بوی مرگ درجاده‎های کاشمر !!!!!!!!!!

شاید باورتان نشود اما بنا به نظر برخی کارشناسان، نرخ سوانح رانندگی در ایران 20 برابر میانگین جهانی است و این کشور در استانداردهای ایمنی جاده رتبه 189 را دارد البته این آمار را نمی توان بی ارتباط با فرهنگ نازل رانندگی، ناایمنی راه ها و ضعف سیستم نظارت بر کیفیت خودروها دانست اما هرچه هست سالانه صدها و هزاران انسان بی‎گناه در جاده ها جان خود را از دست می دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خراسان، اگرچه با افزایش جمعیت شهرها، شاهد رشد روزافزون مالکیت وسایل نقلیه هستیم و نیاز به رشد و توسعه روش های مختلف حمل و نقل احساس می شود.

علاوه بر این قریب 90 درصد حمل و نقل ها از طریق زمینی انجام می شود لذا لازم است جهت برقراری و تأمین امنیت و آرامش در سفرهای جاده ای مشکلات موجود را برطرف کرد به ویژه در منطقه کاشمر که وضعیت ایمنی جاده ها چندان مناسب نیست.

بنا به گفته رییس اداره راه و ترابری کاشمر در گفت و گو با ایسنا، 60 درصد راه های روستایی و محور اصلی کوهسرخ نیاز به روکش آسفالت دارد و پروژه دوبانده کردن محور شادمهر بردسکن به دلیل کمی اعتبار از پیشرفت مناسبی برخوردار نیست.

با این تفاسیر انجام اقدامات زیرساختی در حوزه ترافیکی در شهرستان مورد غفلت واقع شده است و جاده‎های پر ترافیک شهر از ویژگی های استاندارد برخوردار نیست و بوی مرگ را در جاده های کاشمر می توان حس کرد.

حال آنکه باید به یاد داشته باشیم در سیستم حمل و نقل جاده ای سه عامل انسان، وسیله نقلیه و جاده اجزای اصلی می باشند که هر کدام به نوعی در کیفیت و کمیت تردد و جابه جایی ایفای نقش می کنند همچنین باعث ایجاد خطر می شود لذا وجود جاده هایی با ظرفیت نامناسب، روسازی نامناسب و ناامن، طرح مهندسی خطر آفرین، شیب های قائم تند و طولانی و لغزندگی سطح راه از جمله موارد مشکل آفرین در بخش ساختمان جاده می باشد.

استفاده از وسایل نقلیه فرسوده، نقص فنی خودرو، عدم استاندارد بودن خودرو و هزاران مشکل دیگر نیز از جمله موارد حادثه ساز وسایل نقلیه می باشد حال آنکه جاده و وسیله نقلیه را می توان تحت کنترل کامل انسان قرارداد و با در نظر گرفتن نظارت صحیح میزان خطرات ناشی از آنها را کاهش داد اما انسان به دلیل ناشناخته بودن خصوصیات و عکس العمل های مختلف اش همیشه مشکلات فراوانی را باعث شده است اما این بدان معنا نیست که انسان را باید به حال خود رها کرد بلکه باید با آموزش و اعمال قانون از تخلفات او جلوگیری نمود.

به هر حال عدم فرهنگ رانندگی مناسب و فرهنگ استفاده از سیستم حمل و نقل، وجود صنایع خودروسازی با کیفیت بسیار پایین و نرخ بالای میزان تلفات تصادفات رانندگی که 25 برابر ژاپن و دو برابر ترکیه است، بیانگر نیاز جامعه به یک حرکت همه جانبه و سریع در ایمن‎سازی بیشتر جاده ها همچنین افزایش فرهنگ رانندگی و استفاده از سیستم حمل و نقل مطلوب در جامعه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *