اگرچه قرار بود از سالها دور، تاکسیهای شهرکاشمر مدرنیزه شوند و روی آنها «تاکسیمتر» نصب شود تا دیگر یقه به یقه شدن راننده و مسافر و جر و بحثهای لفظی جزو مناظر همیشگی خیابانهای شهرملن نباشد، قرار بود تاکسیها نو شوند و وقتی پول میدهیم، سوار ماشینی نشویم که نه بوق دارد و نه صندلی و صدای ترق و تروق و بوی بنزین و اصوات ناهنجار ما را نیازارد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، باز هم قرار بود «قانون» برای ما باشد و برای زندگی در شهرمان، نه در کتاب و جزوهها.
سالهاست این وعدهها داده میشود اما هنوز نتوانستهاند نسبت به نصب و استفاده از تاکسیمتر اقدام کنند، هنوز نتوانستهاند سرویسدهی تاکسی را در تمام نقاط شهر انجام دهند و چه بسیار تاکسیهای خصوصی که به دنبال مسافر دربستی در مبادی ورودی و خروجی شهرند و کرایههای غیرمتعارف میگیرند و کمتر کسی یارای مقابله با آنها را داشته است.
این در حالی است که یک راننده تاکسی یکی دو هفته گذشته میهمان شورای شهر بود و از کورس گذاشتن تاکسیها در خیابانها و مسافر ربایی آنها گله داشت.
البته در این میان، شاهد فعالیت و ارائه خدمات تعدادی تاکسیهای از رده خارج هم هستیم که همیشه هنگام سوار و پیاده شدن باید مراقب بود لباستان در صندلی پاره و کثیف آنها، سوراخ، نخکش و لک نشود، حالا نظارت و کرایه پیشکش.
اما آنچه در شهرمان شاهدیم، آشفتهبازار نرخ کرایه تاکسیهاست که اگرچه در سالهای گذشته همواره در آغاز سال، دورهای متلاطم را میگذراند و هرباره با اعتصاب رانندگان تاکسی، اوضاع بر وفق مراد آنها پیش میرفت، اما با اجرای هدفمندی یارانهها تاکنون دوبار شاهد افزایش نرخ کرایه تاکسی بودهایم ولی باز هم آقایان رضایتی از اوضاع ندارند.
هرچند گاه برخی رانندگان، خودمختار نرخهای جالبی را هم از مسافران دریافت میکنند. این در حالی است که طبق مصوبه شورا، نرخ ورودی هر مسافر همچنان 100 تومان باقی مانده است اگرچه در برخی مسیرها شاهد افزایش 30 تا 40 درصدی نرخ کرایهها هستیم اما در شرایط فعلی جامعه، وقتی این مصوبه رعایت نمیشود و رانندگان تخلف میکنند، خود موضوعی قابل بررسی است.
باز هم به نظر میرسد رانندگان تاکسیها حرف خود را به کرسی مینشانند و گاه، گرفتن کرایه بیش از حد متعارف و برخی بداخلاقیها، داد مردم را درآورده است.
البته در مورد کرایه تاکسیها نمیتوان جز این انتظار داشت که وقتی همه هزینههای زندگی از قبیل مواد غذایی، اجارهخانه، سوخت، لوازم یدکی و . . . گران شده، رانندگان تاکسی بدون پرداخت یارانه، کرایههای خود را گران نکنند و همچنان بر اساس نرخهای قبلی کار کنند.
در این خصوص علیپناه، یک عضو هیات مدیره تاکسیرانی کاشمر، با اشاره به اینه با تعویض تاکسیهای فرسوده، هر کدام از رانندگان تاکسی اقساط بالایی باید بپردازند و با توجه به هزینههای رو به افزایش و . . . با هزار و یک مشکل مواجهاند، به ایسنا، گفت : حالا که همه چیز گران شده، تقریباً کار روی تاکسی برای اکثر رانندهها جواب نمیدهد.
غلامرضاپور، یکی دیگر از تاکسیدارانی است که در جلسه اخیر شورای شهر حضور یافته است.
وی گفت : هنوز قسط خرید ماشینهایمان را ندادهایم که قیمت لاستیک تقریباً نسبت به سال گذشته 50 تا 60 درصد گران شده، هزینههای روغن و مکانیکی و لوازم ماشین و . . . گران شده لذا آنچنان زندگی برای رانندگان سخت شده که متأسفانه بعضی از آنان مجبور میشوند به نرخ نامه احترام نگذارند.
این راننده تاکسی گفت: با گرانی سوخت و استهلاک بالای خودروها، رانندگان بسیاری قادر به کار نیستند ولی این هم انصاف نیست که مسافران، تعویض خودرو رانندگان تاکسی و اقساط زندگی آنها را با پرداخت کرایههای غیرمتعارف بپردازند و آنان با این بهانه که دخل و خرجشان یکی نیست به مصوبات شورا در خصوص تعیین نرخ عمل نکنند.
غلامرضاپور در همان جلسه شورا از عدم برپایی انتخابات هیات مدیره تاکسیرانی گله کرد و گفت: اگر قرار نیست سازمان تاکسیرانی در کاشمر راهاندازی شود، لااقل انتخاب هیات مدیره تاکسیداران برگزار شود.
اگرچه همه مشکلات مردم همین کرایه تاکسی و افزایش آن نیست اما کاش رانندگان تاکسی خود را ملزم به رعایت مصوبه شورا در خصوص نرخنامه نمایند و با گرفتن کرایههای متعارف، حمل و نقل عمومی شهر را به خوبی سر و سامان دهند و دستاندرکاران امور شهر به وعدههایشان در خصوص نظارت بر عملکرد تاکسیها عمل نمایند تا شاهد شهری آشفته و بینظم در زمینه ناوگان حمل و نقل درونشهری و بحث و جدل بین راننده تاکسی و مردم نباشیم.