۹۸درصد موتورسواران کاشمری از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند

حمل و نقل شهری، یکی از معضلات است که با وجود وسعت شهرها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امروزه موتورسیکلت به علت قیمت مناسب، حجم کم، قدرت تحرک زیاد و قدرت انتقال و جابه جایی سریع در ترافیک طرفداران زیادی نزد مردم به ویژه جوانان پیدا کرده است، اما متاسفانه به دلیل استفاده نا صحیح راکبان و استفاده نکردن از کلاه ایمنی و دیگر تجهیزات ایمنی به وسیله ای برای مرگ و میر جوانان یا خانه نشینی دائمی آن ها و عزادار کردن بسیاری از خانواده ها تبدیل شده است.

این روزها موتور و موتورسواری تداعی کننده مفاهیمی چون ناامنی، سر و صدا، مزاحمت، هنجار شکنی، عبور از چرغ قرمز، تردد در پیاده رو و مرگ و میر است. به گفته فرمانده انتظامی کاشمر استفاده از کلاه ایمنی به عنوان یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین شیوه های ایمن سازی و یکی از ابتدایی ترین و بهترین راه ها برای تامین و صیانت از حیات انسان ها در عرصه حمل و نقل است. براساس آمارهای منتشر شده بیشتر صدمات و مرگ و میر ناشی از تصادف موتور سیکلت به دلیل وارد شدن ضربه به ناحیه سر و گردن بوده که این امر ضرورت به کارگیری قطعی کلاه ایمنی را به صورت یک عادت مطلوب و مهم نشان می دهد، طوری که با سوار شدن بر روی موتورسیکلت، استفاده از کلاه ایمنی مانند چرخاندن سویچ برای روشن کردن موتورسیکلت و حتی قبل از آن به عنوان یک اقدام اصلی از مجموعه اعمال برای شروع رانندگی می باشد.
انسان همواره در پی یافتن راه کارهایی برای حفظ سلامتی و آسایش خود می باشد و عادت به انجام اعمال و رعایت مسائل ایمنی می تواند نقش موثری در حفظ امنیت و سلامتی هر فرد داشته باشد. با به کارگیری مداوم اصول ایمنی از جمله استفاده از کلاه ایمنی برای تامین سلامتی خود می توان به سالم ماندن آحاد جامعه نیز کمک کرد.با توجه به این که هنگام تصادف و برخوردهای فیزیکی، موتورسیکلت فاقد هرگونه سیستم محافظ است و با توجه به میزان سرعت بالایی که می تواند در حرکت به آن برسد، از خطرناک ترین وسایل نقلیه ای است که درصد بالایی از خسارت های جانی را به خود اختصاص داده و صدمات جبران ناپذیری به نقاط حساس بدن به ویژه سر و صورت وارد می شود.

فقط ۲ درصد در اولین شهر جامعه ایمن

باید اذعان کرد که استفاده حدود ۲ درصد از موتور سواران از کلاه ایمنی و نیز افزایش میزان ضربه مغزی ها شایسته اولین شهرستان خاورمیانه که به جامعه جهانی ایمن پیوسته نیست و مسئولان امر و متولیان جامعه ایمن در شهرستان باید تدابیری اتخاذ کنند تا استفاده از کلاه ایمنی به یک فرهنگ تبدیل شود.

فرمانده نیروی انتظامی کاشمر با تاکید بر تردد بیش از حد موتورسیکلت ها در خیابان های سطح شهر و جاده های منتهی به شهرستان کاشمر گفت: با وجود تبلیغات انجام گرفته مبنی بر مزایای استفاده از کلاه ایمنی در هنگام رانندگی متاسفانه فقط کمتر از ۲ درصد موتورسواران در کاشمر از کلاه ایمنی استفاده می  کنند.

سرهنگ محمود شیخی نژاد در گفت وگو با خراسان با بیان این که روزانه ۱۰ دستگاه موتور سیکلت به دلیل تخلفات حادثه ساز توقیف و روانه پارکینگ می شود، مهم ترین تخلفات صورت گرفته از ناحیه راکبان موتورسیکلت در کاشمر را حرکت در پیاده روها، ایجاد مزاحمت و انجام حرکات نمایشی عنوان کرد.وی با بیان این که کاشمر پس از سبزوار بیشترین تعداد موتور سیکلت را دارد، ابراز داشت: کم عرض بودن خیابان های کاشمر موجب بروز ترافیک و مختل شدن تردد وسایل نقلیه و در این باره وجود بیش از حد موتورسیکلت ها موجب تشدید ترافیک نیز می شود.

افزایش آمار ضربه های مغزی
فرمانده نیروی انتظامی کاشمر با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی ضربه مغزی های ناشی از تصادفات موتورسیکلت در کاشمر به دلیل استفاده نکردن از کلاه ایمنی افزود: سرعت بالا، ایجاد مانع و عدم کنترل در هدایت موتورسیکلت از مهم ترین دلایل واژگونی موتورسیکلت است که باعث افزایش تعداد ضربه مغزی ها شده است.وی با بیان این که در صورت استفاده راکب و ترک نشین موتورسیکلت از کلاه ایمنی تعداد ضربه مغزی تا ۵ درصد کاهش می یابد، یادآور شد: وجود تعداد زیاد موتورسیکلت و بی توجهی به مسائل ایمنی موجب افزایش جرایم سرقت موتورسیکلت در این شهرستان شده است.سرهنگ شیخی نژاد ترافیک، فوت و ضربه مغزی و جرایم سرقت را ۳ عامل مهم و منفی در فعالیت های نیروی انتظامی کاشمر عنوان و خاطر نشان کرد: سرقت منزل و سرقت موتورسیکلت از مهم ترین جرایم شهرستان به شمار می رود و در این مورد سرقت موتورسیکلت با ۲۵ درصد پس از سرقت منزل جایگاه دوم جرایم را در سطح شهرستان به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به طرح تشدید برخورد با متخلفان موتور سوار در سطح شهرستان تصریح کرد: در این زمینه گشت های نامحسوسی در سطح شهر فعال شده که در صورت مشاهده هرگونه تخلف از ناحیه موتورسواران نسبت به توقیف موتورسیکلت در فرصتی مناسب اقدام می کنند.
رئیس پلیس کاشمر با قبول غیر استاندارد بودن و وجود نقایص متعدد در کلاه ایمنی و تاکید مجدد بر استفاده از این کلاه غیر استاندارد اظهار داشت: با توجه به این که معتقدیم کلاه های ایمنی موجود از نواقص زیادی برخوردار است اما تاکید ما بر استفاده از این کلاه برای جلوگیری از ضربه به سر در هنگام بروز سانحه است.
سرهنگ شیخی نژاد با اشاره به توقیف بیش از ۳ هزار و ۱۵۰ دستگاه موتورسیکلت متخلف و انتقال آن به پارکینگ در ۶ ماهه ابتدای سال جاری گفت: در این مدت ۲۰ هزار و ۵۹۸ برگه جریمه برای متخلفان از مقررات راهنمایی و رانندگی در این شهرستان صادر شده که از این تعداد ۳ هزار و ۳۲۶ فقره آن مربوط به استفاده نکردن از کلاه ایمنی و ۵ هزار و ۷۲ برگه به دلیل استفاده نکردن از کمربند ایمنی صادر شده است.

4 پاسخ

  1. آقایان و سروران مسئول در سایت کاشمری ضمن سپاس بخاطر زحمتتان میخواستم بگویم مجبورتان که نکرده اند حتما اخبارتان به همراه تصویر باشد . دقت کنید بالای نود درصد تصاویری که استفاده میکنید ربطی به کاشمر ندارد . اگر تصویر کم دارید فراخوان بدهید برایتان بفرستیم .

  2. سلام.کاش مامورین محترم انتظامی کمی حقوق شهروندی رارعایت کرده وبارعایت احترام درصدداجرای قوانین باشند.وفقط بفکر پرکردن برگه های جریمه آنهم بهرقیمت نباشند.

  3. از مسئولان سایت وزین کاشمری میخواهم مطلبی در مورد قانون گریزی مامورین نیروی انتظامی بنگارند بارها شاهد بوده ایم که مامورین هنگام موتور سواری کلاه ایمنی نداشته اند ویا هنگام رانندگی با ما ماشین کمر بند ایمنی نداشته اند اما اگر همین آقایان بدبختی که با موتور کار میکند و کلاه نداشته باشد را بگیرند با بی ادبی کامل با او برخورد میکنند . فرماندهان نیرو با اینکه این مطالب را میدانند هیچ اقدامی نمیکنند . اگر سری به پارکینگهای خصوصی بزنید این فکر برای شما پیش می آید نکند مامورین با متصدیان این پارکینگها بصورت درصدی کار میکنند که مطمئنا اینگونه میباشد . اگر فراخوان بدهید صدها عکس از اینگونه برایتان ارسال خواهد شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *