نمایشگاه آثار خوشنویسی مهدی فانی با عنوان سطرهای شبنم پوش در مشهد

نمایشگاه خوشنویسی

مهدی فانی هنرمند خوشنویس کاشمری آخرین آثار خود را در قالب نمایشگاه سطرهای شبنم پوش در نگارخانه رضوان مشهد به نمایش گذاشت .آن چه می خوانید گزارشی از این نمایشگاه است که در روزنامه خراسان به چاپ رسیده است.

46ساله است و اهل کاشمر آن طور که خودش می گوید خوشنویسی را از دوران راهنمایی در شهر خودشان شروع کرده است و حالا پس از گذراندن دوره های متعدد در کاشمر، مشهد و تهران زیر نظر استادانی هم چون حاتمی، قائم مقامی و شیرازی مدرک فوق ممتاز خوشنویسی را اخذ کرده است.این روزها استاد «مهدی فانی» ۴۰ تابلو از آثارش را به نگارخانه رضوان مشهد آورده است و با برپایی نمایشگاه «سطرهای شبنم پوش» میزبان علاقه مندان به هنر خوشنویسی است.در یکی از روزهای برپایی این نمایشگاه به نگارخانه رضوان می روم و پس از تماشای آثار استاد فانی، دقایقی را با او هم کلام می شوم.
خطوط رنگی

استفاده گسترده از رنگ و تذهیب اولین نکته ای است که در آثار نمایشگاه سطرهای شبنم پوش به نظرم می آید. این موضوع را که با استاد خانی به بحث می گذارم از فعالیت هایش در زمینه نقاشی می گوید و آن جاست که درمی یابم مهدی فانی پیش از این که یک استاد خوشنویسی باشد، یک هنرمند نقاش است: «من پیش از این که خوشنویس باشم، نقاش بودم. به همین دلیل از رنگ در کارهایم خیلی استفاده می کنم. البته نکته قابل توجه و بسیار مهم در این زمینه این است که رنگ باید در خدمت خط باشد. خوشنویس اگر قصد دارد از رنگ استفاده کند، نباید کاری کند که رنگ جنبه غالب کار باشد. درباره انتخاب رنگ نیز باید توجه ویژه ای به محتوا بشود. در واقع ما با استفاده مناسب از رنگ می توانیم تاثیرگذاری محتوا را بیشتر کنیم، مثلا اگر در یک اثر محتوا به بهار و سبزی آن مرتبط است باید از رنگ سبز برای خط استفاده شود درباره تذهیب نیز شرایط به همین صورت است. ما با تذهیب خط را کامل می کنیم بنابراین تذهیب باید متناسب با محتوای خط باشد و نباید جنبه غالب کار شود».

مشهد در مسیر قطب اول خوشنویسی

بررسی جایگاه کاشمر و مشهد در زمینه خوشنویسی یکی دیگر از موضوعاتی است که در هم کلامی من و استاد خانی به بحث گذاشته می شود. او در این بخش از ظرفیت های مشهد برای تبدیل شدن به قطب اصلی خوشنویسی کشور سخن می گوید:« همیشه می گفتند قزوین قطب اصلی خوشنویسی کشور است. این موضوع با توجه به پیشینه خوشنویسی قزوین درست بود. اما به نظر من در حال حاضر مشهد خیلی پیشرفت کرده و از شهرهای دیگر جلوتر است.» علاوه بر استادان پیشکسوت و شناخته شده، ما در حال حاضر جوانان خوشنویسی داریم که توانمندی های بسیار ویژه ای دارند که هنوز شناخته نشده اند. من فکر می کنم طی ۵ سال آینده ظرفیت های ویژه مشهد شناخته می شود. کاشمر نیز در سال های اخیر پیشرفت های خیلی خوبی در حوزه خوشنویسی داشته است. دکتر سادات رئیس انجمن خوش نویسان کاشمر در این  سال ها نه تنها برای خوشنویسی که برای مجموعه فعالیت های فرهنگی و هنری کاشمر تلاش های بسیاری داشته است.

… و گلایه ها

گلایه ها! باز هم وقتی گفت وگویم با یک هنرمند به آخرین بخش ها می رسد، رنگ گلایه جنبه غالب حرف هایش می شود. گلایه از بی توجهی ها به هنر و هنرمند در دیار فرهنگ ساز خراسان و گلایه از نبود حمایت برای گسترش فعالیت های فرهنگی و هنری:«متاسفانه در استان ما هنرمندان آن طور که باید و شاید حمایت نمی شوند من در شهر خودمان هنرمندان خوشنویس خیلی خوبی را می شناسم که تنها به دلیل نداشتن توانمندی مالی نمی توانند نمایشگاه برگزار کنند. مسئولان هنری استان باید شرایطی را فراهم کنند که یک هنرمند به دلیل کم توانی مالی از صحنه فعالیت های هنری خارج نشود».

استاد مهدی فانی

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *