پیگیری مشکل نوبت دهی تلفنی درمانگاه تامین اجتماعی کاشمر برای اهالی کوهسرخ

منطقه کوهسرخ یکی از بخش های شهرستان کاشمر است که با توجه به بُعد مسافت و جاده خطرناک، رفت و آمد اهالی کوهسرخ به شهرستان کاشمر به سختی انجام می شود. وابستگی اداری اهالی کوهسرخ موجب رفت و آمد مردم به شهرستان کاشمر شده است که موجب بروز مشکلات عدیده ای برای اهالی کوهسرخ می شود. سیستم نوبت دهی تلفنی درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان کاشمر موجب نارضایتی اهالی کوهسرخ شده است. یکی از اهالی روستای « سنجدک » گفت: دریافت نوبت تلفنی برای روستانشینان مشکل است و در بسیاری از موارد مجبور به مراجعه حضوری به درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان کاشمر هستیم تا نوبت پزشک دریافت کنیم. «صدیقه زارعی» ادامه داد: پس از حضور در شهرستان کاشمر جهت دریافت نوبت پزشک با مخالفت کارکنان درمانگاه مواجه می شویم چرا که نوبت پزشک فقط به صورت تلفنی قابل دریافت است.

رئیس درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان کاشمر در گفتگوی با خراسان گفت: سیستم نوبت دهی تلفنی برای رفاه حال مردم راه اندازی شده است چرا که در گذشته روزانه ۱۵۰۰ نفر متقاضی وجود داشت ولی پاسخگوی ۸۰۰ نفر در روز بودیم. «دکتر مرادیان» ادامه داد: تا سه سال گذشته، بیماران مجبور بودند از ساعت ۴ صبح در صف منتظر نوبت می ماندند و ممکن بود به بسیاری از مردم نوبت نمی رسید و مردم با ناامیدی بر می گشتند ولی اکنون با راه اندازی سیستم نوبت دهی تلفنی با مشکل کمتری مواجه هستیم چرا که اگر نوبت پزشک تمام شود از طریق تلفن به اطلاع آن ها خواهد رسید و به درمانگاه مراجعه نمی کنند. وی ادامه داد: صف های طویل نوبت پزشک، امکان استفاده بیشتر مردم ساکن در شهر کاشمر نسبت به شهرستان های اطراف و منطقه کوهسرخ و مشاهده صحنه های تلخ انتظار مردم، ما را بر آن داشت تا در راه اندازی سیستم نوبت دهی تلفنی تلاش کنیم و در این زمینه نسبت به سایر شهرستان ها پیشرو باشیم.

وی اظهار داشت: سیستم نوبت دهی تلفنی شامل ۸ خط تلفن است که در قالب یک خط پاسخگوی مردم است. وی خاطر نشان کرد: در سیستم نوبت دهی تلفنی، فرقی ندارد که از چه شهری تماس گرفته اید. وی ادامه داد: مواردی بوده است که از تهران شماره گیری نموده و نوبت دریفات کرده اند و سپس شماره نوبت را به بیمار خود در شهرستان کاشمر اطلاع می دادند و بدون هیپ گونه مشکلی ویزیت می شوند.

وی گفت: با سیستم نوبت دهی تلفنی، روزانه به ۱۰۰۰ نوبت داده می شود ولی حدود ۳۰۰ نفر در درمانگاه حاضر نمی شوند و به طور میانگین روزانه ۷۰۰ نفر در این درمانگاه ویزیت می شوند.

وی در ادامه ضمن انتقاد از ضعف های موجود در درمانگاه تامین اجتماعی گفت: ساختمان، امکانات و تجهیزات درمانگاه تامین جتماعی کاشمر حدود ۱۰ سال قبل برای ۱۲ هزار بیمه شده اصلی ساخته شده است ولی اکنون با همان تجهیزات و نیروی انسانی درحال سرویس دهی به ۲۱ هزار بیمه شده اصلی هستیم.

«دکتر مرادیان» با اشاره به مشکلات موجود در درمانگاه تامین اجتماعی کاشمر گفت: تعداد ۵ پزشک عمومی، یک متخصص اطفال و یک کارشناس مامایی در این درمانگاه وجود دارد. وی ادامه داد: با توجه به نسبت تعداد پزشک و مراجعه بیماران، در کشور دارای مقام اول سرویس دهی به بیماران هستیم.

وی ادامه داد: درمانگاه تامین اجتماعی کاشمر مجوز استخدام پزشک متخصص داخلی را با حقوق ماهیانه ۴ میلیون تومان دارد. وی گفت: به شهرستان های مختلف و پزشکان گوناگون موضوع پزشک متخصص را ارائه کردیم ولی استقبال نمی شود. وی اظهار داشت: همچنین به منظور تامین شرایط کاری بهتر برای جذب پزشک متخصص داخلی، یک مطب برای شیفت بعد از ظهر وی و کار به صورت آزاد فراهم کرده ایم.

وی در ادامه با اشاره به نبود دندانپزشک در درمانگاه گفت: ۲ دندانپزشک رسمی در درمانگاه وجود داشت که به دلیل شرایط کاری بهتر در خارج از درمانگاه، استعفا دادند و این موضوع را به شورای تخلفات پزشکی گزارش دادیم.

وی دلیل عدم استقبال پزشکان متخصص از درمانگاه تامین اجتماعی را حقوق و مزایای پایین دانست و گفت: هنگامی که یک دندانپزشک روزانه ۱۰ برابر دستمزد خود در درمانگاه تامین اجتماعی را در خارج از محیط درمانگاه به دست می آورد، مایل به همکاری با درمانگاه نیست.

وی گفت: روزانه ۷۰۰ بیمار در این درمانگاه ویزیت می شود. «دکتر مرادیان» خاطر نشان کرد: با توجه به تعداد اندک پزشک در درمانگاه، نصف کل بیماران سطح شهرستان در درمانگاه تامین اجتماعی و باقیمانده بیماران در سایر درمانگاه های خصوصی و عمومی سطح شهر ویزیت می شوند. وی هزینه های سالانه جاری درمانگاه تامین اجتماعی را یک میلیارد تومان ارزیابی کرد و گفت: هزینه های بیمارانی که در کاشمر تخصص مربوطه وجود ندارد و به استان ارجاع داده می شود، به آن ها پرداخت می شود. وی ادامه داد: به عنوان مثال هزینه جراحی ستون فقرات که امروزه شایع شده است حدود ۴ میلیون تومان است که توسط تامین اجتماعی پرداخت می شود.

وی گفت: با توجه به طرح پزشک خانواده که از سه ماهه سوم سال جاری اجرا می شود، شرایط درمانگاه نیز به نفع مردم تغییر خواهد کرد.

وی ادامه داد: کارکنان، درمانگاه را به صورت دوشیفت ولی با امکانات و نیروی انسانی تک شیفت اداره می کنند. وی نسبت به رفع مشکلات موجود ابراز امیدواری کرد.

قسمت زیادی از مشکلات موجود را می توان با تاسیس نمایندگی اقماری در منطقه کوهسرخ برطرف کرد.

وی یکی دیگر از مشکلات درمانگاه را مراجعه زیاد دانست. وی افزود: تجهیز درمانگاه شهرستان خلیل آباد و تاسیس درمانگاه در منطقه کوهسرخ می تواند بخش زیادی از مشکلات را برطرف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *