نگاهی از دور به پایانه مسافربری شهرستان کاشمر همان دید همیشگی از یک ترمینال قدیمی را برای اهل سفر ترسیم میکند، اما چرا اینطور به نظر میرسد، شاید کمی توضیح برای روشن شدن موضوع بد نباشد!
در ایام خلوت و کم مسافر سال، رانندگان و مسئولان تعاونیها و شرکتهای مسافربری، اهل سفر را بسیار دوست دارند، در این ایام همه دست به دست هم داده، دور یک مسافر سرگردان را میگیرند و مشغول چانهزدن با وی میشوند تا او با اتوبوس آنان مسافرت کند، نکته جالب اینکه بعضی مواقع اگر شما فرصت حرف زدن پیدا نکنید احتمالا شما را به سفری مجدد میفرستند.
*و اما داستان ایام شلوغ سال
اگر کسی را پیدا کردید جوابتان را بدهد، حتما تشکر خود را به مسئولان محترم ترمینال ابراز نمایید، چون این اتفاق، جای تعجب بسیار دارد!!! در این مواقع برخلاف مورد قبل، هیچ کس سعی ندارد خواسته خویش را بر شما تحمیل نماید و باید بار دیگر به داشتهها و تواناییهای خود رجوع کنید تا مگر بتوانید با التماس و خواهش برای خود جایی (حتی در بوفه) دست و پا کنید.
اما اگر آشنا داشته باشید، داستان کمی عوض میشود در این صورت تهیه بلیت وقت زیادی از شما نخواهد گرفت و با آسودگی خاطر، سوار اتوبوس میشوید، البته برخی هم در مراحل آخر، قید مسافرت را میزنند چون از شنیدن قیمتهای گزاف، احساس ضعف کرده و شاید حتی به فکر پیاده رفتن بیفتند و شاید هم وسایل قدیمیتر از جمله درشکه را انتخاب کنند!
اما داستان وقتی جالب میشود که از بدشانسی!!!، صندلی نصیبتان شود که یا کثیف باشد و یا اینکه از نظر فنی مشکل داشته باشد، مثلا دسته تنظیم آن خراب باشد، اینجاست که نیم نگاهی به بلیتی که اکنون بهای آن را پرداخت کردهاید میاندازید و چون راه برگشتی ندارید، سعی میکنید خیلی محترمانه مشکل خود را با شوفر در میان بگذارید تا شاید فرجی حاصل شود: ببخشید آقای … چرا این صندلی، دسته تنظیمش خرابه؟
شوفر در پاسخ شما خواهد گفت که “خرابه دیگه چیکار کنم ” و اما اگر به دفاع از حق خود از راننده یا شوفر بپرسید چرا خدمات مناسبی ارائه نمیدهند ممکن است با ادامه دادن این گفتوگو وسط جاده آواره شوید و باید پای پیاده دل به جاده سپرده و سر به بیابان بگذارید، البته جدیدا این نوع برخورد کمتر مشاهده میشود که سبب امیدواری است!
برخی مواقع هم سفر شما که به طور مثال باید چهار ساعت طول بکشد میشود پنج تا شش ساعت و یا حتی بیشتر! ذکر نمونهای در اینجا خالی از لطف نیست.
به طور مثال قرار است شما ساعت پنج به سمت مشهد حرکت کنید، به دلایل مختلف ساعت حرکت میشود 5:30، مثلا به خاطر اینکه زن عموی خاله آقای راننده که قرار بوده با ماشین او به مشهد سفر کند در منزل به طور ناگهان احتیاج به قضای حاجت پیدا کرده و تا این مشکل رفع شود، نیم ساعتی دیر به اتوبوس میرسد و خلاصه با تشریف فرمایی ایشان اتوبوس شما از ترمینال حرکت کرده و به راه میافتد، به فلکه شهربانی که میرسد آنجا هم حکومتی دارد به این معنا که اتوبوسها نوبتی میایستند و تا آمدن اتوبوس بعدی توقف میکنند.
برای یک مسافر و هزار تومان بیشتر گیس و گیسکشی میشود و خون و خونریزی.
اگر خدا بخواهد و راننده و شوفر از این دعواها جان سالم به در ببرند شما تازه از فلکه به راه میافتید.
داستان داراز است و خلاصه بین راه به هزار و یک دلیل تا مقصد خواهید ایستاد و آخر کار، با تأخیر فراوان به مقصد میرسید.
در گذشتهای نه چندان دور بعضی رانندگان محترم برای جبران این تأخیر، روشهایی داشتند، مثلا صفحه کیلومتر خود را دستکاری کرده و پس از اطمینان از پیچاندن پلیسراه، با سرعتی نزدیک به سرعت نور مشغول رانندگی میشدند! و شما هنگامی که در یک سبقت ممنوع رودرروی یک تریلی در اتوبوسی که با سرعت نور حرکت میکند نشسته بودید همزمان با خواندن فاتحه احساس میکردید، در نظر آقای راننده قطعا یا خیار هستید یا سیبزمینی و ایشان شما را بار زدهاند…!!
در برخی از مسیرها هم به دلیل طولانی بودن راه و رفع حاجات مسافران، اتوبوسها توقفهایی دارند که کاملا موجه است.
با خواندن موارد بالا حتما به مشکلات عدیده سیستم مسافرت برون شهری کاشمر پیبردهاید و سئوالاتی ذهنتان را به خود مشغول کرده است.
در این زمینه نظرات چند تن از مسافران حاضر در پایانه را در این ارتباط جویا شدیم و تا اندازهای به این نکته اصرار میکردند که برخی تعاونیها امکانات و شرایط بهتری را برای مسافران فراهم میکنند و بهتر از باقی تعاونیها هستند اما در مواردی انتقاداتی هم داشتند که بیشتر آنچه بود که گفته شد و برخی نیز اظهار کردند: ترمینال کاشمر از لحاظ ظاهر و نظافت و امکانات در سطح پایینی قرار دارد و این در شأن شهرستان کاشمر نیست.
* پایانه دخل و تصرفی در قیمت بلیتها ندارد
مسئول پایانه مسافربری کاشمر در ارتباط با قیمت بلیتها، اظهار داشت: این قیمتها، مصوباتی است که به ما اعلام میشود و ما نمیتوانیم در آن دخل و تصرفی داشته باشیم و در ارتباط با امکانات اتوبوسها نیز با تذکر این مورد که کارهای خوبی انجام شده ابراز امیدواری کردند که شرایط بهتری را شاهد باشیم.
محمد ناظمی نصب GPS را در کنترل رانندگان و سرعت آنان در شب و روز بسیار دقیق توصیف کرده و سرعت بیش از حد مجاز را سبب جریمههای سنگین برای رانندگان دانست.
وی در جواب برخی انتقادات مطرح شده با گلایه از مسئولان شهری گفت: در چند مرحله برای زیباسازی ساختمان پایانه، ساختن سایبانی در بیرون ساختمان برای استفاده مسافران در تابستان و زمستان، ایجاد آبخوری و امکانات بهداشتی مناسب قولها و طرحهایی از زبان مسئولان شنیدهایم که تا به حال هیچ کدام از این قولها به انجام نرسیده است.
وی از ایمن نبودن محیط پایانه گلایه کرد و افزود: به دلیل حضور نداشتن نیروی انتظامی به عنوان مسئول حفظ امنیت، بارها درگیریهای شدیدی در پایانه اتفاق افتاده است.
ناظمی با اشاره به محیط ها بدون گلکاری و کثیف خواستار رسیدگی به این مشکلات و نابسامانیها از سوی شهرداری شد.
برطرف شدن مشکلات سخت افزاری و ایجاد امکانات لازم امری اجتناب ناپذیر است که مطمئنا توسط نهادهای مسئول از جمله شهرداری محترم شهرستان انجام خواهد پذیرفت اما در کنار این موضوع نباید از بهبود فرهنگ ارتباط با مسافر نیز غافل بود.
یک پاسخ
با سلام
لطفا اخبار جدید زیست محیطی را در سایت درج فرمایید
با تشکر
http://www.kashmaresabz.blogfa.com/