نمیشوند، گفت: دسترسی بافت مرکزی از جمله مسائلی است که باید به صورت رفت و برگشت لحاظ شود.
وی معضل خیابان امام را معضل ترافیک ندانست و افزود: رعایت نکردن قوانین و مقررات مشکل اصلی این خیابان است .
وی با بیان اینکه آخرین گزینه میبایست طرح یک طرفه کردن باشد، تصریح کرد: باید یک سری طرحهای آرامسازی در این خیابان اجرا و برخی کوچههای منتهی به خیابان امام مسدود شود .
جالب است بدانید که در نهایت در جلسه اخیر کارگروه ایمنی و ترافیک شهری و جادهای شهرستان کاشمر اعضای شرکتکننده به اظهارنظرهایی پرداخته و مخالفت و موافقت خود را با اجرای آن اعلام کردند اما در نهایت مقرر شد اجرای طرح به سال 91 موکول شود و تا آن زمان شهرداری به تهیه بعضی زیرساختها و امکانات مورد نیاز جهت اجرای این طرح بپردازد .
اگرچه باز هم طرح یک طرفه کردن خیابان امام به آینده موکول شد اما امیدواریم با تصمیمات کارشناسانه و مدبرانه مسوولان تکلیف این خیابان برای همیشه روشن شود تا مردم از سردرگمی رهایی یابند و در این راستا کسبه نیز تصمیم مناسبی برای رفع این معضل اتخاذ کنند.
یک پاسخ
ایشالا یک طرف میشه،600تا سرعتگیرم میذارن،همه مشکلات شهر حل میشه