بیشک سازمان تأمین اجتماعی یکی از سازمانهایی است که در جهت تأمین آرامش خاطر برای افراد تحت پوشش خود که در حقیقت مولدان اصلی جامعه هستند چندین نوع خدمات ارائه میدهد که «درمان» بیمهشدگان یکی از این موارد میباشد اما متأسفانه در ارائه خدمات درمانی چه به صورت مستقیم و با مراجعه بیمار به یکی از مراکز درمانی سازمان یا به شکل غیرمستقیم، آن طورکه باید و شاید بیمار تکریم نمیشود.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خراسان، بسیاری از بیمه شدگان تأمین اجتماعی که از طریق تلفن، پیامک و … در راستای استفاده از خدمات این سازمان هستند با حیرانی و سرگردانی مواجه و گاه مستأصلند.
با تلفن گویای درمانگاه تأمین اجتماعی کاشمر تماس میگیرید، بعضی از پزشکان که بیشتر مورد وثوق بیمه شدگان هستند، ظرفیت پذیرش شان برای روز بعد در نیم ساعت اول نوبت دهی تکمیل میشود و مجبور میشوید یا به سراغ کد پزشک دیگری در درمانگاه بروید و اگر ظرفیت پذیرش اجازه داد، نوبت بگیرید یا عطای رفتن به درمانگاه تأمین اجتماعی و استفاده از خدمات درمانی مستقیم را به لقایش ببخشید اما اگر بخت یارتان باشد و نوبتی به شما داده شود، تازه هفتخوان آغاز میشود و به شما کُد و ساعت مراجعه اعلام میگردد ولی زمان مراجعه، با جماعت منتظر و حیران، نیز فابل تامل است.
چهرههایی رنجور، آنانی که شاید تأمین هزینههای سنگین درمان برایشان چندان آسان نیست اما تن به دست پزشکان درمانگاه تأمین اجتماعی میسپارند تا دردی از دردهایشان بکاهند.
زهرا نجفی، یکی از مراجعه کنندگان به این درمانگاه میگوید: چندین شب پیدرپی برای گرفتن نوبت ماما، با تلفن گویا تماس میگیرم. از ساعت هشت تا هشت و نیم دائم تلفن مشغول است و پس از آنکه بوق آزاد میزند نوبت پذیرش بیمار تمام شده است.
وی میگوید: تازه وقتی نوبت گرفتم، ساعت مراجعهام را تلفن گویا 9 اعلام میکند اما دو ساعت معطل میمانم تا نوبتهای داده شده قبل از من ویزیت شوند حالا شما قضاوت کنید وقتی همسرم لیست بیمه را یک روز با تأخیر ارسال میکند حتماً باید جریمه پرداخت کند اما این سازمان جهت اتلاف وقت مراجعان و عدم تکریم بیماران و بیمهشدگان به کسی جریمهای پرداخت نمیکند.
در واقع مسوولانی که میپنداشتند مشکل درمانگاه تأمین اجتماعی کاشمر که به بیمهشدگان شهرستانهای اطراف از جمله بردسکن و خلیلآباد هم خدماتدهی میکند، با راهاندازی سیستم تلفن گویا حل میشود و بدین وسیله بیمهشدگان تکریم میشوند، سخت در اشتباهند زیرا همچنان شاهد معطلی مردم و سرگردانی آنان در خصوص استفاده از خدمات درمانی تأمین اجتماعی هستیم.
در این خصوص دکتر مرادیان، مدیر درمانگاه تأمین اجتماعی کاشمر گفت: راهاندازی سیستم تلفن گویا تنها یک خاکریز است تا مشکلاتی که از ازدحام مردم در ساعات اولیه هر روز برای گرفتن نوبت پزشکان به وجود میآمد، حل شود وگرنه با توجه به امکانات محدود، این درمانگاه توانِ پاسخگویی به همه افراد تحت پوشش خود را ندارد.
وی گفت: ما قصد توهین نداریم و تلاش میکنیم به بهترین نحو به بیمهشدگان خدمات درمانی ارائه دهیم اما متأسفانه در ارائه خدمات به بیمهشدگان با مشکلاتی مواجهایم.
به این مشکلات، نابرابری در ارائه همین خدمات حداقلی ارائه شده به بیمه شدگان را در شهرهایی که بیمارستان های تأمین اجتماعی دایرند نیز باید افزود که در حقیقت تبعیض بین بیمهشده کاشمری با شهرهای همجوار همچون تربتحیدریه که از امکانات درمانی مستقیم و گستردهتری برخوردارند، شاهدیم در حالی که چه بسا بیمه شده کاشمری با بیمه شدهای در مشهد، تربتحیدریه و . . . حق بیمه یکسانی پرداخت میکند.
باید با در نظر گرفتن تمهیداتی برای بیمهشدگان شهرهایی که به امکانات درمان مستقیم سازمان تأمین اجتماعی دسترسی ندارند و باید برای استفاده از این امکانات رنج سفر را متحمل شوند، فکری کرد.
اغلب مراجعان از نحوه خدماترسانی به بیمهشدگان ناراضی اند و در برابر امکانات محدود این سازمان وازدحام جمعیتی که در این بیمارستانها و درمانگاهها دیده میشود، فریادی از سر دریغ و افسوس سر میدهند .
بیمهشده میپندارد با گرفتن نوبت توسط درمانگاه تأمین اجتماعی کاشمر، کار تمام است و بر اساس توصیههای درمانگاه کاشمر به بیمار اعلام میشود ساعت 5/7 در بیمارستان تربتحیدریه حاضر باشد؛ وی رنج سفر را متحمل میشود بیآنکه بداند چی اتفاقاتی در انتظار اوست، بیمه شده در بیمارستان تربتحیدریه با حیرانی و سرگردانی بسیار مواجه می شود. از بلاتکلیفیهای معمول و مرسوم در مراکز درمانی تأمین اجتماعی تا معطلی از عدم حضور پزشک و تغییر در برنامه روزانه پزشکان متخصص و . . . .
در بیمارستان سازمان نیز مشکلات عدیده ای به چشم می خورد. به عنوان مثال یک روز مراجعه میکنی و پزشک معالج علیرغم شیفت کاریاش حضور ندارد. آن روز بیمه شده تأمین اجتماعی از آمدن پزشک ناامید شده و به شهرش باز میگردد و باید برای فردا دوباره نوبت بگیرد البته اگر سهمیه سه نفری درمانگاه کاشمر برای روز بعد تمام نشده باشد.
از همه مهمتر، گله بیمهشدگان از عدم اعتماد مراکز درمانی تأمین اجتماعی به پزشکان فعال در شهر است که نه داروخانه مرکز درمانی نسخههای پزشکان را میپیچد، نه آزمایش آنها را انجام میدهد که در این خصوص نیز مدیر درمانگاه تأمین اجتماعی کاشمر میگوید: این رویه به معنی بیاعتمادی یا خدای نکرده قبول نداشتن پزشکان دیگر نیست بلکه امکانات ما محدود است. به عنوان مثال آزمایشگاه درمانگاه تأمین اجتماعی کاشمر امکان پذیرش بیماران ویزیت شده توسط پزشکان درمانگاه را ندارد به طوریکه در حال حاضر نوبتدهی برای آزمایشگاه خیلی طولانی شده حال آن که درمانگاه تأمین اجتماعی کاشمر فاقد پزشک آزمایشگاه است و در این مرکز دو تکنیسین کار میکنند از اینرو حداقل نیازهای درمانگاه را نمیتوان تأمین کرد .