صدای پای آب در کاشمر قطع شد!

در یکصدو هجدهمین جلسه شورای شهر کاشمر، نامه ای از سوی شرکت آبکاشت در خصوص تداوم اجرای عملیات لوله گذاری در خیابان حیدری و هدایت و انتقال آب از جوی به کانال مطرح شد که با توجه به اعتراضات مردم آن محله، با اظهار نظرهای متفاوت اعضا مواجه شد و تصمیم گیری در خصوص آن به جلسه بعدی شورای شهر موکول شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خراسان، در این زمینه مهندس حسینی رئیس شورای شهر کاشمر با بیان اینکه در یک مقطع زمانی جهت جلوگیری از پِرت آب، لوله‌گذاری در سطح شهر انجام شد تا آب از جوی‌ها به کانال‌ها هدایت گردد، به اعتراضاتی که تعدادی از اهالی خیابان سلطانیه به هنگام اجرای عملیات لوله گذاری شرکت آبکاشت داشته اند، اشاره کرد و به خبرنگار ایسنا گفت: تلاش داریم کار بدون هرگونه تنش اجتماعی صورت گیرد و به همین خاطر برای مدتی اجرای عملیات را متوقف کرده‌ایم تا موضوع حل و فصل شود.

مهندس حسینی با بیان اینکه از یک جهت ما باید تابع قراردادی که شهرداری با این شرکت منعقد نموده باشیم هرچند مربوط به سال‌های قبل باشد، از سوی دیگر نیز باید از بروز هرگونه تنش اجتماعی جلوگیری نماییم، افزود: این موضوع اگر کدخدامنشی حل نشود، مطابق عرف و شرع با رعایت حقوق شهروندی، شهرداری باید پاسخگو باشد.

وی خاطر نشان کرد: برای انتقال آب، نیاز به راه آب است و با توجه به اینکه جوی خیابان‌ها در اختیار شهرداری است، باید شرکت مذکور هماهنگی های لازم را انجام دهد.

مدیرعامل شرکت آبکاشت در خصوص این موضوع به ایسنا گفت: در زمان شهردار اسبق از ما خواسته شد با توجه به فرسودگی جوی‌های آب داخل شهر و احتمال بروز مشکلاتی برای شهروندان، با لوله گذاری و انتقال آب دو موتور آب ملکیمان واقع در خیابان 15 خرداد ـ جلوی باغمزار ـ و پشت شهرداری، آب را به داخل کانال خیابان جمهوری اسلامی هدایت کنیم که نسبت به این کار اقدام شد و تاکنون بیش از 400 میلیون تومان جهت لوله‌گذاری و … هزینه شده و حتی بابت آسفالت شکافی هم به شهرداری مبالغی پرداخت شده اما 300 متر لوله گذاری که جوی آب خیابان حیدری را به میدان امام علی و در نهایت کانال جمهوری اسلامی متصل می‌کند به دلیل اعتراضات مردم باقی مانده و هم اکنون با شورا مکاتبه کرده‌ایم تا مشکل ما حل شود.

بیگی، با بیان اینکه برای حل مشکل خود تابع نظر کارشناسان هستیم، گفت: حاضریم شهرداری خسارت ما را بدهد و مثل قدیم آب را از داخل جوی به مناطق مورد نظر هدایت کنیم .

اسماعیل سلطانپور، عضو شورای شهر کاشمر در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه در گذشته عدم شیب کافی در برخی خیابان‌ها، جوی‌های شرق به غرب را با مشکل مواجه کرد، گفت: اگر در آن زمان کار کارشناسی صورت می‌گرفت و مشکلات مربوط به شیب ملایم خیابان‌ها حل می‌شد، احتیاج به لوله گذاری نبود و با تعریض جوی‌های سطح شهر می‌شد آب را انتقال داد هرچند هزینه بالای تعریض در توان شهرداری نیست.

وی با بیان اینکه روان بودن آب در جوی‌های خیابان‌ها چشم روشنی شهر است و در سرسبزی محیط مؤثر می باشد، گفت: با توجه به خشکسالی و گران شدن آب شرب، مردم تمایلی به کاشت درخت و آبیاری درختان جلوی مغازه و درب منازل خود ندارند لذا برای آبیاری درختان می طلبد که شهرداری به گونه‎ای مطلوب عمل نماید و چه بسا در حال حاضر در بعضی از مناطق درختان به دلیل آنکه سیرآب نمی‎شوند رشد کمی دارند.

سلطانپور با بیان اینکه نمی‎توان منکر درآمد خوب اجاره موتورهای آب متعلق به شهرداری به بخش خصوصی شد اگرچه این مبلغ، هزینه فضای سبز را تأمین می‌کند، گفت: شرکت برنده در مزایده موتورهای آب شهرداری که در امر لوله‌گذاری جهت انتقال آب از جوی به کانال اقدام می‌نماید، ذی‌نفع است و با این کارِ آنها، دیگر در جوی‎های خیابان‌ا آب روان دیده نمی‌شود .

در این خصوص، شهردار کاشمر در گف وگو با خبرنگار ایسنا، طرح موضوع و تصمیم گیری در خصوص آن را به جلسه آتی شورای شهر موکول نمود اما یکی از اهالی ساکن در خیابان سلطانیه ـ رحمتی ـ که مخالف اجرای پروژه انتقال آب از طریق لوله‌گذاری و هدایت آن از جوی ها به سمت کانال بود، مدعی شد با چنین اتفاقی درختان حاشیه این خیابان که تنها خیابان قدیمی و سرسبز است که زیبایی خاصی هم دارد، از بین می‌رود .

بدیهی است با توجه به اینکه فضای سبز بخشی از سیمای شهر را تشکیل می‌دهد که دارای ابعاد زیست محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است و انسان‌ها همواره با آن در ارتباط تنگاتنگ می‌باشند و با درک هرچه بیشتر مظاهر زندگی امروز، بیشتر به لزوم پیوند عمیقتر انسان با طبیعت پی می‌بریم، ضرورت دارد متولیان امور شهر در تصمیم‌گیری‌های خود به موضوع فضای سبز و نقش آن در زندگی و بهبود شرایط زیست محیطی توجه نمایند و با تصمیمات کارشناسی تر به گونه‌ای برنامه ریزی نمایند که صرفه و صلاح شهر و شهروندان همواره مدنظر قرار گیرد تا اداره امور شهر، محل آزمون و خطا نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *