جامعه ایمن و مرگ در کیلومتر 20 جاده کاشمر

جامعه ایمن کاشمر

روز چهارشنبه نهم فروردین در کیلومتر 20 محور کاشمر به سه راه شادمهر درساعت 13 و سی دقیقه یک دستگاه اتوبوس مسافربری با یک دستگاه کامیون تصادف دلخراشی را رقم زدند.در همان لحظات اولیه 4نفر جان باختند.دو مسافر و رانندگان اتوبوس و کامیون در میان کشته شدگان دیده می شوند.پانزده مجروح این واقعه تاسف آور به بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) کاشمر اعزام شدند.2 نفر از مصدومین به علت شدت جراحات وارده به بیمارستان امدادی مشهد منقل شدند.تا لحظه نگارش این یادداشت تعداد کشته شدگان این تصادف عجیب به شش نفر رسیده است.کارشناسان علت وقوع این حادثه را انحراف به چپ از سوی راننده اتوبوس مسافربری  عنوان کرده اند.این اتوبوس کاشمر را به قصد مشهد ترک کرده بود.عملکرد سریع نیروهای اورژانس، هلال احمر، آتش نشانی  وانتظامی قابل تقدیر است.

در نگاه اول نقدی بر بحث امدادرسانی به مصدومین حادثه مطرح نیست.ولی بنا به نظر اهل فن کمبود جرثقیل سنگین به عنوان عاملی برای امدادرسانی هر چه بهتر همچنان مطرح است. تصادف مذکور تا ساعت 17  باعث ترافیک سنگینی شد.وقوع این تصادف باعث تالم مردم کاشمر در روزهای آغازین سال 91 شد.این سئوال مطرح است که چرا باید این اتفاق رخ بدهد.از سال 1386 کاشمر به لطف درخشش شهرستان در اجرای طرح پیشگیری از سوانح و حوادث طی سال های 77 تا 86 موفق به عضویت در  بنیاد جوامع ایمن جهانی  شد.چرا باید همچنان شاهد وقوع تصادفات ریز و درشت در محورهای کاشمر به نقاط مختلف باشیم؟

کاشمر در فاصله 217 کیلومتری جنوب غربی مشهد در 906 کیلو متری شرق تهران واقع شده است . راه های ارتباطی این شهرستان عبارتند از؛ راه کاشمر به بردسکن به طول 43 کیلومتر با عرض 11 متر(بخشی از راه به طول 15 کیلومتر تا شهر خلیل آباد دو بانده می باشد)،راه کاشمر به سه راهی شادمهر به طول 55 کیلو متر با عرض 11 متر و راه  کوهستانی کاشمر به نیشابور به طول 125 کیلومتر با عرض 7 متر .قبل از بازگشایی راه بردسکن به طبس و بردسکن به سبزوار جاده های شهرستان کاشمر از ترافیک بومی و منطقه ای برخوردار بوده با باز شدن این راه ها و بالا رفتن آمار ترافیک محور های شهرستان کاشمر نیز به عنوان جاده های اصلی کشور ی مطرح شدند با این همه توجه به روند رو به رشد جمعیت منطقه و همچنین سیر صعودی ترافیک،کمبود هایی نظیر ساخت کمربندی شهرستان، بهسازی و آسفالت گرم محور کاشمر نیشابور و دوبانده نمودن ادامه محور کاشمر خلیل آباد تا بردسکن نیز در منطقه احساس شده و می شود .

در سال 1377شهرستان کاشمر به عنوان پایلوت برنامه پیشگیری از حوادث انتخاب شد.آن روزها کاشمر به دلیل وضعیت ترافیکی اش دارای موقعیتی استراتژیک بود .این برنامه بنا به اذعان مسئولان شبکه بهداشت و درمان شهرستان باعث کاهش 25 درصدی حوادث شد. مسئولان نتایج حاصله را به کار گروه کشوری ارسال و سپس به کارشناسان بنیاد جوامع ایمن جهانـی ارائه کردند.در بررسی های به عمل آمده این نتایج مورد تأیید قرار گرفت و در پی آن با توجه به عواملی مشتمل بر؛کامل بودن نظام گسترش شبکه، هماهنگی بین بخشی مطلوب به همراه آمار بالای تصادفات در کاشمر،این شهرستان به عنوان اولین شهر کاندیدا شده برای عضویت در جوامع ایمن در سال 2001 مطرح گردید. متعاقب آن سلسله برنامه های برای پیگیری استراتژی های جامعه ایمن در دستور کار قرار گرفت .این مسئله منجر به تنظیماتی در سطح شهرستان در حوزه پیشگیری از حوادث در منزل، ترافیکی، محل کار، مدارس، مکان های ورزشی و تفریحی گشت. برنامه‌های مداخله‌ای برای افزایش استفاده از وسایل ایمنی همچون کلاه و کمربند ایمنی. پیشگیری از سوختگی کودکان، حوادث کودکان، خودکشی جوانان، افزایش ایمنی منازل با حذف عوامل خطر در شهر و روستا. آماده‌سازی و آموزش مردم برای دانستن کمک های اولیه، امداد و نجات، و اجرای مانورهای زلزله  از جمله دستاوردهای اجرای این طرح بزرگ در کاشمر بود. همزمان با اجرای طرح کارشناسان بنیاد جوامع ایمن جهانـی در چند نوبت از دستاوردهای طرح بازدید کردند.

اینان گزارشاتشان را در شانزدهمین کنفرانس بین‌المللی جوامع ایمن،که در 23 ـ 21 خرداد 86 در تهران برگزار شد، ارائه کردند. این کنفرانس بین‌المللی  با شعار «راه ایمن، در کنار عزم ملی» و با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی به منظور آشنایی با ارتقاء سطح آگاهی در مورد ایمنی ترافیک، تبادل اطلاعات و تجارب در سطح ملی و منطقه‌ای و گسترش برنامه‌های «جامعه ایمن» به عنوان یک الگوی موفق در جامعه با حضور معاون اول محترم رئیس‌جمهور، وزیر بهداشت و درمان، رئیس دفتر نمایندگی سازمان بهداشت جهانی، نمایندگان دانشگاه کارولینسا برگزار شد .این سئوال مطرح است که چرا باید در محورهای ارتباطی این شهرستان آن هم در کیلومتر 20 شاهد وقوع حادثه ای اینچنین دلخراش باشیم؟فیلم حادثه در اینترنت موجود است.اگر به آموزش بیشتر و اطلاع رسانی بهتر و بهسازی راه ها و مباحث و مسایل دیگر نیاز است چرا دست روی دست گذاشته ایم و کاری نمی کنیم؟و اگر کاری می کنیم چرا گسترشش نمی دهیم؟

حمیدرضا بی تقصیر

4 پاسخ

  1. چرا ادامه مطلب این مقاله را سانسور کردید؟

  2. تعداد کشته شدهای تصادف کاشمر بیشتر از اماری است که در سایت اعلام کردن من خودم اونجا بودم لطفا اخبار را درست بفرستین رو سایت

  3. با سلام با توجه به عریض بودن جاده کاشمر تاسراه شادمهر اولا پیشنهاد میشود که جاده بصورت اتوبان تبدیل گردد و تا آن زمان می توان همچون جاده قوچان با گذاشتن بلوکهای سیمانی در وسط جاده تاحدی از وقایع فوق جلوگیری نمود ضمن اینکه در چند نقطه با زاویه گردشی تند مسیرها را جابجا نمود یا علائم هشدار دهنده با چراغ چشمک زن نصب نمود .همچنین می توان با هماهنگی پلیس راه شادمهر و ابتدای کاشمر جهت خودروهای سواری بدون جی پی اس توسط برگه ثبت ساعت نمود و مدت زمان لازم را در آن درج نموده و بصورت رندوم در پلیس راه و ابتدای کاشمر بررسی گردد ( البته بیشتر برای زمانهای با ترافیک بالا پیشنهاد می شود )

  4. دوست عزیز به وبلاگ صاحب مقاله سر بزن به قدس سر بزن به نشانی که دادی سر بزن سانسورش کردید رفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *